Ano, ať chceme nebo ne, teď žijeme v éře přeplňovaných motorů. Ale jak se k přeplňovanému motoru s turbem chovat co nejlépe, aby nám vydrželo víc než 80 tisíc a KO? Máme zde pro vás 5 nejčastějších chyb, kterých se lidé dopouštějí i nevědomky.

Nešlapejte tolik na plyn dokud není motor zahřátý. Tak tuhle větu už slyšeli snad úplně všichni – „tak dobře já počkám až se mi srovná ručička teploty motoru a pak to nahulim“. Tak to je chyba – motorový olej, který nám v tomto případě maže a chladí turbodmychadlo, se zahřívá podstatně déle než chladící kapalina. Je to hlavně dané tím, že v autě máte termostat, který odděluje blok motoru od chladiče, tedy kapalina cirkuluje jen v bloku motoru, a tím se rychleji ohřívá. Co se vlastně může stát, když dáme „plný knedlík“ auto, který nemá zahřátý olej na provozní teplotu. Olej při nížších teplotách není tak řídký a nemá proto takové mazací schopnosti, kterých má dosahovat tzn. trvá než se dostane všude a udělá nám olejový film. Poučení: zahřátý motor neznamená zahřátý olej.

Nevypínejte motor ihned po svižnější jízdě. Důvod je celkem prostý, když na to šlapete a turbodmychadlo dosahuje při těchto režimech jízdy až okolo 1000°C, turbodmychadlo má takovou naoranžovělou barvu v těchto teplotách. Ihned po vypnutí motoru se rotorové lopatky zastaví a bez dalšího možného ochlazování je gravitace mírně poohne. Což má za následek nevyváženost, která se projeví zvětšováním vůle v prostředním kluzném ložisku turbodmychadla. Při zvětšovní téhle vůle může dojít až k fatalním škodám, ale ještě před samodestrukcí dojde k znatelnému snížení výkonu. Dnes jsou turbodmychadla o dost odolnější na tyto vlivy. Ale je tu ještě jeden problém, když vypnete vůz ihned po rychlejší jízdě, zůstane v turbodmychadle olej, který je rapidně ohříván od turbodmychadla, ale nemůže být chlazen, čili ztrácí své mazací schopnosti a tzv. „uvadne“. Poučení: Minutku počkat po rychlejší jízdě nikoho nezabije.

Nízké otáčky, velká zátěž, plyn na podlaze aneb nebudu si podřazovat. Jistě každý známe někoho (možná i sebe), který když jede, tak je občas liný přeřadit a odůvodňuje to slovy, počkám až mi začne „foukat“ turbo. Pravda je, že až se motor natlakuje rázem ožije, ale stojí to za to? Ne – při velkém zatížení a malých otáčkách se nám do válce dostává velice málo vzduchu, ale motor dostane pokyn zrychlovat, tedy nám napálí do válce velkou dávku paliva (bohatou směs), kterou s jistím předstihem zapálíme a dojde k tzv. detonačnímu hoření. Detonační hoření je jev kdy nám palivo ve válci prohoří nerovnoměrně a tím se zvýší tlak ve válcí, ten dokáže poškodit píst, ojnici i ložiska. Poučení: ŘADIT!

Netankovat nekvalitní palivo a palivo s nižším oktanovým číslem, než je předepsán výrobcem. Kvalitu paliva ovlivníte jen tak, že budete jezdit čerpat tam, kde to znáte a jste spokojeni a víte, že palivo je kvalitní. A proč ne benzín s nižším oktanovým číslem. Oktanové číslo v jednoduchosti, čím je vyšší tím je menší šance k dosažení detonačního hoření. Tedy když natankujete nízkooktanový benzín je možné, že vám bude značně vibrovat motor díky detonačnímu hoření, jak již víme může být fatální.

Poslední bod necháme na každém z vás.