Řidič začátečník je rád, když své první jízdy absolvuje bez zbytečných nervů a dojede bezpečně do cíle. To zkušený řidič přesně ví, co a kdy udělat, aby jeho jízda byla jak bezpečná, tak byla i komfortní, nebo aby byla spojena s optimální spotřebou paliva. Chcete znát triky, které doporučují zkušení šoféři? Toto jsou ony.

Jízda v závěsu

Pokud vám jde o úsporu paliva, nehrají roli jenom otáčky motoru, ale také odpor vzduchu. Čím je menší, tím menší sílu musí motor vynakládat a tím méně paliva spotřebuje. Pokud jezdíte takzvaně „na spotřebu“ a zároveň se nikam neženete, zařaďte se za kamion. Díky jeho velikosti si můžete být jisti, že odpor vzduchu, který bude muset překonávat vaše auto, bude o poznání nižší, než na prázdné situaci. Navíc pojedete rychlostí 80 kilometrů v hodině. Obojí přispěje k tomu, že palubní počítač ukáže příjemnou hodnotu spotřeby paliva.

ZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Plachtění

Jezdit stylem brzda-plyn je nejenom agresivní a nebezpečné, ale je to také styl, který má vliv na zbytečně vysokou spotřebu paliva. Pokud ho chcete ušetřit, využívejte takzvané plachtění. Před obcí, nebo semaforem, můžete vyřadit na neutrál a několik stovek metrů dojíždět v podstatě zdarma. Pokud při tom budete chtít i zpomalovat, nechte rychlost zařazenou a využijte takzvané brzdění motorem. Tyto stovky metrů ujedete zcela zdarma. Během celé vaší jízdy to může být dobrých pár kilometrů.

Tlak v pneumatikách

Pokud máte moderní systém kontroly tlaku v pneumatikách, můžete přímo v rámci palubního počítače vidět, jaký je tlak na každém kole. Pokud tento systém nemáte, je třeba tlak v pneumatikách kontrolovat ručně. A proč to dělat? Správný tlak má vliv jak na vlastnosti pneumatik na různých površích, tak má vliv také na spotřebu, ale i na životnost pneumatiky. Zkušený řidiči vědí, že hlídání tlaku v pneu je jednou z cest, jak zajistit, aby vaše jízda byla bezpečná, úsporná a dlouhou dobu na jedné sadě pneumatik.

ZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Dálková světla

Pokud jedete například v mlze, nebo ve sněhové dálnici, rozhodně vypněte dálková světla a raději zapněte přední mlhovky. Proč? Zkušení řidiči to moc dobře vědí. Při dálkových světlech je ve vánici nebo v mlze viditelnost mnohem horší, než když je máte vypnuté. Až bude příležitost, zkuste to a přesvědčte se sami. Dále nezapomeňte daným podmínkám přizpůsobit i rychlost jízdě. Jedině tak dojedete do cíle bezpečně.

Retardéry




Velkou chybou je přejíždět přes retardéry se sešlápnutým brzdovým pedálem. Dochází ke zbytečnému namáhání a možnému poškození vozu. Jaký je správný postup? Plynule brzdit až k příčnému prahu, před ním brzdu zcela povolit a následně ho plynule přejet. Poté můžete začít akcelerovat. Chce to trochu cviku, ale jakmile, ho získáte, můžete si být jisti, že tím svému autu jenom prospíváte.

ZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Zahřívání motoru

Studené starty nejsou pro auto nijak příjemné. Když k nim dojde, je třeba také dostatečně zahřát motor, než ho budete moci používat naplno. Mnoho řidičů se mylně domnívá, že je třeba zahřívat motor při stání, tedy na volnoběh. To je ale velká chyba. Správné je chvíli po nastartování vyrazit a motor zahřívat pozvolnou jízdou v nižších otáčkách. Až když teplota stoupne, je možné jet tak, jak jste zvyklí a motor využívat i s vytáčením do vyšších otáček.

Výměna oleje

Co doporučují zkušení řidiči a majitelé aut? Správnou výměnu oleje. Roli hraje nejenom aktuální nájezd. Kdo jezdí málo, měl by interval výměny oleje počítat i časově. Pokud v určitém období nedosáhne požadovaného nájezdu k výměně, přesto je na místě motorový olej vyměnit. Další důležitou radou je použití správného oleje. Jak typu, který je určený pro náš automobil, tak i oleje kvalitního. Jedině tak se dá prodloužit životnost jedné z nejdůležitějších částí ve voze. Tedy motoru.