V mrazu se na palubní desce může rozsvítit oranžový vykřičník. Je dobré znát význam této kontrolky

Teploty pod bodem mrazu znamenají škrábání námrazy, stejně jako mohou ovlivnit některé systémy vozu tak, že „zahlásí chybu“. Oranžový trojúhelník není dobré podceňovat.

i Zdroj fotografie: AutoŽivě
                   

Na Česko se vrátila opět zima. Nijak extra silná a hrozivá, ale ráno všichni pěkně poctivě škrábeme. Pokud tedy nepatříme mezi šťastlivce, vlastnící garáž nebo místo ke stání, které „nezamrzá“. Typicky u zdí domů, jež sálají teplo. Jeden můj známý takto již roky stává „nalepený“ k výměníku na sídlišti, jehož plechové dveře jsou jednak opravdu teplejší, jednak jimi pravděpodobně dost tepla uteče ven. Finále? Málokdy má zamrzlé auto. My ostatní, co stojíme pěkně pokorně v řadě na sídilišti, takové štěstí nemáme.

Škrabání k zimním startům nerozlučně patří

Nezbývá, než ráno absolvovat nikým nemilovanou proceduru „znovuzprůhlednění“ našeho vozu. A můžeme mluvit o štěstí, pokud to jen zvenku. Nevím, proč jsou všechny škrabky tak zoufale nepraktické na škrabání čelního skla zamrzlého zevnitř. Respektive vím, sklo je zvenku vypouklé, a tedy konvexní, zevnitř je naopak vyduté, a tedy konkávní. Rovná plocha škrabky má s druhým tvarem problém, výrazně lépe to jde jakoukoli plastovou kartičkou velikosti kreditné karty. Tu konkrétně bych ale na škrabání nedoporučoval, mohla by to být hodně drahá škrabka.

iZdroj fotografie: peterolthof / Creative Commons / CC-BY-SA

Když je celá ta operace za námi a konečně nastartujeme s tím, že můžeme vyjet (případně nám motor běží pro zahřátí interiéru a můžeme vyjet rovnou) stane se, že nám na palubní desce zůstane svítit oranžová kontrolka trojúhelníku s vykřičníkem uprostřed. Co znamená? Velmi zjednodušeně, nízký tlak. A jakkoli v zimních měsících ho má i většina z nás, kdy bychom okamžitě měnili se zalezlým medvědem brtníkem, hibernujícím v zimním spánku, tento tlak se týká pneumatik.

Trojúhelník znamená výstrahu a kontrolu

A zobrazuje se u aut, jež mají zabudované snímání tlaku v jednotlivých pneumatikách. Což je velmi užitečná funkce například pro korektní fungování ABS. Rozdílné hodnoty tlaku v pneumatikách způsobují rozdílné hodnoty obvodu kol a nakonec i rozdílnou rychlost, kterou se jednotlivá kola otáčí. Což je hodnota, s níž čidla systému ABS pracují a která by měla být na všech čtyřech kolech stejná. Pokud není, systém vyhodnocuje chybně a chybně může i reagovat na nečekaný problém.

iZdroj fotografie: AutoŽivě

A vzhledem k tomu, že v mrazu klesá hodnota tlaku v kolech až o 0,3 baru (při minus 10 stupních), může to systém měření tlaku vyhodnotit již coby chybu a zahlásit to prostřednictvím právě oné oranžové kontrolky s vykřičníkem v trojúhelníku. Případně u některých typů kontrolkou s „pneumatikou“ a informací o nízkém tlaku. Jaká je rada a postup? Stačí při nejbližší příležitosti zkontrolovat tlak ve všech kolech a případné úniky dohustit na správný tlak. A všechno bude v pořádku. Přejeme štastná zimní rána i kilometry na vašich cestách!

Jak často podle vás stačí kontrolovat tlak v pneumatikách?

Zdroj: Michelin
Diskuze Vstoupit do diskuze
134 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články