Tesla čelí dalšímu problému: Modelu Y upadává volant za jízdy. Instituce už zahájily vyšetřování

Že to Tesla s výstupní kontrolou občas nepřehání, je vcelku známý fakt. Všechny vtipné komentáře však ztratí na vtipu, když vám zůstane volant v ruce.

i Zdroj fotografie: Ot / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Produktům automobilky Tesla se nedá upřít technologická vyspělost, propracovaný systém elektropohonu, stejně jako jedno z nejlepších softwarových řešení pro celkovou správu vozu. To jsou oblasti, ve kterých Tesla je a vždy byla na samotné špici mezi výrobci elektromobilů. A i dnes inspiruje mnohé nováčky v oboru, kteří někdy ani neskrývají, odkud čerpali inspiraci. Jenže stejně jako Tesla vyniká v „digisvětě“, v tom klasickém, strojírenském, naopak zaostává. A to až do té míry, že jí upadávají volanty za jízdy. Pojďme se na to společně podívat.

Technická dokonalost nebyla nikdy silnou stránkou Tesly

Už od prvních kusů sériových modelů Tesly se začaly šířit zvěsti, že to s úrovní zpracování a celkovou dotažeností montáže není v některých případech příliš valné. Velmi mírně a velmi eufemisticky řečeno. Upadávající plasty v interiéru, nedoléhající dveře, pazvuky všeho druhu a ze všech stran. Špatné slícování panelů karoserie? Kdo z nadšenců do elektromobility by se takovou „prkotinou“ zabýval. V komunitě fanoušků Elona Muska určitě nikdo. Ba právě naopak, každý jen trochu kritický hlas byl ihned umlčen.

iZdroj fotografie: Tesla

A to ještě nemluvíme o tom, když se někdo dokáže opravdu hlasitě ozvat a je nadán prezentačním talentem, který dovede zúročit. Třeba ve formě videa s expolodující Teslou (výměna baterie dražší než zůstatková cena auta) nebo dokonce, považte, chce zrušit obchod a vrátit peníze. V tom okamžiku se na něho „Tesla Ultras“ vrhnou tak, že na něm nezůstane nit suchá a maně přemýšlí, jestli se opravdu „jenom“ dovolil ozvat s nefunkčním elektromobilem, který si za svoje nemalé peníze koupil.

Kdo si dovolí zkritizovat Teslu, skončí sám na pranýři

Nebo je současně výrobcem dětského porna, pašerákem heroinu a zabijákem tuleních mláďat v jedné osobě. Protože tak nějak jej budou vykreslovat za to, že se dovolil „náboženství jménem Tesla“ vzepřít. Pozoruhodné. Existuje něco podobného například u Opelu? Rád bych se s nimi seznámil. Žerty ale stranou, 8. března zveřejnil americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA), že zahajuje předběžné vyšetřování 120 000 vozidel Tesla Model Y v souvislosti s dvěma případy upadnutí volantu za jízdy.

iZdroj fotografie: Tesla

Pravda, více či méně vtipných memů na toto téma se nyní vyrojí asi hodně, ale dokážete pochopit nelícující plasty v interiéru, dokážete pochopit, že závěsy dveří potřebují poněkud spasovat nebo že chybí osvětlení v kufru. Nemilé, ale poradíme si. S upadlým volantem za jízdy bych se popravdě setkat ale nechtěl. Něco mi říká, že bych ztratil nejen momentální sebevědomí, ale především důvěru k tomu autu jako k celku. Co upadne příště? Kolo? Čelní sklo? Dveře?

Americký regulátor vstupuje do hry

Americký regulátor pro bezpečnost automobilů přitom uvedl, že volanty v obou vozidlech modelového roku 2023, která měla obě souhlasně nízký počet najetých kilometrů, se zcela „oddělily“. Zajímavý termín. Jinými slovy, jejich řidiči je sice drželi v ruce, ale další spojení s automobilem bylo veškeré žádné. Obě Tesly Model Y byly totiž dodány majitelům bez upevňovacího šroubu, který připevňuje volant ke sloupku řízení. Tak to bychom měli. Výstupní kontrola kvality? Zřejmě spala.

NHTSA zahajuje předběžné vyšetřování s cílem posoudit „rozsah, frekvenci a výrobní procesy spojené s tímto stavem“. Toto vyšetřování je prvním krokem předtím, než NHTSA může požadovat stažení vozů z prodeje. Což by Teslu pravděpodobně nepotěšilo. Současně regulátor zveřejnil odkaz na tweet jako součást podání stížnosti. Tweet pak zaznamenal na Twitteru více než 2,4 milionu zhlédnutí. A nejde pochopitelně o žádné „lajky“, upadnutí volantu za jízdy je mimořádně nebezpečná situace.

Tesla na žádost o komentář nereagovala. Jak nečekané. Agentura dále uvedla, že „třecí uložení udržovalo kontakt mezi volantem a drážkami sloupku během jízdy až do oddělení. K úplnému oddělení došlo, když síla vyvíjená na volant překonala odpor třecího uložení.“ Tolik oficiální stanovisko úřadu. Vtipy o tristní úrovni zpracování Tesly tak dostávají v tomto případě poněkud hořkou příchuť. Nás bude zajímat, k čemu vyšetření dospělo a jaké bude pokračování celé věci. A budeme vás pochopitelně informovat.

Koupili byste si někdy Teslu?

Zdroj: Reuters
Diskuze Vstoupit do diskuze
100 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články