Tesla, dlouho hýčkaná značka technologických nadšenců, se pomalu mění ve zklamání roku. To je alespoň náš názor a máme pro něj pádné důvody.
A tentokrát nejde o drobné potíže s kvalitou nebo divoké výkyvy v komunikaci Elona Muska. Na to už jsme si totiž tak nějak zvykli a nijak výjimečné nám to opravdu nepřijde. Ne, je to ještě horší, v některých evropských zemích totiž už její auta oficiálně nesmí ani na silnice a čísla z technických kontrol bohužel ukazují, že problém je větší, než se zdálo. A k tomu všemu musíme ještě připočítat opravdu dramatický propad hodnoty. Ze snu o elektromobilitě se tak mnohdy pomaličku stává spíše noční můra.
Začalo to drobnými „technikáliemi“
Co se stalo? Tím bychom vlastně měli začít. Tesla, konkrétně Model 3, propadl v technických kontrolách v Nizozemsku i Německu. Ve více než třetině případů pak byla podle informací z webu Carcoops zkoumaná kvůli závadám, které nejsou jen „kosmetické“.
Naopak mluvíme o kritických problémech, kvůli nimž vozy nedostaly povolení k provozu. Chcete čísla? Tady jsou. V Holandsku z 61 000 zaregistrovaných aut neprošlo kontrolou přes 18 000 – a to už podle nás není opravdu náhoda, ale vážný technický průšvih, za který by měl někdo pykat.
Lepší to (asi) nebude
Tesla přitom dlouhodobě, tedy pokud si dobře vzpomínáme, bojuje s kvalitou, a to už od doby, kdy Musk mluvil o „spaní ve spacáku ve fabrice“ (které chtěl provozovat proto, aby dohlédl na montáže). Jenže to bylo před deseti lety. A i když si značka od té doby prošla opravdu obdivuhodným růstem, základní neduhy prostě u těchto vozítek přetrvávají. Podle nás tady někde prostě selhává výstupní kontrola kvality, protože jinak není možné, aby zákazníci stále dokola reklamovali dílenské zpracování, elektroniku nebo podvozek. A teď je to zkrátka vidět černé na bílém. Ne, nejsou to nějaké „plky posměváčků, co sami nikdy nic nedokázali“. Ne, tahle „supermoderní“ auta skutečně přestávají fungovat v reálném provozu.
Tesly už nikdo nechce
A to není všechno. S tím, jak Tesly přestávají přesvědčovat techniky na STK, přestávají také přesvědčovat trh. To způsobuje, že se o nová auta noví zájemci vážně neperou – a také to, že majitelé starších kousků mohou brzy kvůli propadu jejich hodnot vlastnit jen skoro bezcenný šrot. Největší pád se týká donedávna oslavovaného Cybertrucku. Ten může podle informací ze stránek FastCompany ztratit až 30 % ceny za jediný rok. A to je skutečně hořká realita.
Aby toho nebylo málo, na značku dopadá i konec evropských dotací a Muskovo nevypočitatelné vystupování jako poradce Donalda Trumpa uškodilo důvěře ještě víc. Tak uvidíme, kolik Tesel tu bude za pár let. Skoro bychom se vsadili, že se z nich stanou spíše královny vrakovišť.