Pokud si koupíte nové auto, počítejte s tím, že bude doslova prošpikováno elektronikou. Také zde jistě bude jedna funkce, která je označovaná jako start-stop systém. Ten má za úkol vypínat motor, když není použitý. Třeba při zastavení na křižovatce. Jaké jsou klady a jaké nevýhody tohoto systému?
Většina řidičů je proti
Jedna z posledních anket uvádí, že systém start-stop v autě je nenáviděným prvkem. Více než 91 procent respondentů se domnívá, že může způsobit větší opotřebování, a tedy i riziko brzkého vzniku technických potíží. Přes 80 procent lidí poukazuje na riziko poškození startéru, necelých 70 zase mluví o velké zátěži o baterii.
Polovina řidičů ho vypíná
Systém start-stop jde v celé řadě vozidel vypnout. Jakmile lidé nastartují, směřují svůj prst na příslušné tlačítko, kterým systém start-stop ihned vypínají. Toto dělá podle ankety více než 50 procent řidičů. Problémem je, že tento krok musí dělat neustále, po každém svém nastartování. Trvalé deaktivace není u většiny aut bez zásahu do elektroniky vozu nutná.
Pozitiva má. Snižuje emise i spotřebu
Důvodem, proč byl systém start-stop zaveden, je úspora paliva a ochrana přírody. Je prokazatelné, že když při čekání na semaforu neběží motor, nedochází ani ke spotřebě paliva, ani k tvorbě emisí. Při běžné jízdě v provozu ale nečekejte nijak výrazný vliv na to, za kolik budete jezdit. Stojící auto s nastartovaným motorem si za hodinu vezme pár deci paliva. Reálnou úsporu po většinou ani nepoznáte.
Hybridy jdou ještě dál
U vozidel jenom se spalovacím motorem se systém start-stop aktivuje ve chvíli, kdy vozidlo zastaví. Hybridy, ve kterých je i akumulátor, jdou ještě dále. Motor se nemusí vypnout jenom při stání, ale i během jízdy. Potřebný výkon vozu po několik minut dodává elektromotor, který si bere energii z akumulátoru. Jde tedy o jakousi inovaci tohoto systému. Možnost vypnutí však u hybridů neexistuje.