Nový model Dacia nebude mít ani dveře. To není vtip, je to doslova holota. Přesto zákazníci jásají

Pneumatiky bez defektu, vyjímatelná baterie a navrch spacáky na sedačkách. Tento koncept je promyšlen do posledního detailu tak, aby vám zpříjemnil život v přírodě!

i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
i Zdroj fotografie: Dacia
Dalších 24 fotografií
Dalších 24 fotografií
                   

Když Dacia začínala v roce 2004 psát svoji novodobou historii a modely Dacia 1300/1310, postavené ještě na základě prehistorického Renaultu 12 už definitivně odpočívaly v muzeích, zdálo se, že si Renault vybuduje klasickou, low-costovou značku. Nemáte na moderní Clio? Dostanete Sandero. Nemáte na Captur nebo Kadjar? Pro vás máme Duster. A kdo bych chtěl (čím dál dražší) Renault Kangoo a podnikat, a nemá zrovna na rozjezd tu správnou „vatu“, pro toho tu máme Lodgy. Nebo osobní Logan, dnes také Jogger.

Renaultu se s Dacií povedl husarský kousek

Realita byla nakonec trochu jiná a nutno dodat, že pro Renault nečekaně příznivá. Z vysmívané Dacie se postupně stal label, který začal zatápět i značkám, které ho kdysi v podstatě ani nevnímaly. Že by se u VW nebo třeba Opelu někdo kdysi zamýšlel nad nějakým modelem Dacie, který je schopen jim reálně odlákat klienty? Nemyslitelné. Jenže nemyslitelné se stalo skutečností, a troufnu si tvrdit, že občas některý z posledních modelů Dacie skončí za branami těchto výrobců a je rozebrán „do šroubku“. Jak to ti Rumuni („himmel Herrgott“) dělají, že to stojí tak málo?

iZdroj fotografie: Dacia

Těžko říct. Evidentně to nějak jde, protože Renault i Dacie jsou cokoli, jenom ne sociální ústavy. Money first. A i když Jogger i Duster překonaly (v Čechách) ostře sledovanou hranici půl milionu korun, pořád jen o trochu a především: v obou případech jde o top verze a v obou případech máte pocit, že jste za svoje peníze dostali opravdu adekvátní protislužbu a „kus auta“. Chytře vymyšlené. Dáváte svoje těžce vydřené peníze na stůl a víte, že v ceníku už toho k zaškrtnutí moc nezbylo. Proč to má třeba VW jinak?

Bude Dacia „outdoorovou“ značkou?

A zmíněný Duster i nejnovější Jogger jsou právě možná těmi „body zlomu“, kdy si konkurence uvědomila, že jsou stále low cost cenou, ale už nebezpečně blízko jejich segmentu. A jejich zákazníkům. Jogger speciálně nabízí „kus auta“ se sedmi místy, zvýšenou průchodnost terénem a úsporný LPG pohon – kombinaci, kterou dnes nenabízí nikdo. V době palivové a energetické krize je LPG obzvláště cenný artikl. Jakoby to Dacia před několika málo lety tušila. Jak se to vůbec mohlo stát?

iZdroj fotografie: Dacia

Ne dosti na tom, před několika dny představený koncept Manifesto definitivně maže všechny nemístné poznámky o nudných autech z Rumunska. Manifesto je speciál pro jedince vyznávající outdoorové aktivity i v místech, kam se běžnými automobily nemají šanci dostat. Velká kola (s nepropíchnutelnými pneumatikami bez vzduchu), pohon čtyř kol nebo chytrý systém YouClip pro variabilní upevňování modulárního příslušenství jsou jen některými z lákadel, které by mělo dobrodružným povahám pobyt v přírodě zpříjemnit.

Vychytávky pro pobyt v přírodě

Zdroj pohonu Dacia neuvádí, nicméně zmiňuje baterii, kterou lze vyjmout z vozu a použít jí s klasickou 230V zásuvkou jako zdroj pro vaše spotřebiče. Geniální. Hlavní plastové díly karoserie Manifesto Concept obsahují významnou část recyklovaného materiálu s názvem Starkle®, vyrobeného z již zpracovaného polypropylenu se skvrnitým efektem. Jako potah volantu nebo palubní desky slouží přírodní korek, ostatně přírodních materiálů najdeme v konceptu více.

Nové „outdoorové“ logo pak zdobí příď Manifesta podobně, jako je tomu u posledního designu vozů Dacia, představeného v tomto roce. Skoro to vypadá, že slova „adventure, outdoor a Dacia“ budou patřit nerozlučně k sobě. Zajímavé směřování, rozhodně nikoli bez šancí. Přes týden práce, děti a kroužky, o víkendu příroda a kola. To nezní jako špatný životní styl. Pokud se Dacia bude držet nápadů na konceptu Manifesto, nemusít si brát ani spacáky – ty jsou totiž použité jako čalounění sedadel.

Galerie

Dalších 24 fotografií
Dalších 24 fotografií

Koupili byste si Dacii? A proč?

Zdroj: Dacia
Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články