Ještě nedávno se kolo s defektem vyměňovalo za rezervu. Řidiči věděli, kde rezervní kolo hledat, jak ho vyměnit, profíci dokonce i to, že šrouby na kolo se utahují do kříže, ne v pořadí.

Řidiči nových aut stále častěji sahají po sadě na lepení pneumatik, jezdí s propíchnutou pneumatikou, nebo rovnou volají odtahovku. Vyplývá to z průzkumu Americké automobilové asociace, podle níž až 28 procent modelů v nabídce (na severoamerickém trhu) nemá ve výbavě rezervní kolo. V roce 2006 to bylo jen pět procent.

Asociace AAA, která provozuje asistenční službu, loni pomohla v USA 450 tisíc řidičům, kteří dostali defekt a neměli v autě rezervu. Defekt je jednou z nejčastějších příčin, pro kterou řidiči službu využívají.

Hřebík musí zůstat v gumě

Výrobci přestali do aut plnohodnotné a dojezdové rezervy (a nářadí na jejich výměnu) montovat zejména z důvodu šetření hmotnosti. Při testech emisí a spotřeby totiž pomůže každý ušetřený kilogram.

Namísto rezervních kol ve výbavě stále častěji najdeme lepící sady či takzvané run-flat pneumatiky se zesílenými bočnicemi, které po propíchnutí neztrácejí tvar a umožňují dojezd několik desítek kliometrů.

AAA upozorňuje, že lepící sady mají jen omezenou schopnost na opravu – dokáží zalepit pouze defekty, u nichž je propíchnutý běhoun pneumatiky a předmět je v ní stále zapíchnutý. Jsou také drahé a mají limitovanou trvanlivost, většinou od čtyř do osmi let.

Jak nezůstat na cestě

„Defekt může řidiče na pár minut zdržet, ale pokud kolo nemůže vyměnit za rezervní, je to ještě mnohem horší,“ vysvětluje John Nielsen z AAA, a dodává: „Rutinní postup výměny kola na kraji cesty se bez rezervy mění na složitou a nákladnou poruchu , která vyžaduje odtah do pneuservisu. “

Asociace AAA doporučuje ověřit si, zda máte v autě rezervu, a kontrolovat její nahuštění spolu s ostatními pneumatikami alespoň jednou za měsíc. Pokud máte v autě místo rezervy lepící sadu, přečtěte si předem návod na použití a kontrolujte, zda jste nezmeškali její datum spotřeby.