Trojblik jako pomocník mnoha řidičů už bereme jako naprostou samozřejmost

                   

Když mluvíme o nových a moderních vozech, tak v souvislosti s nimi můžeme říci, že mají i jednu drobnou, ale velmi praktickou vychytávku. Takzvaný trojblik. Jistě ho znáte. Stačí pohnout páčkou pod volantem, a rázem nám směrové světlo neboli blinkr třikrát zabliká. Dnes věc, která nám v mnoha ohledech usnadňuje řízení.

Jako první německé vozy

Jako první se funkce takzvaného trojbliku objevila v německých vozech a postupně se rozšiřovala dále. Důvod zavedení byl celkem prostý. Bylo třeba zajistit, aby řidiči blinkr stále používali, ale aby je to až tolik neobtěžovalo. Hlavně při banálnějších manévrech, jako je předjíždění pomalejšího vozu nebo cyklisty, nebo také při objíždění překážky. Zatímco Klasický blinkr se řidičům zapínat a vypínat nechtělo, aktivace trojitého bliknutí nebyla velkým problémem.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Jenom na určité manévry

Zavedení trojbliku nikdy nemělo být spojené s tím, že se bude využívat při klasických manévrech, jako je třeba odbočování. Byl implementován a vyvinut hlavně pro manévry, kde se s volantem až tolik nepohybuje a tak by bylo nutné směrovou páčku nejenom aktivovat, ale poté ji zase vrátit do původní polohy. A následně aktivovat na druhou stranu a potom znovu vrátit. Toto by bylo při daných manévrech velmi náročné a tak se přišlo na toto jednodušší, praktické řešení.

Proč právě tři bliknutí?

Tento interval nebyl zvolený náhodou, jelikož právě tři bliknutí byla podle testování a zkoumání dostatečná k tomu, aby dal řidič o svém manévru dobře a dostatečně vědět a aby ho po daný čas zvládl i bez problémů realizovat.

Jsou však i vozy, kde lze mít tuto funkci i více pod kontrolou. Trojblik si lze nastavit podle svých požadavků, a to jak pokud jde o délku intervalu, tak i počet bliknutí. Nutno ale dodat, že takové vozy jsou spíše v menšině a standardem je dnes už to, že auto prostě třikrát zabliká.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Správná poloha páčky

Trojblik má tedy mnoha řidičům především ulehčit signalizaci směrovými světly. Je ale třeba aktivovat ho správně. Je třeba s páčkou pohnout, dostatečně na to aby se směrovky aktivovaly, ale ne už tolik, aby se zapnul klasický blinkr. V případě trojbliku světla dále blikají a páčka je v původní poloze, na rozdíl od klasického blinkru, která je nutné následně vypnout buď rukou, nebo pohybem volantu. Jinak bude blikat neustále.

Diskuze Vstoupit do diskuze
121 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články