Toto jsou podle odborníků věci, které by se měly učit v autoškolách. Ale neučí!

                   

Kdo chce legálně řídit automobil, musí projít autoškolou. Že má vědomosti a dovednosti následně potvrdí při teoretické i praktické zkoušce. Mnoho odborníků však přístup autoškol dlouhodobě kritizuje. Přijde jim, že je výcvik nedostatečný a že se instruktoři nevěnují věcem, kterým by měli. Tedy hlavně mnoha řidičským nešvarům, které jsou na tuzemských silnicích vidět. Na co by podle nich měla být výuka také zaměřena?

Zipování

Nesmyslné řazení do jednoho pruhu stovky metrů před překážkou, vnímání lidí co využijí celou délku končícího pruhu jako silniční piráty, s čímž souvisí i jejich blokování při najetí do druhého pruhu. Zipování u nás zkrátka stále nefunguje tak, jak by mělo. Dle odborníků by se s nápravou mělo začínat právě v autoškolách. Jedině tak vyroste generace řidičů, kteří ví jak na to.

Jízda v levém pruhu

Především na dálnicích, ale i na čtyřproudých silnicích mimo obec je jízda v levém pruhu stále častější. Reálně by měl sloužit jenom pro předjíždění. Po dokončení manévru se má řidič zařadit zpět do pravého. Bohužel většina řidičů to nedělá a levý pruh zcela zbytečně blokuje a brzdí rychleji jedoucí vozidla. Problémy se však objevují i na šesti proudých silnicích, kde je často blokován i pruh prostřední.

Parkování

Stačí se projít po parkovištích u obchodních center a je vidět, kolik lidí nedokáže zaparkovat. Místo je jasně vyznačeno čarami a přesto se najde řada lidí, kteří se mezi ně nedokážou trefit ani s malým autem. Samotnou kapitolou je podélné parkování, kterého se mnoho řidičů bojí. Přitom autoškola je místem, kde se dá vše trénovat stále dokola, dokud řidič začátečník nebude mít potřebnou jistotu a také určitou praxi.

Používání blinkrů

I to je věc, na kterou by se mělo v autoškolách dbát. Nejenom při běžném předjíždění, nebo při odbočování. Mnoho řidičů nevyužívá blinkry při změně jízdního pruhu, ani když objíždějí chodce nebo cyklistu. Většina z nich nechápe, že pomáhají ostatním a upozorní je na určitý problém. Samostatnou kapitolou jsou ti, kteří neumí používat blinkry na kruhovém objezdu. To se dnes týká spíše starších řidičů, jelikož mladí vědí, že se znamení o změně směru dává pouze při výjezdu, nikoliv nájezdu.

Blokování křižovatek

Podle předpisů může řidič do křižovat vjet pouze v případě, kdy má jistotu i jejího bezpečného opuštění a pokračování v jízdě. A tady se objevuje častý problém, kdy řidiči vjedou do křižovatky, i když už v ní auta před nimi stojí. Přesto se za ně nacpou a následně začnou blokovat další směry. V tu chvíli se doprava celkově zpomalí a zvyšuje se i riziko případné nehody.

Sledování nehod

Nejenom, že kvůli tomuto problému vznikají kolony, ale vznikají také nebezpečné situace. Lidé jsou obecně zvědaví a pokud někde vidí nehodu, soustředí se více na ni, než na samotnou svou jízdu. Sledují záchranáře, poškozené vozy a zraněné. Největší experti neváhají a vytáhnou i své mobilní telefony. I zde může pomoci správná výchova už v autoškolách.

Jízda u středové čáry

Řada řidičů má problém s tím, aby se do svého pruhu doslova vešli. Často tak jedou příliš blízko středové čáry, což je nebezpečné. V kolonách by mělo být navíc samozřejmé uklidit se co nejblíže kraji pruhu. Jak pro snadnější vytvoření záchranářské uličky, tak i pro možnost nechat bezpečně projet motorkáře. Sice by takto jezdit neměli, ale proč nebýt ohleduplný a empatický? Reálně vás nijak nezpomalí.

Diskuze Vstoupit do diskuze
142 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články