Tříbodový bezpečnostní pás patří k největším vynálezům lidstva

Někdo ho zná prostě jako „bezpečnostní pás“, ve skutečnosti se ale jedná o zdokonalení původního vynálezu, který dodnes zachránil miliony životů.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Dnes jde o naprostou samozřejmost a je povinné, aby byli všichni cestující v autě připoutáni. Snad každý viděl případy, kdy řidič nebo jeho spolucestující toto nařízené ignorovali, a při srážce doslova proletěli čelním oknem. Tříbodový bezpečnostní pás je dnes přitom využíván ve všech sériově vyráběných vozech, v nichž zachránil nespočet životů a předešel vážným zraněním i trvalým následkům.

Tříbodový pás byl ambiciózním cílem Volva

Za vynálezem stojí švédský inženýr Nils Bolin, který se narodil v roce 1920 a o 19 let později získal bakalářský titul v oboru strojírenství. Krátce poté dostal práci u výrobce letadel SAAB, u něhož se rozhodl udělat něco pro bezpečnost zatímco jeho kolegové snili o tom, že vyvinou rychlejší a výkonnější letadla. Nils se tak začal aktivně podílet na vývoji bezpečnostních a katapultovacích systémů, a nebýt jeho kolegy, pravděpodobně by se také jako letecký konstruktér proslavil.

iZdroj fotografie: Unsplah.com
Tříbodový pás je dnes standardem v každém voze

Jenže roku 1956 přišla automobilka Ford s dvoubodovým bezpečnostním pásem, za jehož vynálezem stáli bratři Ligonové. Ačkoliv se jednalo o jednodušší verzi, fungovala dobře – řidič při srážce neproletěl předním sklem. Život byl tak zachráněn, jenže nedokonalá konstrukce často způsobovala poranění břicha a pohmožděniny.

To přivedlo Gunnara Ingellau, tehdejšího prezidenta firmy Volvo, k myšlence vytvořit nejbezpečnější auta na světě. I když šlo o úplný základ, je dnes švédská automobilka pověstná právě bezpečnostní svých vozidel. K realizaci však potřeboval zkušeného inženýra, který už má v oblasti bezpečnosti něco za sebou – a tak oslovil právě Nilse Bolina.

Ten se rychle chytil myšlenky aplikace ochranných systémů z letectví do automobilů, a tak začal s vývojem bezpečnostních prvků pro Volvo. Úkol to však nebyl snadný, protože zatímco piloti byli ochotni nosit cokoliv, u řidičů vozidel to bylo nemožné. To znamenalo automatické vyřazení čtyřbodových pásů, které se přizpůsobují postavě.

iZdroj fotografie: Unsplah.com
Takovéto pásy jsou používány výhradně u závodních vozů

Myšlenka tříbodového pásu přišla po roce vývoje, kdy Nils vyzkoušel různé prototypy. Tříbodový pás se nakonec ukázal být nejlepším řešením, protože držel tělo v oblasti pasu a zároveň chránil hrudník a ramena …vůbec největší předností pak byla možnost zapínání jednou rukou. A řidiči chtěli nejenom efektivní, ale také rychlé a pohodlné řešení.

Patent byl zdarma dostupný pro všechny

Dobrou myšlenku podpořilo následné rozhodnutí Volva, když umožnili využívat tříbodový bezpečnostní pás zcela zdarma všem automobilkám po celém světě. Jednalo se o speciální „free verzi“, zatímco Volvo si nechalo své typy P120 Amazon a PV544, jimiž od roku 1963 vybavovalo všechny nové modely.

Vynálezce ocenil v roce 1985 západoněmecký patentový úřad na mezinárodní konferenci, když zařadil tříbodový bezpečnostní pás mezi osm největších vynálezů lidstva. Nils Bolin zemřel v září 2002 a na někdejší ředitel Volva tenkrát na pohřbu dodal „Nils Bolin navždy zůstane součástí každého auta“.

Diskuze Vstoupit do diskuze
78 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články