Test celoročních pneu: Tyto 4 značky se plně vyrovnají letním i zimním. Kdo umí počítat, má jasno a nic neřeší

Vývoj směsí i dezénů celoročních pneumatik se za poslední roky extrémně zrychlil. Důkazem jsou nové modely, které se plně vyrovnají zimním i letním verzím.

i Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě
                   

Nevím, jak to máte vy, ale pro mě osobně není každoroční „dvojité přezouvání“ žádným zážitkem. Opravdu to nemiluji. Všichni v redakci pak o mně již dlouho ví, že jsem velkým fandou moderních celoročních pneumatik. O kterých se domnívám, že v typicky českém prostředí s relativně mírným klimatem dokáží bez problémů zastat práci obou sad, letních i zimních. A nejnovější test specialistů z ADAC to jenom potvrzuje. Pojďme se na jeho výsledky podívat společně.

Kvalita směsí i dezénů se za poslední roky extrémně zvýšila

Poslední roky se mi již nejednou prokázalo, že celoroční pneumatiky už dávno nejsou kompromisem, jakým bývaly třeba ještě před deseti lety. Z praktické volby pro nenáročné řidiče se staly technologicky vyspělé produkty, které dokáží bezpečně nahradit obě speciální sady. Důvod je zřejmý: vývoj směsí i dezénů se totiž za poslední roky dramaticky posunul. Pneumatiky dnes dokážou nabídnout stabilitu a přilnavost v létě, aniž by trpěly v mrazech nebo na sněhu.

iZdroj fotografie: Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě

Celoroční pneumatiky – praktický průvodce pro celý rok

Jaro/Léto – jak zvládnout vysoké teploty

  • Pravidelně kontrolujte tlak – v horku roste a může zkracovat životnost běhounu.
  • Přehřívání poznáte podle „lesklých“ hran dezénu.
  • Vyvažte kola alespoň 1× ročně – i celoroční pneumatiky potřebují přesnost.

Podzim – čas na kontrolu před zimou

  • Minimální hloubka dezénu pro sníh: 4 mm.
  • Vyčistěte drážky od kamínků – lepší odvod vody i záběr.
  • Zkontrolujte označení M+S a 3PMSF – zimní certifikace.

Zima – tvrdý test pro běhoun

  • Rozumně brzděte a rozjíždějte se – prudké manévry snižují přilnavost.
  • V mrazu tlak klesá až o 0,2 baru – kontrolujte ho pravidelně.
  • Po delší jízdě v mrazech nechte pneumatiky ohřát a tlak srovnat.

Shrnutí výhod (v číslech)

Vlastnost Letní + zimní sady Celoroční pneumatiky
Přezouvání za rok
Náklady (pneuservis, skladování) ≈ 1 800 Kč / rok ≈ 0–500 Kč / rok
Průměrná životnost 6–8 let (dle rotace) 5–6 let (celoroční směs)
Přilnavost v běžných teplotách Vysoká (specializovaná) Vyvážená (multiseason)
Ekologická stopa Vyšší – 2 sady, více odpadu Nižší – 1 sada, méně produkce
 
Moderní celoroční pneumatiky dnes nabízejí vysoký komfort, bezpečí i ekonomickou úsporu. Jsou ideální pro české počasí a umožňují jezdit bez přezouvání po celý rok.

Nové směsi pryže přinášejí současně vyšší tepelnou odolnost a větší pružnost za nízkých teplot. „Černou magií” tak výrobci dokázali zkombinovat zimní provedení lamel v zimním stylu s pevnějšími boky běhounu, typickými pro letní pneumatiku. Výsledkem jsou mj. skvělé vlastnosti i při prudkém brzdění na rozpáleném asfaltu. Moderní konstrukce také umožňuje lepší odvod vody a zkracuje brzdnou dráhu v dešti. Dnešní celoroční pneumatiky tak často překonávají i levnější letní modely, speciálně ty od neznámých čínských značek. Pro něž se mimochodem v češtině ustálilo roztomilé označení „stlačená tma”.

Odborníci z ADAC potvrzují: celoroční pneumatiky se vyrovnají „speciálkám“

Potvrzuje to i nejnovější test renomovaného německého autoklubu ADAC. Ten letos vyzkoušel šestnáct celoročních pneumatik rozměru 225/45 R17. A poprvé označil hned čtyři z nich za plnohodnotné alternativy k sezónním gumám. Zatímco před pár lety uspěla jediná sada, dnes mají řidiči skutečně z čeho vybírat. Lídrem testu zůstává osvědčený Goodyear Vector 4Seasons Gen‑3, který získal známku 2,3 a obstál jak v letních, tak zimních podmínkách. Stejné hodnocení si odnesla i novinka Continental AllSeasonContact 2, v níž ADAC nenašel žádnou výraznou slabinu.

iZdroj fotografie: Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě

Obě pneumatiky navíc nepatří mezi nejdražší – v průměru stojí okolo 3 300 Kč. Výborně si vedly také Pirelli Cinturato All Season SF3 a Bridgestone Turanza All Season 6, které s hodnocením 2,5 taktéž získaly známku „dobré“. Dohromady tyto čtyři modely dokazují, že moderní celoroční gumy zvládnou zimní náledí i letní dálnice s přehledem. Výsledky testu ADAC pro rok 2025 ukazuje přehledná tabulka:

PořadíPneumatikaHodnoceníZávěrCenaVlastností
1.Goodyear Vector 4Seasons Gen‑32,3dobré≈ 3 300 KčSkvělá na mokru, výborná výdrž, mírně slabší přesnost v horku
2.Continental AllSeasonContact 22,3dobré≈ 3 300 KčVyvážené chování, žádné slabiny, vysoká bezpečnost
3.Pirelli Cinturato All Season SF32,5dobré≈ 3 100 KčDobrá přilnavost, lehce slabší na sněhu
4.Bridgestone Turanza All Season 62,5dobré≈ 3 100 KčBezpečné chování, tichý provoz, omezený záběr v mrazu
5.Vredestein Quatrac Pro+3,9dostatečné≈ 2 700 KčSlabší přilnavost a delší brzdná dráha
6.Barum  Quartaris 53,9dostatečné≈ 2 600 KčPřijatelná v městském provozu, slabší na sněhu
7.Arivo Carlorful A/S5,0nedostatečné≈ 1 800 KčNeuspokojivá přilnavost, dlouhá brzdná dráha
Zdroj dat: ADAC / AutoŽivě.cz

Značkové a kvalitní celoroční pneumatiky se tak stávají logickou volbou pro klima, jaké známe z České republiky. Pokud často (případně vůbec) nejezdíte na hory, pak vám moderní „allseason“ už plně nahradí dvojí sadu kol. Hlavní výhoda je přitom jasná: Ušetříte čas i  peníze, oboje minimálně dvakrát. Mimochodem, jaké zkušenosti s „celoročkami“ máte vy?

Používáte letní/zimní pneumatiky, nebo věříte celoročním?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články