Pokud si kladete stejnou otázku jako my a to „Mohl bych si jen jedno takové dovolit…?“ – jste na správném místě, protože dnes si jich pár ukážeme. Ze vzácného výběru vozidel pohaněných motorem V12 jsme vybrali 10, které mohou projít naší podmínkou cenové dostupnosti. Samozřejmě, že cenová dostupnost je poměrně subjektivní záležitost, ale mluvíme zde o ojetých automobilech. Kromě toho jsme museli vybrat i pár vozů s motorem W12, aby bylo možné seznam zaokrouhlit na číslo 10 – doufáme, že se nebudete zlobit.

Mercedes-Benz S600 (W140)

Roky výroby: 1993-1999

Cenové rozpětí: 70.000 – 330.000 Kč

Generace modelů W140 byly prvními vozy třídy Mercedes-Benz S, jak je dnes známe. Poprvé se objevili v roce 1991, ale bylo by to ještě dva roky, než dorazí nejsilnější, S600 poháněný V12. Když to přišlo, sedan stál tehdy 2.860.000 Kč a kupé v nejvyšší konfiguraci podobně. Dnes je mezi sedanem a kupé rozdíl cca 80.000 Kč.  Nicméně, lépe zachovalé, mladší S600 s poněkud nižším nájezdem může snadno stát kolem 330.000 Kč. A vy získáte nejen nádech devadesátých let. Dostanete také 4-rychlostní převodovku a 389 koňských sil z tohoto objemného motoru 6.0L V12.

BMW 750i (E38)

Roky výroby: 1995-2001

Cenové rozpětí: 80.000 – 350.000 Kč

I když je o něco mladší než Mercedes-Benz S třídy W140, BMW E38 získá téměř stejnou cenu na trhu s ojetými vozy. Nicméně nebyly tak drahé jako Merc, když byly nové, průměrně kolem 1.900.000 Kč pro modely V12. Samozřejmě, že novější modely mají tendenci být dražší dnes, ale přicházejí také s aktualizovanou verzi tuB54 motoru M73. Modely z roku 1995 až 1997 přicházely se starší verzí B54 SOHC M73. Výkonnost však zůstala stejná po celou délku generace E38. Každá 750i, 750iL, 750iL P a 750iL S skládají stejný točivý moment a 322 koní. Celá tato síla je posílána na zem pomocí pětistupňové automatické převodovky ZF.

Jaguar XJ-S

Roky výroby: 1976-1996

Cenové rozpětí: 150.000 – 660.000 Kč

Britský grand tourer si na trhu užíval celkem dlouhé období 21 let. Během tohoto období bylo vyrobeno více než 115 000 z nich, ale budete stále těžce hledat dobře zachovaný model V12 XJ-S. Ty, které jsou na prodej, stojí mezi 150-660 000 Kč, ale mohou být také dražší. Kupujete si ovšem kousek historie a automobilovou legendu. Klasická verze s motorem VLS 5,3L nebo 6,0L vydá až 304 koňských sil. Navíc, většina z nich jsou vozy nové generace, které často přicházejí s nízkým počtem kilometrů. A neměli to tak, jako modely Mercedes-Benz nebo BMW od devadesátých let byly k dispozici za méně než 1.300.000 Kč.

Mercedes-Benz CL600 (C215 )

Roky výroby: 2000-2006

Cenové rozpětí: 120.000 – 550.000 Kč

Na základě modelu W220 S byla v letech 2000 až 2006 k dispozici třída C215 CL. Millenium modely jsou k dispozici za méně než 130.000 Kč, ale jejich realističtější cenový rozsah je mezi 170.000 až 220.000 Kč. Vzhledem k tomu, že jsou staré kolem 10 let, na CL600 v dobré kondici si připravte alespoň 400.000 Kč. Ještě více, když se něco pokazí. Dalším důvodem, proč jsou dražší, je jejich 5.5L twin-turbo V12, který má 493 koňských sil. Starší modely měly atosféru V12 s objemem 5.8L, který měl pouze 362 koní. Když dorazili na trh, cena začínala od 2.600.000 Kč

Volkswagen Phaeton

Roky výroby: 2004-2006

Cenové rozpětí: 220.000 – 440.000 Kč

Ačkoli tehdejší 1.500.000 Kč za Volkswagen Phaeton byl rafinovaný technologický zázrak, postrádal jednu věc, aby uspěl. Luxusní znak na kapotě. Prodej byl pomalý a Phaeton byl stáhnutý například z amerického trhu jen dva roky poté, co byl představen. Je tedy dnes poněkud těží najít dobrý kus. Pokud jej však najdete, pravděpodobně to bude stát kdekoliv mezi 200 až 400.000 Kč. Volkswagen, Phaeton pohánělo 444 koní díky jeho 6,0 L W12 motoru. Dostanete pohon všech kol a 5stupňovou automatickou převodovku.

Audi A8 (D3/4E)

Roky výroby: 2002-2009

Cenové rozpětí: 330.000 – 660.000 Kč

Cenu 600.000 Kč nemůžeme považovat za cenově dostupnou, obzvlášť u ojetého vozu. Modely z poloviny druhé generace ovšem můžete sehnat za polovinu této ceny. Ačkoli to není technicky auto s motorem V12 (má stejnou pohonnou jednotku VW 6.0L W12 jako Phaeton), dlouhý rozvor A8 dodává jízdě extrémní pohodlí a s výkonem 444 koní se na stovku podíváte během 5,5 sekundy. Což považujeme za velmi dobré číslo s ohledem na hmotnost 2 tun.

BMW 850i / Ci

Roky výroby: 1991-1997

Cenové rozpětí: 300.000 – 600.000 Kč

Při svém uvedení bylo BMW 850i dalším vozem nabízeným s motorem V12 o objemu 5,0 l, který dokázal vyprodukovat 296 koňských sil. Později se BMW rozhodlo změnit název automobilu na 850Ci díky zavedení motoru 5,4L V12. Nicméně, během 9 měsíců začalo BMW v roce 1994, nabízet 850Ci s oběma motory. Nové modely měly již výkon 322 koní. Kromě toho, že BMW 850i / Ci byl jedním z nejsilnějších vozů ve své době, byl také jedním z nejkrásnějších. Tento klasický grand tourer lze získat za méně než 300.000 Kč, ale jeho ceny jsou mají tendenci růst. Pokud najdete nejsilnější verzi modelu 850C Si s 375 koňmi, očekávejte, že bude stát ještě více.


Jaguar XJ-12

Roky výroby: 1972-současnost

Cenový rozsah: 150.000 – 600.000 Kč

Řada Jaguar XJ byla na světě již téměř 50 let a motory V12 se začaly do vozů dávat od roku 1972. Na rozdíl od výše uvedeného XJS, který byl dvoudveřovým vozem (kupé nebo kabriolet), je XJ-12 čtyřválcový sedan.   Pokud přemýšlíte nad koupí, budete muset opravdu pečlivě hledat. Najdete je za méně než 150.000 Kč, ale bez problém je také najdete i za více než 600.000 Kč Vše závisí na stavu daného vozidla a samozřejmě nájezdu.

Mercedes-Benz S600 (W220)

Roky výroby: 1999-2005

Cenové rozpětí: 150.000 – 400.000 Kč

Nástupce výše zmíněné generace W140, Mercedes-Benz S Class W220, byl nabídnut v letech 1999 až 2005. Až do roku 2002 byl motor S600 poháněn motorem V12 M137 o objemu 5,8 litru a generoval 362 koňských sil. Po roce 2002 až do konce výroby se vlajkový vůz značky (mimo AMG) chlubil s 5,5 litrovým twin-turbo V12 motorem s výkonem až 493 koňských sil. Můžete je najít za méně než 150.000 Kč (podobně jako jejich předchůdce), ale novější modely jsou obvykle o něco dražší. 

Lincoln Continental (první generace)

Roky výroby: 1940-1948

Cenové rozpětí: ??? – 2.000.000 Kč

Považujte tento vůz jako třešničku na dortu. I přesto, že dobře zachovalé a plně zrenovované modely stojí téměř 2.000.000 Kč můžete stále sehnat unikát v horším stavu s nižší pořizovací cenou a pustit se do renovování sami. Právě z tohoto důvodu jsme si jej dovolili do seznamu také zařadit. Klasický a elegantní, originální Continental přišel s Lincoln-Zephyr V12 a nic pod kapotou. Mimo to byl motor 4,8L 292ci, který byl posledním motorem V12, který kdy miloval jeden americký výrobní vůz. Takže pokud jsou klasika vaší věcí, je stěží lepší volba než první gen Lincoln Continental. Mohly by sloužit buď jako cenově dostupné klasické auto nebo drahé projektové auto. Nebo můžete splácet peněžní hotovost a chytit jednu již obnovenou. Záleží jen na vás.

Jaké auto ze seznamu byste si vybrali vy, pokud by peníze nehrály roli? Napište nám svoji volbu do komentářů níže!