„Ihned přestaňte řídit.“ Masivní svolávací akce se valí Evropou a týká se tisíců aut v Česku

Airbagy mají řidiče a posádku chránit, namísto toho ale zabíjí, bez nadsázky. Tato auta je třeba hned zkontrolovat.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

U našich sousedů vypukla panika. Rakouští řidiči, kteří se bojí šustění listí ve větru, jsou v panice. Přiznávám, že tentokrát ale právem. V redakci AutoŽivě jsme o tom už informovali a připomeneme to znovu. Týká se to totiž i nás v ČR. Jde o zprávu, která se žene Evropou jako lavina. V Rakousku se v posledních dnech rozjela svolávací akce, která nemá v posledních letech obdoby. Akce, která doslova zaskočila nejen samotné majitele dotčených vozů, ale i odbornou veřejnost.

Bezpečnostní systém nepomáhá, ale zdražuje a zabíjí řidiče

Když se řekne svolávací akce, většina lidí si představí běžnou servisní výměnu nějaké méně důležité součástky, která se dá v klidu vyřešit při příští návštěvě servisu. Jenže tentokrát je situace úplně jiná. Automobilky a rakouské úřady totiž vydaly jasné varování: „S těmito vozy už nejezděte!“ A to je věta, která v automobilovém světě rozhodně nepadá každý den. Důvodem je závažná technická závada, která může v krajním případě ohrozit nejen samotné řidiče a jejich spolujezdce, ale i ostatní účastníky silničního provozu.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Podle oficiálních informací se svolávací akce týká více než 10 000 vozů různých značek koncernu Stellantis. Konkrétně jde o značky Peugeot, Citroën, Opel a DS. Problém se týká především modelů vyrobených v letech 2009 až 2017, které jsou vybaveny určitým typem airbagů. Jde o značku Takata. To je dodavatel řady značek. Nicméně teď to řeší právě Stellantis. Právě tyto airbagy mohou v důsledku výrobní vady selhat v okamžiku, kdy jsou nejvíc potřeba. Tedy při nehodě. Podle zjištění techniků může v extrémních případech dojít k tomu, že airbag exploduje s takovou silou, že do interiéru vymrští kovové úlomky.

Airbag exploduje a kovové střepiny jsou jako úlomky granátu

Tato závada je o to závažnější, že se neprojevuje žádným varováním na palubní desce. Řidič nemá šanci poznat, že je jeho vůz potenciálně nebezpečný. Právě proto rakouské úřady vydaly bezprecedentní doporučení. Pokud vlastníte vůz, na který se svolávací akce vztahuje, okamžitě s ním přestaňte jezdit a kontaktujte autorizovaný servis. Automobilky komunikují, že výměna vadných airbagů bude provedena zdarma. A v co nejkratším možném termínu, nicméně vzhledem k rozsahu akce a počtu dotčených vozů je jasné, že to nebude otázka několika dní. To je tedy Rakousko. Ale platí to i pro Francii.

iZdroj fotografie: Pudelek (Marcin Szala) / Creative Commons / CC-BY-SA

V zemi galského kohouta na pokyn tamního ministra dopravy generální ředitel rozhodl o drakonickém prohlášení. Mluvím o okamžitém zákazu jízdy pro všechna inkriminovaná vozidla. To je Citroën C3 and DS3 z uvedených let. Majitelé těchto modelů by měli ihned přestat používat svá auta. Podle dostupných informací by se to mělo týkat přibližně 441 000 vozů po celé Evropě. Věc nejenom pro Rakousko a Francii, ale i sousední Slovensko, samozřejmě Českou republiku a dalších dvacet zemí. Majitelé dotčených vozů jsou obvykle informováni písemně.

Výměna je zdarma a měla by proběhnout hned, tedy co nejdřív

Nicméně pokud si nejste jistí, zda se svolávací akce týká i vašeho vozu, doporučuji co nejdříve zkontrolovat VIN kód online na oficiálních stránkách výrobce nebo kontaktovat autorizovaný servis. Z vlastní zkušenosti vím, že podobné akce bývají pro majitele aut nepříjemné, ale v tomto případě jde opravdu o bezpečnost.

Automobilky i servisy se snaží situaci řešit co nejrychleji. Jak jsem říkal, vzhledem k počtu vozů a nutnosti objednat nové airbagy z výroby je potřeba počítat s tím, že čekací lhůty mohou být delší. Pořád ale platí, že cokoli je méně důležité než bezpečnost, zdraví a život.

Zdroj: Citroen
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články