Video: Náraz v rychlosti 200 km/h – přesně tohle se stane s vaším autem. Dokonce i odborníci z Euro NCAP valí oči

Náraz v rychlosti 200 km/h není nic, co by chtěl kdokoli z nás zažít. Video ukazující jeho následky je natolik silné, že doufejme mnohé odradí od zbytečně rychlé jízdy.

i Zdroj fotografie: Police ČR
                   

Bezpečnost je nepochybně jednou z hlavních výzev, které čelí každý výrobce automobilů. A simulace čelního střetu, tzv. crash test je pak jedním z hlavních měřítek celkové bezpečnosti vozu a posádky. Je proto nezbytné, aby jej každé vozidlo před uvedením na trh podstoupilo, spolu s dalšími testy a ideálně v rámci nezávislé organizace. Tuto úlohu mimo jiné plní organizace Euro NCAP, která již po mnoho let provádí testy nových modelů vozidel na evropském trhu. Jak takové testy fungují?

Desetiletí budovaný systém testů pasivní bezpečnosti

Euro NCAP (New Car Assessment Programme) je organizace, jejímž úkolem je provádět testy na všech nových automobilech, které se prodávají v Evropské unii. Jejich hlavním zaměřením je ověřování bezpečnostních aspektů vozidel. Proto se odborníci Euro NCAP nezaměřují na parametry, jako je spolehlivost, výkon nebo spotřeba paliva. Hlavní důraz je kladen na to, jak se dané vozidlo chová v případě srážky. Protože detailně popsané následky srážky jsou jasným vodítkem pro volbu bezpečného vozu a toho, u nějž mají konstruktéři ještě prostor ke zlepšení.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Euro NCAP

Výrobce, který se rozhodne nechat svůj nový model otestovat v Euro NCAP, musí dodat čtyři vozy, které budou podrobeny čtyřem různým testům. Prvním z nich je čelní náraz při rychlosti 64 km/h. Druhou zkouškou je boční náraz při rychlosti 50 km/h. Třetím testem je simulace střetu s chodcem rychlostí 40 km/h. A konečně posledním provedeným testem je náraz do sloupu při rychlosti 29 km/h. Můžeme si všimnout, že tyto rychlosti jsou relativně nízké.

Náraz v takovéto rychlosti nemáte šanci přežít

Tým blogerů z kanálu FUEL GUZZLER se proto rozhodl provést test na vlastní pěst, a šel přitom pravda trochu do extrému. Rozhodli se rozjet oblíbené rodinné auto na 200 km/h a následně jej nechat „vepsat“ do betonového bloku. Svůj záměr zdůvodnili tím, že chtěli ukázat řidičům, co z jejich vozidla zůstane (respektive spíše nezůstane) v případě nehody při tzv. dálniční rychlosti, kterou velmi často překračujeme. Je důležité upozornit, že přetížení působící na řidiče a spolujezdce dosáhlo hodnoty 400 G. Zveřejňujeme tento materiál jako varování.

Šéf Dacie řekl: „Neúspěšné crashtesty nás nezajímají a vysvětlím vám proč.“ Spousta lidí mu dala za pravdu

Na videu můžeme vidět, že při takto vysoké rychlosti je deformační zóna auta velká jako téměř 100 % jeho délky. Šance na přežití kohokoliv z pasažérů je naprosto nulová. Síla nárazu byla tak velká, že téměř celý motor se přesunul do kabiny řidiče. Nicméně ani na zadních sedadlech by nikdo neměla šanci přežít, celý vůz se totiž totálně zdeformoval se totiž prohnul v důsledku a působení extrémních sil při nárazu. Ano, šlo o starý, vysloužilý Focus první generace.

Pozor, následující záběry jsou drastické

Opravdu si ale myslíte, že by to s nějakým (běžným osobním) autem bylo jiné? Dovolil bych si oponovat, a to i při úvaze nad superbezpečnými limuzínami typu Mercedes S-Klasse nebo něco z britského dua R-R/Bentley. U nich by se možná nedošlo k tak masivní deformaci karoserie, jako se tomu stalo u letitého levného hatchbacku, nicméně k masivnímu přetížení by došlo tak či tak. A jak vám potvrdí záchranáři, přetížení (a následná deformace orgánů v těle) zabíjí velmi spolehlivě, byť pevná karoserie zabrání přímé deformaci tělesné schránky člověka.

A ačkoliv na videu je vše pouze inscenované, je to myslím velmi silná podívaná. Budiž pro vás tento článek i toto video připomínkou „mementa mori“, neboli „pamatování smrtelnosti“. V předvánočním čase, kdy všichni spěcháme nad běžnou míru, je možná na zamyšlenou, jak moc a jestli vůbec potřebujeme takto spěchat. Když vidíme, jaké následky to může mít. Možná všichni za volantem zvolněme, ať se za týden sejdeme v pořádku a zdraví u štědrovečerní tabule. Přejeme vám klidný, neuspěchaný zbytek adventu!

Nezkusíte přeci jen zvolnit, když vidíte, jak to může dopadnout?

Zdroj: FUEL GUZZLER
Diskuze Vstoupit do diskuze
93 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články