Přísná kontrola rychlosti by mohla mít nepříznivý dopad na bezpečnost silničního provozu, protože řidiči věnují větší pozornost sledování rychlosti místo toho, aby pozorovali dění okolo sebe, zjistil výzkum.

Vědci z univerzity v západní Austrálii vzali simulátor z autoškoly a snažili se ověřit, zda snížení prahových hodnot pro povolené rychlostní limity bude mít vliv na mentální schopnosti řidiče, jeho reflexy a vnímání dění okolo něj.

Studie se zúčastnilo celkem 84 řidičů, jimž bylo řečeno, že mohou být pokutováni za jízdu o jeden, šest nebo 11 kilometrů za hodinu více než je 50kilometrový rychlostní limit a zároveň měřili jejich reakci na malé červené tečky, které se objevovaly v zóně jejich periferního vidění.

Vedoucí výzkumná pracovnice Dr. Vanessa Bowdenová uvedla, že studie zjistila, že ti, kterým byla určena prahová hodnota jednoho kilometru za hodinu, měli nižší pravděpodobnost, že budou detekovat předměty mimo jejich přímý zorný úhel.

„Došli jsme k závěru, že psychické a vizuální zdroje řidičů byly vyčerpány tím, že věnovali zvláštní pozornost sledování rychlosti, takže se při řízení jejich koncentrace odvrátila od vizuálního dění okolo nich,“ řekla.

Účastníci byli také požádáni, aby vyplnili dotazník, který se ptal, jak těžké nebo náročné podle nich bylo setkání s touto zkušeností.

Řidiči, kteří dostali přísnější limit pro překročení rychlosti, hodnotili tuto zkušenost jako náročnější.

Dr. Bowdenová uvedla, že orgány pro bezpečnost silničního provozu by měly vzít tuto studii v potaz.

„Samozřejmě zde může panovat představa, že tím, že budete přísnější, přinesete výhody, protože všichni budou jezdit pomaleji a tím pádem bezpečněji,“ řekla.

„Nicméně… zkrátka nejde řidičům nařídit, aby věnovali větší pozornost rychlosti a jezdili pomaleji, aniž by se jejich pozornost odvrátila od nějakého jiného kritického aspektu řízení.“

Australské policie uvedla, že v oblasti Západní Austrálie existuje malá tolerance pro překročení rychlostního limitu, ale veřejně neuvádí, kolik to je.

Vědci také hodlají prozkoumat, zda řidiči reagují hůře na nenadálá rizika, když se musí věnovat dodržování přísných omezení rychlosti.