Pořídit si nové auto je pro mnohé lidi nereálné, a pro jiné zase zbytečné, protože ho využijí jenom zřídka. Jako logickým krokem se nabízí koupě ojetiny, kterou sice nemůžete s novým autem srovnávat, ale rozhodně je dostačující. Pokud autům vyloženě nerozumíte a jste slabší povahy, klidně si s sebou vezměte automechanika, který auto proklepne. Ale teď už ke spolehlivým ojetinám, které pořídíte do 50 000 Kč, a nezruinují váš rozpočet ani v případě opravy.

Volkswagen Golf 4. generace

Jedním z nejatraktivnějších ojetých aut do 50 000Kč je rozhodně Volkswagen Golf 4. generace, která se poprvé objevila v roce 1997. Běžné dostupný bude s šestnáctiventilovým motorem o obsahu 1.4l, ale o něco zajímavější je verze s motorem 1,9l o výkonu 66kW. Obě varianty mají přitom průměrnou spotřebu kolem 7 – 8 litrů v závislosti na stylu jízdy, a protože se jedná o starší a oblíbené auto, jsou snadno dostupní náhradní díly.

Pokud budete trochu hledat, seženete VW Golf MK4 s benzinovým motorem (1.4l motor) mezi 30 – 50 tisíci Kč, přičemž bude mít naježděno kolem 150 tisíc kilometrů. Variantu se silnějším dieselovým motorem, který má nalítáno 170 – 200 tisíc km, pořídíte v pohodě do 50 tisíc Kč. U soukromých majitelů najdete i opravdu hezké garážované kousky.

Na co si dát pozor:

  • Zkontrolujte, jestli nemá korozi, která se nejčastěji tvoří na blatnících a na pátých dveřích
  • Vyzkoušejte stahování oken a funkčnost zámků
  • Nebojte se auto pořádně projet, abyste ověřili stav uložení spodních ramen
  • Spíše než na stav tachometru se podívejte na stav karoserie (mnohdy vypadá auto s 250 tisíci lépe jako to se 150ti)

Honda Civic (1996 – 2001)

Ačkoliv u nás není Honda tolik k vidění, patří starý Civic mezi nejspolehlivější auta do 50 000Kč. Bavit se budeme o modelech vyrobených mezi lety 1996 – 2001, jejichž motory jsou téměř nezničitelné a jezdí téměř na všechno (berme s nadsázkou, nic jiného než odpovídající palivo tam lejt nedoporučuji). Auto je celkově trochu menší, ale pod kapotou třímá benzinový motor s obsahem 1.5l, s nímž si můžete užít dost zábavy.

Spotřeba je tu i přes stáří auta o něco menší než u výše zmíněného Golfu 4, řádově se pohybuje kolem 6 – 6,5 litrů. Sehnat u nás Hondu Civic v opravdu dobrém stavu nebude nejjednodušší, ale když už se zadaří, budete mít spolehlivé auto na spoustu let. Výhodou je navíc relativně levná pojistka i pro mladé

Na co si dát pozor:

  • Zkontrolujte korozi po celé karoserii – nebojte se umazat a klekněte si, abyste zkontrolovali plechy i zespoda
  • Auto před koupá pěkně projeďte, abyste otestovali zavěšení kol
  • Ani tady nekoukejte tolik na tachometr, ale spíše na celkový stav karoserie

Nissan Almera (1995 – 2001)

Hledáte-li mezi ojetými auty do 50 000Kč co nejméně najetých km, bude Nissan Almera žhavým kandidátem. Při troše hledání ho totiž seženete s nájezdem do 100 tisíc kilometrů a v krásném stavu. Dieselovým motorům se v tomto případě raději vyhněte, celkem rychle jim odcházely vstřiky, čerpadla apod. Dobrou volbou budou naopak ty s benzinovými pohony s objemem 1.5l s výkonem 66kW. Na rozdíl od výše zmíněných nebyl Nissan Almera náchylný na korozi, a výhodou je také větší prostor pro cestující i zavazadla.

Na co si dát pozor:

  • Ačkoliv Nissan Almera korozí moc netrpěl, bude lepší celou karoserii zkontrolovat
  • Pokud trváte na dieselu, dejte při zkušební jízdě pořádně zabrat hnací jednotce, někdy se totiž nepravidelná dodávka paliva projeví až při větším zahřátí mooru

Opel Astra G (1997 – 2003)

Z těch starších aut je Opel Astra G poměrně často k vidění, a je na tom podobně jako předchozí Nissan Almera. Nafťákům vyrobených mezi lety 1997 – 1999 je lepší se vyhnout, hrozí u nich totiž selhání rozvodového řemene či prasknutí hlavy válců. Skvělou volbou jsou potom Astry s šestnáctiventilovými motory o obsahu 1.7l a výkonu 55kW, případně modely s motory 2.0 16V DTI a výkonem 60 nebo 74kW. Celkově se jedná o velmi pěkný a výkonný kousek v kategorii aut do 50 000Kč, která budou ještě dlouho sloužit, a náhradní díly seženete za pár korun.

Na co si dát pozor:

  • Zkontrolujte stav výfukového potrubí, na němž se objevuje rez už po pár letech ježdění
  • Projeďte se po nerovném terénu, abyste vyzkoušeli zadní tlumiče, z nichž začíná téct už po 30ti tisících najetých kilometrů

Volvo V40 (1997 – 2002)

Výběr pětice aut do 50 000Kč zakončuje Volvo V40, ideálně s pětiválcovým motorem, u něhož neuděláte přešlap s benzinem ani naftou. Motory drží opravdu skvěle, málokdy budete potřebovat nějakou závažnější opravu. Velkou nevýhodou byla v tomto případě koroze, kdy plechy doslova uhnívaly v oblasti blatníků, nosníků a pátých dveří. Shánění to bude zase o něco složitější, ale určitě se vyplatí. Volvo je obecně známé bezpečností svých aut, v nichž máte podle testů mnohem větší šanci na přežití než u jiných značek.

Na co si dát pozor:

  • Celou karoserii vezměte drobnohledem, a ideálně se vyhněte kouskům s korozí (ať už je malá nebo velká)

Pokud chcete opravdu spolehlivé auto, které vyžaduje minimum oprav a díly seženete za pár korun, určitě vás nezklame první z představených, tedy Gold MK4. S přehledem ho pořídíte mezi 30 – 50 tisíci Kč s nájezdem do 180 000 kilometrů a v perfektním stavu. Moc dobře je na tom i po vzhledové stránce, s níž si ani dnes rozhodně ostudu neuděláte.

Za výběr aut moc děkujeme YouTube kanálu „BezKomprese“: