V moderních vozech už ho najdete jako běžnou samozřejmost. Start-Stop systém vznikl hlavně jako povinná reakce automobilek na emisní limity, které jsou ze strany EU stále tvrdší. Pokud se podíváme na jeho fungování, je celkem jednoduché. Když vůz stojí, zajistí i vypnutí motoru. Jakmile je sešlápnutá spojka, či je uvolněna brzda u automatu, motor opět startuje a auto může vyrazit. Podívejme se společně na to, jaký má tento systém klady a zápory.

Úspory paliva

Ano, systém Start-Stop skutečně pomáhá uspořit palivo. To se může hodit hlavně v delších stojících kolonách, kde je zbytečné mít nastartováno. A kolik lze ušetřit? Záleží na typu vozu, ale řada běžných aut si za hodinu stání vezme pár deci paliva. Na první pohled žádná výrazná úspora, ale za rok už se může jednat o zajímavou finanční sumu.

Ochrana přírody

Emise jsou nyní v rámci EU jako hlavní téma. Systém Start-Stop prokazatelně dokáže snižovat lokální emise. Díky tomu že máte při stání ve městech vypnutý motor z vašeho vozu nejde ani oxid uhelnatý, ani jakékoliv jiné látky. V tomto směru skutečně pomůžete zlepšit ovzduší ve městě.

Speciální akumulátor

Moc často se o tom nemluví, ale vozy se systémem Start-Stop musí využívat speciální, tedy v podstatě lepší a dražší akumulátor, který je uzpůsoben ke zvládnutí činnosti daného systému. To v první řadě nejenom zdražuje samotnou pořizovací cenu vozu, ale znamená to také vyšší náklady ve chvíli, kdy je třeba akumulátor měnit.

Namáhaný startér




Velké negativum, které v souvislosti se systémem Start-Stop zmiňuje většina lidí. Neustálým zhasínáním a startováním motoru je výrazně namáhaný startér, který toho musí zvládnout během jízdy podstatně více. To se může negativně podepsat především na jeho opotřebení a brzké nutné výměně.

Elektronika

V principu jde o další systém, který je ve voze navíc. A čím více různých prvků auto obsahuje, tím je větší pravděpodobnost, že se něco může pokazit. I tento obecný fakt lze vnímat jako jedno negativum.