Pět rad co nedělat ve voze s turbodmychadlem

                   

Ano, ať chceme nebo ne, teď žijeme v éře přeplňovaných motorů. Ale jak se k přeplňovanému motoru s turbem chovat co nejlépe, aby nám vydrželo víc než 80 tisíc a KO? Máme zde pro vás 5 nejčastějších chyb, kterých se lidé dopouštějí i nevědomky.

Nešlapejte tolik na plyn dokud není motor zahřátý. Tak tuhle větu už slyšeli snad úplně všichni – „tak dobře já počkám až se mi srovná ručička teploty motoru a pak to nahulim“. Tak to je chyba – motorový olej, který nám v tomto případě maže a chladí turbodmychadlo, se zahřívá podstatně déle než chladící kapalina. Je to hlavně dané tím, že v autě máte termostat, který odděluje blok motoru od chladiče, tedy kapalina cirkuluje jen v bloku motoru, a tím se rychleji ohřívá. Co se vlastně může stát, když dáme „plný knedlík“ auto, který nemá zahřátý olej na provozní teplotu. Olej při nížších teplotách není tak řídký a nemá proto takové mazací schopnosti, kterých má dosahovat tzn. trvá než se dostane všude a udělá nám olejový film. Poučení: zahřátý motor neznamená zahřátý olej.

Nevypínejte motor ihned po svižnější jízdě. Důvod je celkem prostý, když na to šlapete a turbodmychadlo dosahuje při těchto režimech jízdy až okolo 1000°C, turbodmychadlo má takovou naoranžovělou barvu v těchto teplotách. Ihned po vypnutí motoru se rotorové lopatky zastaví a bez dalšího možného ochlazování je gravitace mírně poohne. Což má za následek nevyváženost, která se projeví zvětšováním vůle v prostředním kluzném ložisku turbodmychadla. Při zvětšovní téhle vůle může dojít až k fatalním škodám, ale ještě před samodestrukcí dojde k znatelnému snížení výkonu. Dnes jsou turbodmychadla o dost odolnější na tyto vlivy. Ale je tu ještě jeden problém, když vypnete vůz ihned po rychlejší jízdě, zůstane v turbodmychadle olej, který je rapidně ohříván od turbodmychadla, ale nemůže být chlazen, čili ztrácí své mazací schopnosti a tzv. „uvadne“. Poučení: Minutku počkat po rychlejší jízdě nikoho nezabije.

Nízké otáčky, velká zátěž, plyn na podlaze aneb nebudu si podřazovat. Jistě každý známe někoho (možná i sebe), který když jede, tak je občas liný přeřadit a odůvodňuje to slovy, počkám až mi začne „foukat“ turbo. Pravda je, že až se motor natlakuje rázem ožije, ale stojí to za to? Ne – při velkém zatížení a malých otáčkách se nám do válce dostává velice málo vzduchu, ale motor dostane pokyn zrychlovat, tedy nám napálí do válce velkou dávku paliva (bohatou směs), kterou s jistím předstihem zapálíme a dojde k tzv. detonačnímu hoření. Detonační hoření je jev kdy nám palivo ve válci prohoří nerovnoměrně a tím se zvýší tlak ve válcí, ten dokáže poškodit píst, ojnici i ložiska. Poučení: ŘADIT!

Netankovat nekvalitní palivo a palivo s nižším oktanovým číslem, než je předepsán výrobcem. Kvalitu paliva ovlivníte jen tak, že budete jezdit čerpat tam, kde to znáte a jste spokojeni a víte, že palivo je kvalitní. A proč ne benzín s nižším oktanovým číslem. Oktanové číslo v jednoduchosti, čím je vyšší tím je menší šance k dosažení detonačního hoření. Tedy když natankujete nízkooktanový benzín je možné, že vám bude značně vibrovat motor díky detonačnímu hoření, jak již víme může být fatální.

Poslední bod necháme na každém z vás.

Diskuze Vstoupit do diskuze
95 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
ASN4G jako atomová pěst Paříže: stealth hypersonická střela má uletět až 1 000 km rychlostí až Mach 8, je evropským průkopníkem
Události247.cz
Události247.cz
Putin dělá z Běloruska evropskou Severní Koreu, myslí si experti
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Archeologové objevili nový tunel, který má být údajně vstupem do podsvětí
adbz.cz
adbz.cz
Trvalo pár let, než mu „vyrostla první židle“. Geniální –⁠ přitom stačí k novému stromku přidělat formu a chvíli počkat