Konečně se nám podařilo získat na test vysoce prémiové SUV s logem ve tvaru trojzubce. Maserati je snem mnoha náročných řidičů, a právě proto prověříme jeho vlastnosti.
Musím se hned na začátku přiznat, že Maserati Grecale výrazně překonalo moje očekávání. Ne že bych ho před testem nějak podceňoval, ale přece jen jsem nečekal, že bude tento vůz až tak výjimečný. A pokud bych si ho mohl dovolit pořídit, říkám na rovinu, že bych vůbec neváhal. Proč? Tak to si hned osvětlíme.
Už samotná vnější vizualita tohoto středně velkého SUV (jedná se v zásadě o menšího brášku modelu Levante) je přímo famózní. A proto jsem se ani nedivil, kolik pozornosti vůz dokázal na silnici i parkovištích kolem nákupních center v průběhu testování upoutat. Tím spíše, že má vůz velmi zajímavou modrou barvu s označením Blu Intenso. Za mě je to pro Grecale ta nejlepší možná volba. Dokáže vůz rozsvítit a dát mu zajímavě neotřelý punc.
Nepřehlédnutelný predátor
Celý exteriér Maserati Grecale je designérsky výborně zvládnutý. Přední partie tohoto SUV působí dominantně, dynamicky a velmi prémiově. V hlavní roli tu máme krásně zpracované adaptivní full LED světlomety (svítí mimochodem za tmy výborně, jen mi lehce připomínají světlomety Porsche), které skvěle korespondují s klasicky gigantickou mřížkou chladiče.
Podobnost na tlamu manty (největšího rejnoka) se tu přímo nabízí. Víko motoru má zajímavé profilování, které dává jasně najevo sportovní charakter tohoto auta. Chladicí postranní průduchy brzd v nárazníku, znak na přední masce i Neptunova vidle na mřížce chladiče – to všechno vypadá v celkovém konceptu přední vizuality tohoto SUV přímo dokonale.
Čtyři výrazné laufy
A víte, co se mi líbí ještě více než předek Maserati Grecale? Je to jeho výjimečná záď. Ano, skutečně málokdy jsem u testovaných vozů více nadšený ze zadní vnější partie, ale tady tomu tak skutečně je. Záď Grecale je masivní, široká, ale nepůsobí vůbec otekle. Naopak jen umocňuje dynamicky vizuální charakter vozu. Nevidíte tu žádné designérské šílenosti, které za každou cenu musejí sahat do extra moderny, nejsou tu žádné výrazné okázalosti. Vidíme jen elegantně laděné tvary a nepřehlédnutelná je ta poměrně jednoduchá stříbrná horizontální lišta vstupující do prostoru zadních světlometů.
A právě samotné světlomety si rovněž zaslouží pochvalu. Za svoji dobře zvládnutou plastičnost i barevnost, která k této zádi ideálně pasuje. Skvěle vypadá i spojler nad pátými dveřmi a samozřejmě také ten středně velký nárazník. Právě ten dává zádi takový odlehčený parametr, což je moc dobře. A co je na zádi Grecale Modena největší paráda? Samozřejmě ten úžasný (a samozřejmě funkční) difuzor spolu se dvěma páry koncovek výfuku. Všimněte si, jak jsou koncovky výfuku usazené do obloukové křivky nárazníku. No není to nádhera? Tomuhle se říká pořádná sportovní záď na SUVéčku.
Kola se žlutými brzdiči jako pastva pro oko
V bočním pohledu na Grecale mě jako první udeřila do oka ta gigantická 21palcová kola s krásnou vizualitou doslova luxusních disků. A samozřejmě i výrazné žluté brzdiče, které jsou dobře viditelné i z větší vzdálenosti při pohledu na bok Grecale. Jak snadno takový prvek dokáže poukázat na sportovní potenciál auta, že? Stejně jako ty tři průduchy na předních blatnících. Je to celkem drobný prvek, ale přesto odvádí naprosto vynikající „práci“. Mimochodem zajímavé je, jak vrchní stříbrné lištičky těchto průduchů opticky výborně souzní se stříbrnými klikami.
Líbí se mi, že se stříbrnými prvky se designéři Maserati nijak moc nerozdováděli. Kromě průduchů, klik, koncovek výfuků a lišty na pátých dveřích jsou ostatní vnější doplňky černé, což je moc dobře. No a ve finále mě baví i příjemně oblý aerodynamický tvar celkové horní linie táhnoucí se od střechy až po víko motoru. A to je další výjimečně dobře zvládnutý element, za nějž musím dát vozu palec nahoru.
Velmi solidní porce prostoru za pátými dveřmi
Když se v rychlosti mrkneme do zavazadlového prostoru, máme tu krásně přístupných 535 litrů. Páté dveře můžeme otevřít klasickým tlačítkem na dveřích, ale také pomocí klíčku od vozu či tlačítka nedaleko volantu. Zavazadelník nabízí možnost sklopení zadních sedadel pomocí táhel, háčky pro zavěšení nákupních tašek i pružný pás pro uchycení zavazadel a samozřejmě 12V zásuvku i fixační oka. Do zavazadelníku se v klidu vejde dětský kočárek nebo třeba dětské kolo, a tak je Grecale jako dělané pro náročnější rodinku se dvěma dětmi.
Vysoký komfort už i pro zadní pasažéry
Ale pojďme se ještě na chvíli posadit do interiéru Maserati Grecale Modena, než se s vozem projedeme a prověříme jeho jízdní vlastnosti. Usedám nejprve do zadní části, protože jsem moc zvědavý, jestli je právě tato partie dostatečně komfortní. Okamžitě si všímám vysoce prémiových materiálů a jejich špičkového zpracování do nejmenšího detailu. Vše hraje ruku v ruce s perfektně řešeným designem, který je pro vozy Maserati typický. Pozoruji kolem sebe velkou nálož kůže, 3D karbonu i kvalitních plastů se saténovým povrchem. Nechybí tu ani hliníkové doplňky, které ostatní materiály nenásilně doplňují.
Už samotná vnitřní část zadních dveří působí fantasticky. A to včetně vizuálního řešení „repráků“ i tlačítek pro otevírání dveří. Ano, skutečně se jedná o tlačítka, která na předních dveří sekundárně doplňují i manuální schované kličky pro případ, že by snad nedej bože elektronika v některý moment selhala (třeba po nehodě). I tak byste měli možnost se dostat z auta ven.
Co se mi v zadní části kokpitu Grecale líbí nejvíce, tak to jsou rozhodně sportovně vypadající zadní sedačky se žlutým prošíváním a žlutým trojzubcem na záhlavnících. A světe div se, i přes sportovní charakter tohoto SUV jsou zadní sedačky nadmíru pohodlné. Navíc mám spoustu místa před koleny i dost místa nad hlavou (měřím 183 cm). Nechybí tu možnost digitálního nastavení klimatizace ani dostatečný počet přípojek pro dobíjení telefonů. Područka vyklopitelná mezi sedadly je pohodlná pro odložení lokte, ale navíc má kromě dvou držáků na nápoje i odkládací plochu na telefon. Především ze zadní části dokáži ocenit velké panoramatické okno, které pouští do interiéru spoustu světla.
Brutálně skvělé přední sedačky
Klíčová je ovšem v tomto případě přední část interiéru. Maserati Grecale je totiž nejen o komfortu a prostoru, ale především o jízdních vlastnostech a samozřejmě celkovém vnímání vozu z pohledu řidiče za volantem. Takže se pojďme za volant usadit. I vepředu máme samozřejmě luxusně vypadající sedačky, které jsou kompletně elektronicky polohovatelné, vyhřívané a odvětrávané. Sedačky disponují možností úpravy tvarování bederní části zad, masážním systémem, jejž jsem si několikrát k plné spokojenosti užil, a navíc i velmi dobrým bočním vedením. A to vnímám ve sportovním SUV jako zásadní. Už jen samotná vizualita předních sedadel je naprosto fenomenální. Jsou to jedny z nejhezčích sedaček, se kterými jsem se ve své dlouhé řadě testovaných prémiových vozidel setkal.
Dokonale dotažený volant s pevnými pádly
První, co mě po usednutí na řidičovo sedadlo uchvátilo, je samozřejmě volant. Má skvostnou vizualitu, naštěstí klasický kruhový tvar i doslova ideální ergonomii pro pohodlný a efektivní úchop. Na volantu na vás vizuálně křičí Maserati trojzubec, ale především vás okamžitě zaujmou dva specifické ovládací prvky. Jednak je to startovací tlačítko usazené pod levým ramenem volantu (a to je přímo super) a dále na opačné straně ovladač pro volbu jízdních režimů. Navíc včetně možnosti okamžité úpravy tuhosti tlumičů.
Multifunkční tlačítka vypadají elegantně. Jejich odezva je promptní a nevadí mi ani jejich větší počet, který tu komplexně dává smysl. Navíc nabízí volant ještě jeden podstatný benefit, a to v podobě krásných, dlouhých a na pevno umístěných hliníkových řadících „pádel“. A s těmi se tedy pracuje moc a moc dobře. Chválím jejich formát, ergonomii, ale také špičkovou rychlost odezvy. Řazení pomocí nich je zvláště v rámci dynamické jízdy opravdový požitek.
Palubka evokující supersporty
Když se rychle rozhlédneme po palubní desce, nemůžeme si nevšimnout výjimečných křivek, které jednoznačně odkazují na sportovní srdce Maserati Grecale. A použité materiály? Tak to je óda na moderní krásu prémiovky. Kvanta kůže, perfektně zpracované prošívání a jemná hliníková duální lišta – tak ta je přímo famózní. K tomu ty famózní variabilní hodiny kruhového tvaru? Moc pěkný detail.
Ale ještě zajímavější je samozřejmě segment usazený pod nimi. Mluvím samozřejmě o tom velkém, dvojitém dotykovém displeji, který má na starosti jak klasický infotainment (a to s krásnou grafikou, promptní odezvou i přehledným systémem), tak ovládání klimatizace včetně dalších teplotních prvků. Samozřejmě řada z vás okamžitě namítne, že manuální ovládání klima by bylo daleko praktičtější. A možná máte pravdu. Ale alespoň není třeba hledat ovládání klimatizace hluboko v centrálním displeji jako v některých jiných značkách vozů. S tímhle řešením já třeba nemám ani ten nejmenší problém.
Zajímavý řadič převodovky a špičkový infotainment
Ale pozor, Grecale tu má mezi oběma info displeji jednu výraznou anomálii. Jedná se o tlačítkový řadič převodovky – parkování, neutrál, couvání a nakonec automatická/manuální jízda vpřed. Tenhle systém řadiče mě nejprve trochu zaskočil, ale zvykl jsem si na něj neskutečně rychle. Takže proč ne. Vždyť od klasických řadičů v podobě páky jakéhokoli tvaru už ustoupila řada jiných automobilek. A tím pádem máme v tomto Maserati centralizované ovladače čistě do sektoru volantu a infotainmentového dvojdispleje, což mě ve finále za jízdy velmi baví. Stejně jako možnosti nastavení vozu a sledování jízdních dispozic, jež jsou zde v rámci displeje skutečně bohaté.
Infotainment v kapličce za volantem je kompletně digitální, a to ve velkém a přehledném formátu. Grafika je na jedničku, stejně jako skladba informací, které neplýtvají zbytečnostmi, jež by řidiče zbytečně obtěžovaly. Vše, co tu potřebuji vidět, tu mám, a to v čisté a příjemně moderní podobě. A pokud se mi vizualita informací v kapličce nelíbí, prostě si ji změním na takovou, která mi optimálně vyhovuje. Konstruktéři spolu s designéry evidentně pracovali na tomto voze ruku v ruce a domýšleli detaily k dokonalosti.
Mild hybrid s výkonem 330 koní
Tak se půjdeme konečně projet? A co máme vlastně pod kapotou? Naše varianta modelu Grecale disponuje dvoulitrovým přeplňovaným čtyřválcem o výkonu 330 koní s moc pěkným krouticím momentem 450 Nm. Motor spolupracuje s mild hybridní elektrickou jednotkou založenou na 48V baterii. Zajímá vás, jaké zrychlení nabízí své posádce Maserati Grecale Modena? Jak jsme si ověřili, tak vůz dosahuje maximálního zrychlení z 0 na 100 km/h za parádní 5,3 vteřiny. A to bez jakékoli markantní turbodíry.
Vůz má skvělou jízdní dynamiku a ve sportovním režimu jde krásně do vysokých otáček. Sportovní jízda je tak v tomto SUV opravdu vynikající zážitek. Dokonce máte v některé chvíli pocit, že neřídíte SUV, ale sportovní sedan. Reakce na řazení pomocí pádel je příkladně rychlá, vůz sedí výborně v zatáčkách i v průběhu rychlé jízdy a boční vedení předních sedaček vás v zatáčkách kvalitně podrží na místě. Z vozu je velmi dobrý výhled, ale i tak jsem ocenil precizní práci jízdních asistentů (hlídání pruhů, bezpečné vzdálenosti, info o povolené rychlosti atd.).
Nečekaně komfortní podvozek
Zajímavé je Grecale z pohledu podvozku. Ten je samozřejmě přívětivě tuhý, ale současně vysoce komfortní. A i přesto neztrácíte kontakt s vozovkou, která je dobře čitelná. I ve sportovním režimu, kdy podvozek lehce ztvrdne, pořád cítíte, že z vás vůz nechce vytřískat kosti z těla, ale naopak se vás snaží stále hýčkat. A to je přesně to, co od tohoto auta očekávám a co na něm chválím. Ostatně stejně jako brzdy pracující s pořádně velkými kotouči, jež mají úžasně rychlý nástup a celkově vynikající efektivitu. Další palec vysoko nahoru. Jinak v průběhu jízdy vnímám dostatek prostoru kolem sebe. Nikde mě prostorově nic neobtěžuje, netlačí, nic nevrže, a tak v klidu vnímám citlivost volantu, přesnost řízení, ale také zvuk motoru, respektive výfuků.
Hodně dobře naladěný zvuk
Zvuk je moc pěkně naladěný a ke Grecale Modena ideálně pasuje. Není to ovšem ani ve sportovním režimu žádné brutální burácení, které by mnozí postrádali. Já ho naopak oceňuji jako ideálně řešený. Pokud byste si chtěli užívat pořádný řev, museli byste sáhnut nikoli po verzi Modena, ale Trofeo. Maserati Grecale Trofeo by vám pak nabídlo kromě výraznější kulisy také 200 koní navíc a samozřejmě dramaticky větší zrychlení.
Já bych se ovšem v klidu spokojil právě s testovanou Modenou, která má tu výhodu, že by mě neměla tendenci finančně likvidovat v rámci spotřeby. Když budeme konkrétní, tak s tímto Grecale je možné jezdit v klidu pod devíti litry na 100 km. Ovšem pokud si budete chtít jízdu vysloveně užít, pak počítejte spíše se spotřebou od 11 litrů nahoru. Nádrž je pak k vyšší spotřebě rozumně nadimenzovaná a disponuje objemem 64 litrů.
Cenovka odpovídá kvalitám
Z celkového pohledu je Maserati Grecale Modena naprosto špičkové sportovně laděné SUV, na němž jsem prakticky nenašel jediný opravdu zásadní nedostatek. Designová stránka, kvalita řízení, infotainment, uživatelská přívětivost – to vše je tu perfektně dotažené. A to ruku v ruce s komfortem, dostatkem prostoru a v neposlední řadě s tím výjimečným charismatem, který vám zvedne sebevědomí i prestiž.
Ale tomu samozřejmě odpovídá i cenovka, která v případě Maserati Grecale Modena startuje na 2,2 milionech. A jako v našem případě se může vyšplhat na 2 670 000 Kč. Ale mezi námi, pokud bych takovouto částkou pro nákup SUV disponoval, neváhal bych s nákupem Grecale ani minutu. Do tohoto auta jsem se upřímně zamiloval a vůbec se mi nechtělo ho po testu vracet.
Maserati Grecale Modena přehledně:
Motor | 2.0 čtyřválec turbo, mild hybrid (48 V) |
Výkon | 245 kW / 330 koní |
Max. točivý moment | 450 Nm |
Pohon | 4×4 |
Převodovka | automatická 8stupňová |
Zrychlení 0-100 km/h | 5,3 s |
Max. rychlost | 240 km/h |
Hmotnost | 1 895 kg |
Zavazadelník | 535 l |
Palivová nádrž | 64 l |
Rozvor | 2 901 mm |
Rozměry | 4 847 x 2 163 x 1 667 mm (D x Š x V) |
Cena testovaného modelu | 2 670 000 Kč (základní cena 2 200 000 Kč) |