Konečně EU přišla i s nařízením, které řidiče potěší. Připravte se od 1. ledna 2026 na velký návrat tlačítek v interiéru

Evropská unie se rozhodla od roku 2026 bazírovat na návratu klasických fyzických ovládacích prvků do aut. Konečně si uvědomila, že dotykové řešení je v mnoha situacích nebezpečné.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Vězte, že tohle opravdu není žádný smyšlený blud. A je to dokonce splněný sen mnoha českých řidičů. S počátkem roku 2026 skutečně dojde k tomu, že se v nových moderních vozech opět setkáme s manuálními ovladači. Celé řady studií včetně samotných motoristů totiž jednoznačně potvrzují, že dotykové displeje jsou v rámci klíčových funkcí během jízdy nebezpečné, protože odvádějí pozornost řidičů od řízení a sledování situace v okolí jejich vozidla.

Rozumná změna, která automobilky nepotěší

Mě samotného tato informace potěšila, protože jsem si v rámci testování posledních modelů především v podobě prémiových vozů vždycky na tento problém stěžoval. A totální dominanci dotykových ovladačů na úkor těch tlačítkových jsem vždy pranýřoval. Takže dobrou zprávu z EU jednoznačně vítám.

iZdroj fotografie: Ford, koláž McDonalds Israel, Sebbog13 / Creative Commons / CC-BY-SA

Ale je mi také jasné, jak se na nové nařízení budou tvářit automobilky. Znamená to pro ně samozřejmě připravit zásadní úpravy především v rámci přístrojových desek, a to jsou další náklady na vývoj, respektive krok zpět od displejových soustav. Nemluvě o výrazném zásahu do samotného designu interiérů nových vozů, který notně nabourá především v případě některých automobilek trend vizuální modernizace kabiny jejich modelů.

Displeje na všechno

A právě proto se redakce AutoŽivě rozhodla podívat celé této kontroverzní novince důkladně pod pokličku. Realita je taková, že za posledních deset let se automobilky orientovaly přesně opačným směrem. Ovládací displeje narostly do přímo gigantických rozměrů a pomocí nich se dnes ovládá již většina běžných funkcí od jízdních režimů až po klimatizaci.

A i když tento digitální komfort někomu může vyhovovat, faktem je, že řidiči v průběhu jízdy často hledají v rámci infotainmentu základní funkce. Tím pádem nedostatečně sledují situaci na vozovce a ohrožují tím sami sebe i ostatní účastníky provozu.   

Celá půlminuta nepozornosti

Euro NCAP uvádí, že podle ověřených průzkumů jen samotné nastavení klimatizace přes displej může motoristovi trvat i déle než 30 sekund. A to představuje v praxi několik set metrů bez plné pozornosti řidiče. Německý automobilový klub ADAC otestoval ovládání běžných funkcionalit napříč různými generacemi aut a potvrdil, že například ve starém Volvu s tlačítky zvládne řidič obsluhu funkcí za pár vteřin, zatímco v nejmodernějších automobilech se jedná i o více než půl minuty.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Stejně tak odborníci z univerzity v Utahu jako Dr. David Strayer se shodují, že dotyková rozhraní jsou jednou z hlavních příčin ztráty koncentrace za volantem a podle jejich vyjádření mohou být dokonce nebezpečnější než telefonování za jízdy.  

Zkušená řidička Jitka z Tábora, která denně jezdí především do práce se Škodou Kodiaq, k tématu dodává: „Jsem vážně ráda, že se tlačítka vracejí. Dotykový panel je super pro nastavení navigace, ale třeba v dešti chci otočit kolečko a klimatizaci okamžitě nastavit podle potřeby, a ne klikat někam do menu.

Výčet manuálních funkcí poroste

Od počátku roku 2026 získají nejvyšší hodnocení Euro NCAP pouze ty vozy, které budou disponovat fyzickými tlačítky. A to konkrétně pro stěrače, klakson, výstražná světla, blinkry a nouzové volání z vozu. Patrně se bude jednat ještě o další funkce, ovšem na kompletní seznam si bude třeba ještě počkat. Postupně má dojít k tomu, že designová čistota interiérů aut se začne posouvat zpět ke hmatovým ovladačům v rámci bezpečnosti na silnicích.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro Autoživě.cz

Návrat tlačítek do kabin moderních aut, to není jen nějaká obyčejná nostalgie. Je to krok ke zvýšení bezpečnosti řidičů a jejich posádek aut. A od příštího roku se má stát klasické ovládání důležitých funkcí standardem i cestou k získání nejvyššího bezpečnostního hodnocení. Každopádně většina řidičů tuto novinku jistě přivítá.

Osobně si ale nemyslím, že tím dojde k nějakému zásadnímu zdražení nových modelů, s čímž některé automobilky začaly ihned vyhrožovat. Stejně tak jsem velmi zvědavý, jestli se povinnost manuálních ovladačů promítne ještě do dalších funkcí vozidel. Zatím to vypadá, že alfa omega změny se promítne především do oblasti ovládání klimatizací.

Které tlačítko je pro vás nejdůležitější v manuální podobě?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jiří Louthan

Jiří Louthan se věnuje psaní již pěknou řádku let. Svou novinářskou kariéru započal už v roce 2013. Nasbíral během ní cennou řádku zkušeností, a to nejen v oblasti automotive. V AutoŽivě.cz působí od roku 2023 a pravidelně připravuje pořad, který můžete sledovat na Stream i Youtube.

Zobrazit další články