Škoda 110R

Škoda 110r už dnes určitě mezi veterány patří. Toto vozidlo se vyrábělo mezi lety 1970 a 1980 a svým designem zcela bezpečně připomíná model 911 od německého Porsche. Dvoudveřové kupé, které se často označuje zjednodušeně jako „erko“ bylo svým designem velice křiklavé a na silnicích v době komunismu představovalo pojem luxusu a extravagance. Automobil byl osazen, pochopitelně, manuální převodovkou se čtyřmi rychlostními stupni a motor v základu poskytoval výkon 46 kW. Škodu 110r ve špatném stavu můžete pořídit pod hranicí sta tisíc korun a po následné, dobře odvedené, opravě se jeho cena může vyšplhat i několikanásobně výše. Pro sběratelé veteránů začátečníky se tak může jednat o zajímavé vozidlo. Tím, že je to také vůz vyrobený na našem území, tak není takový problém na něj sehnat dostatečné zdroje náhradních dílů.

Porsche 928

Zajímavou alternativu může představovat i Porsche 928, které patří mezi stálice mezi sběrateli veteránů této značky. Jeho design nemusí být po chuti každému automobilistovi, zcela jistě je model 911 designově povedenější, ale jedná se o vůz poměrně dostupný a atraktivní. O tom, že tento vůz nebyl tržním propadákem, svědčí také fakt, že se vyráběl celých 17 let a to mezi lety 1978 a 1995. Na svou dobu to byl naprosto přelomový vůz, o čemž vypovídá i fakt, že v roce 1986 se jednalo v provedení GTS o nejrychleji vyráběný sériový vůz, který měl maximální rychlost 277 km/h. Čím vás ale tolik nepotěší je vyšší spotřeba, může dosahovat i dvaceti litrů v závislosti na motorizaci a zvolené převodovce. Vždy se jedná o motor V8 s objemy 4,5 až 5,4 litru ve spojení s buď pětistupňovým manuálem nebo 3 či 4 stupňovým automatem. Tento vůz se dá pořídit zhruba od 200 000 Kč a udělá z vás pravého majitele vozu Porsche.

Jaguar XJS

Mezi nádherné veterány zcela neodmyslitelně patří vozy britské značky Jaguar. Tato vozidla byla i na svou dobu a evropské poměry obrovská a majestátně působí na okolí i v dnešních dnech. Asi nejzajímavějším modelem je typ XJS, který byl podobně jako Porsche 928 velice úspěšný. Vyráběl se mezi lety 1975 až 1996 a představoval luxusní kupé, které na délku mělo bezmála pět metrů. Motorizace pak byla dvojí, první variantou byl šestiválec o objemu 3,6 litru, tou druhou, zajímavější, je poté dvanáctiválec s objeme 6 litrů. Takový motor má samozřejmě obrovskou spotřebu, ale to se tak nějak u Jaguárů nikdy neřešilo. Jejich design byl velice nadčasový a i v dnešních dnech se jedná o vozy, které nezaujmou tím, že jsou staré a krásné, ale tím, že jejich design by se uchytil i dnes. Svou těžkou konstrukci rozpohyboval na rychlost 100 km/h tento Jaguar za 7,5 sekundy, čímž se řadil mezi špičku své doby. Hlavní devizou tohoto vozu ale bylo pohodlí. Interiér byl opravdu luxusní, prostorný a velice dobře vybavený. Jaguar XJS je zkrátka vůz na svém místě a pokud o něm přemýšlíte, připravte si minimálně 300 000 Kč.

Aero 500

Pokud chcete jít ještě hlouběji do historie, poté pro vás může být zajímavý model 500 od automobilky Aero. I tento automobil pochází z našeho území a konkrétně byl vyráběn v pražských Vysočanech. Tento vůz se vyráběl mezi lety 1929 a 1931, tedy velice krátce a tak jeho počet je značně omezen, čemuž odpovídá i cena za něj, která obvykle startuje na zhruba půl milionu korun. Jedná se o velice atraktivní vůz, který má ještě volant umístěný na pravé straně vozidla. I když se vyráběl před téměř 90 lety, dosahoval rychlostí přes 100 km/h k čemuž mu stačil motor o výkonu deseti koňských sil. Celá konstrukce vozu totiž byla velice lehká, automobil váží pouhých 460 kg a bylo jich vyrobeno méně než 1500 kusů. Aerovka je vyloženě manuální dílo a tak bychom tento model doporučili asi spíše zručnějším fanouškům, protože náhradní díly se na ně shání už velice těžko.

Ferrari 400

U jména Ferrari zaplesá srdce snad každému automobilistovi. Tento model, je ale trochu jiným Ferrari, než na která jsme většinou zvyklí. Jedná se o čtyřmístné kupé, granturismo, tedy luxusní vozidlo se dvěma dveřmi, které je určené především na pohodlné cestování na delších cestách. Tento vůz měl přední výklopná světla a zadní kulaté svítilny, které jsou přímo charakteristické pro italskou značku z Maranella. Motorizace nabízela více jak 300 koní a k dispozici byla manuální převodovka, ale také automatická, která se k povaze vozu a jeho zaměření na pohodlí hodila více. Tento vůz je zároveň nejdražším z celého našeho seznamu a pořídíte jej zhruba od milionu korun.

Pořídit si veterána je zcela něco jiného, než si pořídit nové vozidlo. Pro takový vůz musíte mít vášeň a musíte si být předem jisti, že mu obětujete spoustu času, nervů a potu, abyste z něj udělali šperk. K tomu také připočítejte finanční investice, kterým se zkrátka nevyhnete. Poté budete odměněni především dobrým pocitem z odvedené práce a nadšenými pohledy všech, které budete ve vašem voze míjet.