Test křižovatky: Vyřešíte ji správně, nebo si zopakujete autoškolu? Jen 8 % řidičů uspěje

Redakce AutoŽivě připravila test náročné křižovatky, kterou zvládne správně vyřešit pouze 8 % řidičů. Zvládli byste ji na první pokus, nebo byste museli opakovat autoškolu?

i Zdroj fotografie: Jakub Zich pro AutoŽivě
                   

V České republice se nenachází pouze jedna jediná křižovatka tohoto typu, ale v každém větším městě jich najdeme desítky. I přesto tyto křižovatky dělají řidičům obrovský problém. V případě nehody si navíc následky ponese řidič, který si myslel, že dělá vše správně. O jakých křižovatkách se bavíme a proč bychom měli dávat pozor na to, jak které křižovatky skutečně projíždíme?

Přednost je přednost

Řeč je o křižovatkách, kdy se z jednoho jízdního pruhu za křižovatkou stávají pruhy dva. V tuto chvíli mnoho řidičů netuší, co mají dělat. V praxi se proto velmi často setkáte s tím, že řidič, který by měl dávat přednost protijedoucímu vozidlu, najede do levého pruhu a ten pravý nechá pro odbočení protijedoucímu řidiči. To je ovšem velmi špatně!

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

V případě, že se z jednoho pruhu za křižovatkou stávají pruhy dva, řidiči mají právo si vybrat, do kterého z jízdních pruhů se zařadí. Řidič, jenž má dávat přednost v jízdě, musí protijedoucímu vozidlu umožnit i bezproblémové najetí do levého pruhu, který si mnoho řidičů často mylně přiřkne sobě.

iZdroj fotografie: Jakub Zich pro AutoŽivě

Důvodů, proč se řidiči rozhodnout najet do levého pruhu hned, může být několik. Může se jednat například o to, že hned za křižovatkou budou následně odbočovat vlevo. Dostávat se v plném provozu z pravého do levého pruhu na pár metrech rozhodně není jednoduché a plynulosti provozu to také moc neprospěje.

Pohled na legislativu

Zákon o provozu na pozemních komunikacích, tedy zákon 361/2000 Sb., by měl být důvěrné známý každému řidiči, který se pohybuje v provozu. Bohužel ale mnoho řidičů po dokončení autoškoly na další vzdělávání a doplňování informací z provozu tak trochu kašle. I to je důsledek toho, že tento typ křižovatek v České republice patří k poměrně složitým.

Nejprve se podíváme na § 21, odbočování. V rámci odstavce 5. je zcela jasné, že řidič odbočující vlevo musí dát přednost v jízdě protijedoucím motorovým i nemotorovým vozidlům. V případě, že řidič odbočuje z jednoho jízdního pruhu do dvou, má právo si vybrat, do kterého z nich najede. I proto je důležité opravdu důkladně dodržovat přednosti protijedoucím vozidlům.

Dáváte přednost protijedoucím vozidlům správně?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jakub Zich

Zobrazit další články