Nové auto, které Češi budou milovat: Sází na 10letou záruku, nezničitelný motor a spotřebu 4,4 l/100 km

Nejde o model, ale o jednu značku a více modelových řad, které mají ovšem jednu společnou věc. Delikátní systém pohonu.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Jeden automobilový výrobce mezi konkurencí výrazně vyčnívá. Tedy pokud jde o spolehlivost. Češi jeho modely milují už desítky let a já tuším, že tušíte, o které značce je řeč. Model zatím neprozradím, ale o tom, že Toyota je skutečně velmi spolehlivou značkou, píšeme v redakci AutoŽivě velmi často. Je to tak. Nejprodávanější motor přitom zvládá 4,4 l na 100 km. Rozvádět tu dlouze přednosti značky, kterou osobně vnímám jako měřítko spolehlivosti, nebudu. Ani nebudu blahořečit pohonné agregáty, které jsou pro mě synonymem trvanlivosti.

Nízká spotřeba a vysoká spolehlivost, to je kouzelná formule

Spolu s ukázkovou hospodárností. Bylo by to tak trochu nošením dříví do lesa. Vy, kdo moje texty sledujete, dobře víte, že fakty podloženou náklonost pro japonský gigant mám. Stejně jako pro Subaru. To asi víc. Nicméně u obou značek umím kdykoli na požádání doložit proč. A nejsem v tom sám. Stačí se podívat na testy, ostatní experty, žebříčky a statistiky. Zanedlouho to budou tři desítky let, co se objevil první hybridní Prius. Jeho hybridní ústrojí se prokázalo jako mimořádně spolehlivé, a tím mnohým kritikům ukázalo, že i na pohled komplikovanou technologii lze dotáhnout téměř k dokonalosti.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě

Přitom právě otevřená averze Toyoty skočit po hlavě do elektrošílenství naznačuje, že se nehodlá své vybrušované technologie jen tak lehce pustit. Ostatně, nijak se tomu nedivím. Proč by k tomu vůbec přistupovali? V čem by měl běžný elektromobil navrch oproti aktuálnímu hybridu v Corolle. Ten jí drží spotřebu do 5 litrů, nabízí zcela přijatelnou dynamiku a k tomu tiché a bezemisní rozjezdy ve městech i mimo. Jsou tady prakticky nulové nároky na údržbu ze strany majitele. Kdo by za takových okolností sáhl po elektromobilu? Já rozhodně ne.

Nejde o model, ale o pohon. V Priusu, Aurisu nebo Corolle

Hybrid Toyoty připomíná chvíle, kdy nakonec ten nejvyspělejší (byť často techničtější) systém vyjde v závěru jako vítěz, a navíc „bezúdržbový“. Pamatuji si, jak lidé vnímali hybridy jako něco divného, podezřelého, riskantního. Až čas odhalil, jak moc jsou dobré, spolehlivé a bytelně stavěné. Každopádně ústrojí v nové Corolle, po faceliftu z roku 2024, demonstruje, že se dnes dá jezdit za 4,5 litru na 100 km.

iZdroj fotografie: Toyota

Aniž by člověk měl diesel. Jen kombinací benzínových a elektrických sil s výsledkem 140 koní. Jenže není třeba hledat jen u nové Corolly. Je tady předchozí generace, respektive Toyota Auris. Divný název, ale stejná koncepce. Současný i předchozí Prius. Tohle všechno jsou auta, která umí nabídnout podobnou věc. Recept je jednouchý, prověřený hybridní pohon. A výsledek? Spolehlivost a nízká spotřeba. Jak u nových aut, tak u ojetin.

Hybrid dává větší smysl než elektromobil a Toyota to ví

Proto jsem na začátku nechtěl hned mluvit o modelu. O ten až tak nejde, jde o ten pohon. A co na to mechanici oslovení redakcí AutoŽivě, když padne otázka, která auta zvládnou minimálně 800 000 km? Reakce je jednoznačná. Toyota. Zeptal jsem se kolegy Filipa Rakovana a ten mě téměř beze slova odkázal na video, které natočil s kolegou Daliborem Žákem. Zkusím ho sem vložit, mluví za všechno.

Hybridní pohon od Toyoty je prostě fenomén. A jen potvrzuje, jak Evropě, bohužel v čele s VW, naprosto ujíždí vlak. A to jak v oblasti elektromobilů, tak i ve světě spalovacích agregátů. NE nadarmo je Toyota jedničkou na trhu a podle mě ještě dlouho bude. Není tedy ostuda ji sledovat, inspirovat se jí.

Je hybrid dobrá volba?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články