Takzvaná zelená vlna je něco, čeho by měl chtít dosáhnout každý řidič. Díky tomu projede všechny semafory bez nutnosti zastavit a výrazně si tak zkrátí čas potřebný k projetí městem. Ne ve všech městech jsou ale semafory správně sladěny, a ne všude řidič ví, jaká je optimální rychlost. Stejný problém se týkal i Barcelony. Ta se rozhodla spustit testovací provoz nových semaforů.

Řidič ví, kolik má jet

Princip je celkem jednoduchý. Samotný systém semaforů se dokáže vzdáleně připojit k vozidlům a řidičům dávat prostřednictvím infotainmentu požadovaná data. A to o tom, jak rychle musí jet, aby je na dalším semaforu čekala zelená. Řidič jednoduše přizpůsobí svou rychlost a na další semafor tak dojede právě v době, kdy na něm svítí ta správná barva. Takto zcela bez problémů projede celým městem.

Eliminuje zácpy i riziko nehod

Barcelona, která aktuálně tento systém testuje si od něho slibuje to, že v první řadě zefektivní průjezd městem a eliminuje mnohé zácpy. Dále dojde také k tomu, že by se mělo výrazně snížit i riziko nehody. To vzniká často ve chvíli, kdy řidiči prudce dobrzdí na oranžovou a řidič v autě za nimi nemusí stihnout správně reagovat. Výsledkem je kolize. V tomto případě však bude řidič vědět, že mu zelená stoprocentně vyjde a žádného prudkého brzdění se tedy obávat nemusí.

Pouze pro vozy Seat




Jednu nevýhodu tento nový systém přece jenom má. Jde o testovací provoz, a tak není dostupný pro všechny moderní auta. Zatím je vše k dispozici pouze pro některá auta značky Seat, která jsou vybavena příslušným systémem, který umí komunikovat na dálku a který umí získávat data ze sítě semaforů. Dá se však očekávat, že pokud se systém osvědčí, bude v budoucnu dostupný pro mnohem více automobilů. Stejně tak se dá očekávat, že se něco podobného rozšíří i do dalších měst, kde se průjezd semafory jeví jako problém.