Našli jsme model od VW, který jezdí za méně než 3 l/100 km. Přitom stojí jen 310 000 Kč, tleskáme nejúspornějšímu autu roku

Volkswagen byl vždy přeborníkem v super úsporných automobilech, tento je toho dalším důkazem. Otázkou zůstává, jestli by to nebyla lepší cesta než všechny elektromobily.

i Zdroj fotografie: Volkswagen
i Zdroj fotografie: VW
i Zdroj fotografie: VW
i Zdroj fotografie: VW
i Zdroj fotografie: Autoscout24.cz
i Zdroj fotografie: Autoscout24.cz
i Zdroj fotografie: Autoscout24.cz
Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií
                   

Vysoké ceny pohonných hmot, energií, potravin, nájmů a dalších komodit nás vedou k úsporám i tam, kde jsme to dříve až tak zásadně neřešili. Jestli 6 nebo 8 litrů bylo v zásadě jedno, na měsíční rodinné „uzávěrce“ se to nijak výrazně neprojevilo. Časy se však mění, dnes se ceny paliv a vůbec zvýšené náklady promítají i do rozpočtů střední vrstvy, šetření je na pořadu dne. Našli jsme tedy pro vás auto, kde nemusíte řešit, jestli 6 nebo 7 litrů. Tady se totiž velmi špatně dostanete nad tři litry. Že to není možné? Ale je. Pojďme se na něj podívat společně.

Spotřeba pod tři litry bez jakéhokoli „ale“

A co je na tom autě nejlepší, v oné třílitrové spotřebě není ukrytý žádný fígl. Není to ani hybrid s baterií s nutností dobíjet, ani to není spotřeba při 90 km/h s větrem v zádech a z mírného kopce. Nikolivěk. Tady to je přesně opačně. Tohle auto běžně jezdí za 2,7 litru, v ekorallye s ním novináři jeli „s prstem v nose“ za 2,36 litru. A nad tři litry se s ním dostanete jen tehdy, když ho budete opravdu „ždímat“. Což tedy, popravdě řečeno, moc nejde. S malým, 1,2litrovým turbodieselem o výkonu skromných 45 kW zřejmě nebudete šampióny ve zrychlení. O to tady ale vůbec nejde.

VW už měl TDI se spotřebou 1 l/100 km, ale jeho výroba byla zakázána. Tady je důkaz, jaký pohon má budoucnost

Budete totiž zcela jistě šampióny ve spotřebě. A o to tady jde. Bude vám k tomu pomáhat i to, že na jeho konstrukci VW použil tenčí a pevnější ocel. A také o dost dražší, mimochodem. Karoserie je důkladně aerodynamicky optimalizována, užší pneumatiky, delší převody a odladěný software v řídicí jednotce motoru zajistily další část úspor. Spodní část vozu byla zakryta. Lehké slitiny hliníku a hořčíku použité na blok motoru, odlehčená sedadla a důkladná revize plastů v interiéru. Mám pokračovat? Možná to stačí. Důležitý je výsledek: pouhých 830 kilogramů. Geniální.

Geniální konstruktér a vizionář ve službách VW

Ostatně, to stejné se říkalo o tvůrci třílitrového Lupa, kterým nebyl nikdo jiný než Herr Doktor Piëch. Technický génius posedlý tím nejlepším řešením, jaké bylo pro daný vůz možné. Pravda, občas to úplně nevyšlo ekonomicky a technická obsese byla ve finále tak drahá, že Volkswagen na autech prodělával, lidově řečeno, „kalhoty“. Pochopitelně, mluvím o Phaetonu, jímž si Dr. Piëch vystavěl svůj pomník coby zřejmě nejdokonalejšího Volkswagenu novodobé historie. Problém je, že to sice všichni věděli, ale nikdo to nekupoval.

iZdroj fotografie: VW

To však není případ Lupa3L. Také nebylo z nejlevnějších, ale pořád jste si kvůli němu nemuseli brát hypotéku nebo se upisovat Cosa Nostře za krvavý úrok, jako tomu bylo v případě Phaetonu. Lupo bylo relativně dostupné i pro „běžný plebs“, ten západoevropský určitě a německý speciálně. Pro ně také bylo primárně určeno a tam také zaznamenalo relativně slušné prodejní úspěchy. Pořád jich tedy dost zbývá, často v hodně slušném stavu a s malými nájezdy. Tohle auto denně Frankfurt–Berlín a zpět nejezdilo. Spíš „kolem komína“ a o víkendu do kostela v sousední vsi. Tím lépe pro nás.

Takřka nové Lupo3L jde koupit i dnes

Za 120 tisíc korun v přepočtu jsou k mání první kusy, mně však zaujal jeden opravdu výjimečný. Má totiž najeto pouhých 18 735 kilometrů a nejen od pohledu je tedy v podstatě jak nový. Prodejce za něj sice chce v přepočtu 310 000 korun, nicméně za ně dostanete super úsporné vozítko, z jehož displeje průměrné spotřeby na vás budou velmi často svítit cifry začínající dvojkou. To už dnes nemáte nikde jinde šanci zažít. Jen pokud máte rádi kafe z benzinky, je tady problém. Doporučuji přejít na jiný model. Na benzince budete totiž opravdu výjimečně.

Mazda sebrala recept BMW, vysmála se Muskovi a přichází s třílitrovým šestiválcem. Na naftu. Elone, koukej!

S nádrží na 34 litrů totiž bez problémů ujedete přes 1 000 kilometrů. A když se tak nad tím zamyslím: nebyla by tohle náhodou lepší cesta než všechny elektromobily? Ten motor je starý přes 15 let, dnes by jej bylo možné bez problémů vyrobit tak, aby splňoval všechny emisní normy. Mazda se svým 3,3l turbodieselem je toho jasným důkazem. A i kdyby měl u sebe malou mildhybridní jednotku – tím lépe. Spotřeba by určitě nepřevýšila tu, jíž se Lupo 3L pyšnilo na přelomu tisíciletí.

Jak to vidíte vy? Není škoda, že se nakonec upustilo od opravdu – na papíře i v reálu – úsporných automobilů a pustili jsme se bezhlavě do plug-in hybridů a elektromobilů? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Galerie

Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií

Co říkáte na nejúspornější VW?

Zdroj: Autoscout24
Diskuze Vstoupit do diskuze
54 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články