Test 31 zimních pneumatik pro rok 2025: Hromada „odpadu“ a jen jeden jasný vítěz

Povinnost nasadit zimní pneumatiky u nás platí od začátku listopadu podle počasí a podmínek na sinici. Ale jakou značku vybrat?

i Zdroj fotografie: FDM
                   

Zima se blíží a s ní i otázka, co budeme obouvat. Mluvím samozřejmě o pneumatikách, ne o botách na nastávající plesovou sezonu. V redakci AutoŽivě průběžně informujeme o novinkách, které se týkají jak modelů, tak technologie. Jak to tedy vidíme letos? Co my, stačí se podívat na testy, které realizují renomované zkušební týmy. Když se na letošní test zimních pneumatik podíváme optikou reálného provozu, v němž zima v Evropě znamená spíš mokro, chlad a tmu než kanadskou pohádku o závějích, vyvstane klíčová otázka.

U prémiových značek de facto kupující neudělá nikdy chybu

Co z testovacích tabulek skutečně mění hru při brzdění na mokru, jak se v tom odrazí životnost? A proč nestačí spolehnout se na značku? Právě tohle bylo napříč evropskými autokluby prověřeno u 31 nových zimních modelů a výsledky nejsou pro všechny lichotivé. Z 31 zkoušených pneumatik rovnou 12 v rozsáhlé zkoušce „propadlo“, devět si vedlo opravdu velmi dobře a zůstalo deset. Ty se usadily ve „slušném středu“, kde se nákup dá obhájit, ovšem bez nároku na to nejlepší, co trh nabízí. Jedno jméno se však vyšvihlo na samotný vrchol.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

Test vyhrála Goodyear UltraGrip Performance 3. Dokázala spojit výborné jízdní vlastnosti s mimořádně povedeným profilem šetrnosti. To je kombinace, která v praxi dává smysl den za dnem, nádrž za nádrží. Metodika se přitom neopírá jen o „čisté“ přilnavostní disciplíny na sněhu, ledu, mokru a suchu. Ale i o to, co by se dalo nazvat ekologickou a provozní stopou. Sleduje se, kde se pneumatika vyrábí, kolik materiálu obsahuje, jak dlouho vydrží a jak ochotně se odvaluje. Tedy jak nízký má valivý odpor, jenž se bezprostředně propisuje do spotřeby paliva či energie. Zatímco v této poslední kategorii si většina účastníků odnesla rozumný výsledek.

Někdo preferuje krátkou brzdnou dráhu, jiný ovladatelnost

Několik modelů předvedlo vysloveně pěknou bilanci díky dlouhé výdrži a nízké valivé ztrátě. Právě vítězný Goodyear si připisuje prvenství i v „zeleném“ součtu, takže v něm řidič dostává najednou to, co jindy bývá vzácnou výjimkou. Nejvyšší bezpečnostní standard na kluzku a zároveň nejlepší „ekologickou“ vizitku. Z hlediska bezpečnosti v reálné zimě je přitom nejzásadnější disciplínou brzdění na mokré vozovce. Protože podmínky u nás přejí spíše dlouhým týdnům nízkých plusových teplot a mokrých povrchů než permanentnímu ledu. A právě tady test ukázal propastné rozdíly. Z rychlosti 80 km/h zastavila nejlepší pneumatika na 31,7 metru, kdežto ta nejslabší potřebovala až 47,1 metru, než vůz úplně stál.

TOP 10 Pneumatik podle nejlepší brzdné dráhy

Goodyear UltraGrip Performance 3
Michelin Pilot Alpin 5
Bridgestone Blizzak 6
Momo W-20 North Pole
Landsail Winter Lander
Uniroyal WinterExpert
Hankook Winter evo3 W330
Continental WinterContact TS 870 P
Firestone Winterhawk 4
Semperit Speed-Grip 5

V překladu do srozumitelného obrazu to znamená, že v momentu, kdy auto s nejlepšími pneumatikami už stojí, vůz obutý do těch nejhorších by pořád letěl přibližně 45 km/h. Číslo, které hrubě mění důsledky jakéhokoli nenadálého děje před vozem a zároveň vysvětluje, proč se důrazně nedoporučuje právě oněch 12 „propadlíků“. Nejsou to produkty „na naši zimu“, ať už si pod tím kdo představí středoevropské bláto s loužemi, nebo horský provoz s dlouhými úseky zasněžené dálnice.

Dnes je důležitým kritériem hodnocení pneumatik také ekologie

Výdrž je druhou polovinou rovnice, protože bezpečí a ekonomika nejsou v rozporu, pokud se podaří najít rozumný kompromis. Paradoxně nejdelší udávaná životnost v testu, 81 000 kilometrů do zákonného opotřebení. To patří modelu, který expertní tým kvůli mizernému brzdění na mokru mezi doporučení nezařadil. Jestliže se ale podíváme jen na ty „dobré“, vykreslí se mnohem užitečnější obrázek. Vítězný Goodyear má odhadovanou výdrž 76 000 kilometrů, Michelin z přehledu „těch dobrých“ si připsal 67 000 kilometrů a Semperit v této disciplíně vykázal spíše skromných 47 000 kilometrů. Tohle není akademická drobnost.

iZdroj fotografie: Arizonaman 1 / Creative Commons / CC-BY-SA

Pro řidiče, kteří ročně točí hodně kilometrů, jde o rozdíl přímo viditelný v nákladových tabulkách. A zároveň to souvisí s „ekoprofilem“, protože delší život znamená méně materiálu a méně částic z dezénu, které auto při jízdě uvolní. Vítězný Goodyear je tak současně i nejšetrnější k životnímu prostředí v rámci hodnocení testu. To je přesně ten typ dvojité výhry, jež se v běžném provozu vyplatí. Efektivnější jízda vlivem nižšího valivého odporu a méně častá výměna plášťů.

Test byl mimochodem koncipovaný tak, aby odpovídal realitě střední Evropy, kde už definitivně skončily časy „nějak to na letních přesmýknu“. Protože ve většině zemí platí povinnosti používat obutí odpovídající ročnímu období. Tak, jako u nás. O to důležitější je mít přehled, který model co umí, ať už jde o brzdění na vodě, odolnost proti aquaplaningu, jistotu na sněhu a ledu, hlučnost nebo komfort.

U nás je povinnost zimních pneu od 1. 11. podle podmínek

Závěrečné doporučení není jednověté. Protože ačkoli Goodyear UltraGrip Performance 3 dominoval kombinací jízdních vlastností a šetrnosti a přidal k tomu výdrž 76 000 kilometrů, je fér přiznat, že individuální volba může klást důraz na detaily. Někdo ocení ticho v dálničním tempu a sáhne po plášti s nižší hlukovou stopou, jiný naopak chce maximální záběr na sněhu a oželí pár metrů na mokré brzdné dráze. Další bude chytat každý kilometr životnosti, protože auta v jeho firmě polykají trasy po tisících každý měsíc. 

Kdy přezouváte na zimní?

Zdroj: FDM
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články