Jak moc je velký rozdíl mezi elektrickým autem z Číny a ze země, která je proslavená tureckým medem? Prodeje v EU ukážou.
Když se z Turecka ozve ambice dobýt Evropu, člověk začne být ostražitý. Historie mluví jasně a člověk nemusí být úplně historik, aby věděl, že to není dobrý signál. Český král Zikmund Lucemburský se postavil Turkům ve čtrnáctém století a jen tak tak přežil. Utekl z bitvy. Ludvík Jagellonský, další český panovník, v roce 1526 takové štěstí neměl. Na útěku z bitvy u Moháče se utopil v bažině. Pro Evropu to pak znamenalo katastrofu a ztrátu území, včetně nynějšího Maďarska. Zajímá mě tedy, jak se v současné bitvě popasuje česká Škoda s tureckým Toggem.
Znak nic moc, tak trochu Renault a tak trochu Citroen
Já bych tentokrát vsadil na vítězství české strany. Konec ale historických paralel. Turecko patří k velkým producentům aut. Za minulý rok vyrobilo přes 1,3 milionu automobilů. V globálním žebříčku bylo dvanácté, hned za Českou republikou. Jak příznačné. Nicméně nemluvím o tureckých značkách. Drtivá většina tam vyrobených aut nese značky Fordu, Fiatu, Toyoty, Hyundaie nebo Renaultu. Touha po vlastní značce ale v Turecku bují už desítky let. První velký pokus Devrim z roku 1961 přišel na přání prezidenta Cemala Gürsela.
Vznikly čtyři prototypy, jeden se dochoval. V praxi měl větší dopad Anadol. Vozy s přispěním britského Reliantu a designéra Toma Karena byly vyráběné v Istanbulu. Se sklolaminátovými karoseriemi a motory od Fordu jsme zpět v letech 1966 až 1991. Objevil se sedan, kombi, pick‑up, plážová buggy i sportovní kupé. Dohromady lehce přes sto tisíc exemplářů. Vedle toho se mihly kusové projekty jako kupé Etox Zafer nebo malosériové pick‑upy Özaltın. Reálnou masovou produkci reprezentovala značka Tofaş.
Vzhled je napůl Škoda a napůl Mercedes, to je inspirace?
Její Murat, Şahin, Doğan, Kartal a Serçe byly v podstatě přeznačkované Fiaty 131, ale do tureckého provozu zapadly bez okolků. V tomto kontextu působí rok 2018 jako přirozený další krok. Vzniká TOGG, průmyslové konsorcium domácích firem včetně automobilky BMC a operátora Turkcell. Prezident Recep Tayyip Erdoğan toto oficiálně oznámil jako projekt se symbolickým přesahem. Mimochodem být to v době Osmanské říše, byl by to jistě typický sultán. Neodpustím si poznámku. Historie ukazuje, že tady byli státníci, kteří se angažovali v tom, aby „jejich“ země začala výrabět auta. A nešlo většinou o demokratická státní zřízení, spíše naopak.
Zpět ale od politiky k autům. Rok po vytvoření značky se ukázaly první dva modely navržené Pininfarinou. První produkční auto, elektrické SUV Togg T10X, se brzy stalo realitou. Úplně první vyrobený kus si převzal sám Erdoğan. Já mlčím a koušu se do jazyka, už jsem řekl, žádná politika. Původně se koketovalo s platformou Phoenix 1.0 po Saabu, na kterou Togg v roce 2015 získal licenci. Nakonec však padlo rozhodnutí vyvinout vlastní techniku. Základ nabídky dnes tvoří dvě verze se zadním pohonem a výkonem 160 kW.
Jak se Toggu povede v Evropě, jen těžko můžeme odhadnout
Standard Range má baterii 52,4 kWh a udávaný dojezd 314 km. Long Range přidává 88,5 kWh a 523 kilometrů. Bateriové moduly a packy se kompletují v Turecku v továrně dceřiné společnosti Siro. Články dodává čínská Farasis Energy a do budoucna má i články vyrábět přímo Siro. Připraven je i druhý model, elektrický sedan T10F. Přes 4,8 metru dlouhý vůz využívá stejné baterie a elektromotor jako T10X, navíc má čtyřkolku o výkonu 320 kW. Masivní porce výkonu, přetavená ve zrychlení na stovku za 4,4 sekundy. S touto nabídkou se značka chystá přes nejbližší mezinárodní autosalon vstoupit na evropský trh. Uvidíme, jestli se jí to podaří.
Cíl do roku 2030 počítá s pěti modely včetně elektrického MPV, tedy s portfoliem, které přesahuje jednorázový projekt a míří k plnohodnotné nabídce. Domácí čísla napovídají, že start se povedl. Jediným modelem se Togg v Turecku rychle prosadil. Za loňský rok byl čtrnáctou nejprodávanější značkou a s třiceti tisíci kusy pátým nejprodávanějším modelem. Ekonomickou logiku tomu dodává koncept zvláštní spotřební daně. Tak jako tak, u nás, pokud bude značka i v ČR, myslím Škodu nikdy neohrozí. Nebo máte na věc jiný názor? Budu moc rád za vaše komentáře dole pod článkem.