Pokud vyjedeme se svým vozem do provozu, je třeba dodržovat zákony, které se této naší jízdy týkají. Pokud je porušíme, spácháme přestupek, za který můžeme být potrestání nejenom pokutou. I když hrozí vysoké sankce, řada řidičů si z pravidel mnohdy nic nedělá. Někdy schválně, jindy zcela nevědomky. A jaké dopravní přestupky jsou na našich silnicích běžné?

Nevytvoření záchranářské uličky

Jakmile se dostaneme do kolony, začneme většinou jenom nadávat a vůbec nepřemýšlíme nad tím, že bychom měli svůj vůz raději směřovat ke kraji. To proto, že dříve nebo později budou chtít místem projet složky IZS a my jim musíme ze zákona vytvořit takzvanou záchranářskou uličku. Nejenom, že lidé na to zapomínají. Jsou i tací, kteří začnou zmatkovat. A potom jsou tací, kteří nevědí jak na to. Když má silnice v jednom směru jenom dva pruhy, obvykle to zvládají. Když má tři, jsou zmateni a mohou záchranářskou uličku blokovat.

ZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Špatná signalizace na kruhovém objezdu

Toto je přesně ten typ přestupků, které může řada řidičů dělat buď schválně, nebo i nevědomě. Když jde o první skupinu, jsou to ti, kteří nedají znamení o změně směru jízdy ve chvíli, kdy chtějí kruhový objezd opouštět. Lidé na nájezdu zbytečně stojí, jelikož si myslí, že takové auto bude pokračovat dále.

A potom je tu druhá skupina těch, kteří přestupky páchají často nevědomě. Když jedou na kruhovém objezdu, často mají zapnutý levý blinkr. To ještě není takový problém, jako ta situace, kdy dávají pravý blinkr ve chvíli, kdy na kruhový objezd vjíždějí. Nejenom, že se nic takového dělat nesmí, ale použití blinkru v tuto chvíli je určitým nepsaným pravidlem mezi řidiči, čímž se dává najevo, že po nájezdu se bude hned na prvním výjezdu zase vyjíždět.

ZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Nevyužívání připojovacích pruhů v celé délce

Jsou nejenom na dálnicích, ale jsou součást řady velkých křižovatek, kde je potřeba zajistit určitou plynulost a také bezpečnost provozu. Připojovací pruh však může být v mnoha situacích i nebezpečný, zvláště když ho řidič neumí používat. Přestupek spáchá ve chvíli, kdy nevyužívá jeho celou délku. Ta je určena k tomu, aby se řidič rozjel, nabral rychlost a pak se plynule zařadil mezi ostatní auta, ve stejné rychlosti. Realita je taková, že se řidiči řadí hned na začátku připojovacího pruhu, v pomalých rychlostech a ostatní řidiče ohrožují i omezují.

Nepouštění autobusů MHD

Velmi častý nešvar. Mnoho řidičů to buď ignoruje, nebo tuto povinnost možná ani neznají. Fakt je ale takový, že pokud je autobus MHD v zastávce, a dá blink že bude vyjíždět, je povinností řidiče ho pustit. Jde o jedno z pravidel, které má podpořit plynulost a bezpečnost městské hromadné dopravy. Řada řidičů autobus nepouští, což ho nejenom zdržuje, ale ten, jak se snaží vyjet, může způsobit i řadu nebezpečných situací.

ZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Stání v křižovatkách a na železničních přejezdech

Velmi známý přestupek je také stání v křižovatkách, nebo na železničních přejezdech. Pravidla říkají, že do křižovatky, nebo na přejezd bychom měli vjet až ve chvíli, kdy si jsme jisti, že budeme moci toto místo i hned opustit. Tedy že na tomto místě nebudeme delší dobu stát. To může narušit plynulost provozu, ale může to mít v případě železnice vliv na naši bezpečnost. Tato pravidla však řada řidičů nerespektuje. Patrně nevědomky. Najedou na dané místo a stojí zde do té doby, než se ostatní před nimi pohnou a oni budou moci pokračovat.

Nerespektování zákazu stání a zastavení

Známé značky, ze kterých si mnoho lidí hlavu nedělá. Když jde o zákaz stání, řada řidičů dělá, jako by zde žádná značka nebyla. Přitom zastavit zde lze jenom na dobu nezbytně nutnou, k vystoupení nebo nastoupení osob, či k vyložení nebo naložení nákladu. A co zákaz zastavení? Zde si mnoho řidičů myslí, že když zapne výstražná světla, tedy takzvané „varovky“, je vše v pořádku a na daném místě mohou stát a vyřídit si zde i vše potřebné.