Tato města od 1. října zakážou vjezd naftovým autům. Začíná přituhovat, hrozí pokuty až 4 000 Kč

Evropa i Česká republika se začínají pomalu „zelenat“ a s tím souvisí i čím dál větší počet míst a měst, která zakazují vjezd automobilům s dieselovými motory. Od října přibydou další.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Začalo to docela nenápadně. Postupné omezování vjezdu aut s dieselovými motory (resp. nesplňujícími poslední EURO 6 normu) do center měst jsem vnímal už řadu let. Nejzřetelnější mi přišlo při cestách do Německa. Nezapomenu na to, jak jsem jednou – neznaje (tehdy čerstvé a aktuální) ekologické omezení před vjezdem do centra Berlína – zjistil, že nemám zelenou plaketu na čelním skle. A těch asi 45 minut, kdy jsem tam potřeboval cosi zařídit, bylo nekonečných. Jak se situace změnila? Popravdě, nepotěším vás. Nenechte se prosit, tohle je totiž dobré vědět.

Starší diesely s EURO 5 začínají být v Evropě na černé listině

Trend omezování vjezdu do center (případně celých měst) se totiž pochopitelně netýká jen Berlína. Evropská města napříč Německem, Rakouskem, Itálií a dalšími zeměmi se razantně snaží zlepšit kvalitu ovzduší právě tím, že omezují vjezd aut s naftovým motorem. Proč je nafta tak v nemilosti? Z jednoduchého důvodu: u vozidel s dieselovým motorem je složitější dostat se na přijatelné emise, a pokud nemáte poslední model vozu i motoru, pak téměř nemožné.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Sám jsem tehdy jel v „pětkovém“ Golfu TDI a bylo mi jasné, že bych v případné diskusi s policií byl celkem bezbranný. Moderní naftová auta dosahují sice nižší spotřeby CO₂, ale dostat na snesitelnou úroveň hodnoty NOx a pevných částic je už trochu větší oříšek. Spíš ořech. Diesely již z principu produkují více těchto škodlivin, k jejich eliminaci pak musí mít složité filtry pevných částic (DPF), systém SCR s AdBlue a další technologie, které prodražují výrobu a údržbu.

Německo na to jde celkem nekompromisně, tzv. Green Deal je znát

Což ještě donedávna běžné vozy neměly, můj „pětkový“ TDI Golf rozhodně nikoli. Výsledkem je, že ve velkých evropských městech vznikají nízkoemisní zóny (LEZ – Low Emission Zones), kam smí vjet jen auta splňující určité emisní standardy. Pokud máte starší diesel, nebo dokonce vůz s normou Euro 4 a nižší, na vjezd do center většiny německých měst můžete zapomenout. Přitom pokuty nejsou zanedbatelné – kolega jednou přejel neoznačený vjezd do vídeňské Umweltzone, ve schránce jej za nějaký čas pak překvapila obálka s mastnou pokutou.

Ekologie má rozhodně smysl, ideálně ale nejen v Evropě

Nicméně: Je to v pořádku? Ochrana zdraví a menší množství jemného prachu v ovzduší má sice svou váhu, na druhou stranu „přezelenalá“ Evropa se sice snaží, co to jde, sama to však zřejmě nespasí. Například podle údajů Evropské agentury pro životní prostředí zemře ročně předčasně na znečištění ovzduší několik set tisíc Evropanů. Což je něco, co i relativně otrlého jedince (i mě osobně) nutí minimálně k zamyšlení. A určitému pochopení pro zpřísnění pravidel – i když vím, že nemálo řidičů na situaci doplácí.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

A jaké pokuty hrozí konkrétně v jednotlivých státech? Připravil jsem srovnání tří hlavních zemí, kde jsou omezení nejpřísnější. Tabulka níže vychází z informací organizací ADAC, ÖAMTC i oficiálních webů měst (stav ke 2024):

Země/městoVýše pokutyPoznámka
Německo (např. Berlín)80 EURPlatí pro vjezd bez platné Umwelt plakety.
Rakousko (např. Vídeň)až 365 EURVjezd do ekologické zóny bez povolení; kontrola i na parkovištích.
Itálie (např. Milán, Řím)od 80 do 168 EURPodle typu zóny a konkrétní porušení; automatické kamery.
Zdroj: Rešerše AutoŽivě.cz

V Itálii dostane nafta od 1. října 2025 poněkud hořkou příchuť

Většinou se zákazy týkají dieselových aut s emisní normou EURO 5 a nižší. Pokud tedy máte starší diesel, jenž doposud dobře slouží, a chystáte se na podzim například do Itálie (speciálně do Lombardie, ale i Čechy velmi oblíbené Verony, Padovy, Bergama, Vicenzy nebo Benátek), pak počítejte s tím, že od 1. října tohoto roku začnou v Itálii platit poměrně přísné restrikce. Někde jen od 7 do 19 hodin, někde ale i plošně, po celý rok. A speciálně za toto porušení hrozí pokuta 168 EUR, což nepochybně jinak skvělou pizzu nebo pastu v (zakázaném) centru měst poněkud prodraží.

Dávejte na to tedy pozor, měst s podobným omezením bude jen a jen přibývat. A zřejmě brzy i u nás. Je to ale správný postup, co myslíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články