Teoretické znalosti o tom, co by se mělo zkontrolovat před každou jízdou, si z autoškoly pamatuje jistě každý. Pokud bychom však tyto věci dělali opravdu důsledně, museli bychom k našemu vozu přicházet o desítky minut dříve, a to ještě s listem papíru, kde by bylo vše zapsáno. Není proto divu, že řada lidí provádí kontroly jenom jednou za čas, a v mnoha případech ani to ne, jelikož spoléháme na kontrolky na palubní desce.

Je ale část vozu, kde nám jsou kontrolky k ničemu. Máme na mysli pneumatiky (tedy až na výjimku v podobě ventilků TPMS, které tlak monitorují a jeho pokles nám nahlásí). To je ale to jediné, co se o našich pneumatikách dozvíme z palubního počítače. Navíc ventilky nám nahlásí až pokles pod určitou úroveň, takže ani tady není funkce úplně stoprocentní. I to je jeden z důvodů, proč bychom měli naše pneumatiky pravidelně kontrolovat. Jak? A čeho si všímat?

ZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Hloubka dezénu pneumatiky

To první, co bychom měli zkontrolovat, je hloubka dezénu pneumatiky. Pokud je používáme několikátou sezonu, je na místě udělat čas od času kontrolu toho, zda pneumatika stále vyhovuje současné legislativě.  Ta má poměrně jasná pravidla. U letních pneumatik musí být hloubka dezénu minimálně 1,6 milimetrů. V případě těch zimních je maximální povolená hloubka 4 milimetry.

Co se stane, pokud je hloubka menší? Když narazíme na hlídku, která se rozhodne zkontrolovat i naše pneumatiky, můžeme dostat nejenom pokutu, ale naše vozidlo může být označeno i za nezpůsobilé k jízdě. Také nezapomínejme na to, že nedostatečná hloubka dezénu pneumatiky ovlivňuje i její vlastnosti, které nejsou takové, jak čekáme. To může vést i k případné nehodě. Pokud navíc pojišťovna zjistí, že jedním z důvodů nehody byly naše sjeté pneumatiky, může se to negativně podepsat na následném pojistném plnění.

ZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Rovnoměrnost opotřebení pneumatiky

Čas od času je dobré zkontrolovat i to, zda je pneumatika opotřebená rovnoměrně. Tedy zda je po celé své ploše stejně sjetá a není zde problém s tím, že by jedna strana byla sjetá více, než druhá. Udělat tuto kontrolu není až tak složité. V zadní části vozu se stačí pohnout a pod zadním nárazníkem budete celkem dobře vidět na celou plochu zadních pneumatik. U předních je nejprve plně vytočte na levou, potom zase na pravou stranu a tím získáte dobrý pohled na běhoun pneumatiky levé i pravé.




Co když zjistíte, že se pneumatika sjíždí nerovnoměrně, takzvaně k jedné straně? Problém je s největší pravděpodobností v geometrii vašeho vozu. Tedy ve sbíhavosti, nebo rozbíhavosti. V takovém případě se objednejte do servisu, kde je realizováno i měření geometrie, kde dojde i k tomu, že bude problém s vaším vozem napraven. Jde o poměrně rychlou servisní úpravu, která se dá zvládnout i takzvaně na počkání.

ZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Poškození pneumatiky

Čeho je dobré si během kontroly opotřebení běhounu také všímat, to jsou případná poškození pneumatiky. Nekontrolujte jenom samotnou oblast běhounu, ale celou pneumatiku. Všímat byste si měli jak cizorodých předmětů, které v ní mohou být zapíchnuté, tak je vhodné všímat si i případných trhlin. Obojí může být stavem velmi nebezpečným, který může být klidně i původcem nehody. Pokud jakékoliv poškození zjistíte, sundejte pneumatiku, vyměňte ji za rezervu a poškozený kus zavezte do pneuservisu na případnou opravu – pokud bude možná.

Tlak v pneumatikách

Poslední, co je na místě kontrolovat, je tlak v pneumatikách. Ten ovlivňuje jak chování pneumatik a následné jízdní vlastnosti, tak může ovlivňovat i spotřebu vozu. Proto je na místě ho čas od času zkontrolovat. Pokud již používáte na nových vozech povinné TPMS ventilky, pamatujte na to, že u jednodušších vozidel vám pouze oznámí to, že tlak klesl pod určitou. Limitní úroveň. Tím chceme naznačit, že tlak v pneumatikách může být delší dobu nižší, než má být, aniž by ventilek zareagoval. U modernějších a kvalitnějších vozidel existuje možnost si na palubním počítači přímo zobrazit data z ventilků a hodnoty tlaku zjistit přesně.