Tříbodový bezpečnostní pás patří k největším vynálezům lidstva

Někdo ho zná prostě jako „bezpečnostní pás“, ve skutečnosti se ale jedná o zdokonalení původního vynálezu, který dodnes zachránil miliony životů.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Dnes jde o naprostou samozřejmost a je povinné, aby byli všichni cestující v autě připoutáni. Snad každý viděl případy, kdy řidič nebo jeho spolucestující toto nařízené ignorovali, a při srážce doslova proletěli čelním oknem. Tříbodový bezpečnostní pás je dnes přitom využíván ve všech sériově vyráběných vozech, v nichž zachránil nespočet životů a předešel vážným zraněním i trvalým následkům.

Tříbodový pás byl ambiciózním cílem Volva

Za vynálezem stojí švédský inženýr Nils Bolin, který se narodil v roce 1920 a o 19 let později získal bakalářský titul v oboru strojírenství. Krátce poté dostal práci u výrobce letadel SAAB, u něhož se rozhodl udělat něco pro bezpečnost zatímco jeho kolegové snili o tom, že vyvinou rychlejší a výkonnější letadla. Nils se tak začal aktivně podílet na vývoji bezpečnostních a katapultovacích systémů, a nebýt jeho kolegy, pravděpodobně by se také jako letecký konstruktér proslavil.

iZdroj fotografie: Unsplah.com
Tříbodový pás je dnes standardem v každém voze

Jenže roku 1956 přišla automobilka Ford s dvoubodovým bezpečnostním pásem, za jehož vynálezem stáli bratři Ligonové. Ačkoliv se jednalo o jednodušší verzi, fungovala dobře – řidič při srážce neproletěl předním sklem. Život byl tak zachráněn, jenže nedokonalá konstrukce často způsobovala poranění břicha a pohmožděniny.

To přivedlo Gunnara Ingellau, tehdejšího prezidenta firmy Volvo, k myšlence vytvořit nejbezpečnější auta na světě. I když šlo o úplný základ, je dnes švédská automobilka pověstná právě bezpečnostní svých vozidel. K realizaci však potřeboval zkušeného inženýra, který už má v oblasti bezpečnosti něco za sebou – a tak oslovil právě Nilse Bolina.

Ten se rychle chytil myšlenky aplikace ochranných systémů z letectví do automobilů, a tak začal s vývojem bezpečnostních prvků pro Volvo. Úkol to však nebyl snadný, protože zatímco piloti byli ochotni nosit cokoliv, u řidičů vozidel to bylo nemožné. To znamenalo automatické vyřazení čtyřbodových pásů, které se přizpůsobují postavě.

iZdroj fotografie: Unsplah.com
Takovéto pásy jsou používány výhradně u závodních vozů

Myšlenka tříbodového pásu přišla po roce vývoje, kdy Nils vyzkoušel různé prototypy. Tříbodový pás se nakonec ukázal být nejlepším řešením, protože držel tělo v oblasti pasu a zároveň chránil hrudník a ramena …vůbec největší předností pak byla možnost zapínání jednou rukou. A řidiči chtěli nejenom efektivní, ale také rychlé a pohodlné řešení.

Patent byl zdarma dostupný pro všechny

Dobrou myšlenku podpořilo následné rozhodnutí Volva, když umožnili využívat tříbodový bezpečnostní pás zcela zdarma všem automobilkám po celém světě. Jednalo se o speciální „free verzi“, zatímco Volvo si nechalo své typy P120 Amazon a PV544, jimiž od roku 1963 vybavovalo všechny nové modely.

Vynálezce ocenil v roce 1985 západoněmecký patentový úřad na mezinárodní konferenci, když zařadil tříbodový bezpečnostní pás mezi osm největších vynálezů lidstva. Nils Bolin zemřel v září 2002 a na někdejší ředitel Volva tenkrát na pohřbu dodal „Nils Bolin navždy zůstane součástí každého auta“.

Diskuze Vstoupit do diskuze
72 lidí právě čte
Autor článku

Jindřich Honzel

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Jak vypadá jedna z nejděsivějších atomovek v hojném ruském arzenálu: balistická raketa Satan (R-36M) připomíná světu, čeho se bát
Události247.cz
Události247.cz
Konec známkování na prvním stupni? Nesmysl, myslí si většina Čechů
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
I zkušení řidiči se na silnici dopouští mnoha chyb. Nehoda může skončit smrtí celé posádky
adbz.cz
adbz.cz
Praktická rýže v pytlíku není dobrá volba. Přispívá ke vzniku cukrovky a kardiovaskulárních onemocnění