Tři omyly řidičů, proč je po jízdě bolí záda a jak to napravit

Snaha ovládat vozidlo s bolavými zády se rovná značnému riskování. Méně se soustředíte, pomaleji reagujete a vnímáte prostředí silnice zcela jinak.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Musíte se po jízdě vždycky protáhnout, polštáře na sedačce jsou malé a krátké a vaše kolena jsou výše než vaše boky? Pak pro vás máme nepříliš dobré zprávy. Nejčastější příčiny bolesti spojené s krční páteří jsou páteř a bedra a to vychází z nepřirozené sedací pozice. Asi už tušíte, že se to děje hlavně za volantem, kde je tělo doslova připoutané na dlouhou dobu, což vytváří kontinuální tlak na ploténky mezi obratli a na nerovné silnici je to ještě horší.

Důraz na správné sezení ve voze

V každém voze, který budete řídit pravidelně, je tedy potřeba věnovat nějaký čas nalezení pro vás správné pozice. Zatlačte na pedál, případně spojku, až nadoraz a přizpůsobte tomu sedačku, protože vaše kolena by měla být lehce ohnutá. Pokud si na sedadle můžete nastavit výšku, dejte chodidla na podlahu a zvedněte polštáře, dokud nejsou kolena v pravém úhlu – nepotřebují být výše než vaše boky, a opěrka nahoře by měla být jen lehce dozadu.

iZdroj fotografie: Pixabay

Pokud budete právě křeslo tlačit moc dozadu, povede to jen k další bolesti krční páteře. Pokud je rozložení sil úhlů správné, spočinou vám zápěstí na vrcholku volantu a pokud ho můžete sevřít, aniž byste se museli pohnout jakkoli navíc, pak je všechno v pořádku. Je nezbytné se o sedačku opravdu opírat, protože tlak na páteř je pak rovnoměrný. Nezapomeňte taky nastavit opěrku na hlavu, měla by být na úrovni vašeho krku.

Sedačky a čas strávený za volantem

Neexistuje ideální sedačka pro každého řidiče, i když se může stát, že některému nějaká opravdu sedne – i tak bude ale trochu nepohodlná. Dlouhodobé používání takové sedačky vám způsobí jen zpocená bolavá záda a krk. Zádové svaly patří k nejslabším a umí nás pěkně potrápit, během sezení se navíc zátěž na páteř zvyšuje. Pokud vás bolí za krkem, zkontrolujte si stav a nastavení opěrky pod hlavou.

iZdroj fotografie: Pixabay

Omezte řízení na nutný čas, který by neměl přesáhnout 8 hodin a to platí pro řízení s průběžným odpočinkem. Ideálně by měli řidiči každé dvě hodiny zastavit na půl hodiny, opustit vozidlo, protáhnout se, nebo se aspoň trochu projít. Nejlepší prevencí zdravotních problémů je aktivní a zdravý životní styl a jednoduché protažení se dá provést několikrát denně. Pokud opravdu nemáte kdy, aspoň se trochu projděte před spaním.

Diskuze Vstoupit do diskuze
123 lidí právě čte
Autor článku

Jaroslav Novčák

Zobrazit další články