Uber odhaluje další detaily o jejich létajících taxících, které mají být do roku 2020 v Dallasu a Los Angeles. Video od Uberu, které si můžete shlédnout pod článkem, nám ukazuje, jako bude vypadat proces bookingu jednoho z létajících taxíků. Ukazuje nám i sezení uvnitř (pro čtyři osoby), systém jízdy resp. letu a rychlosti dosahující téměř 200 mil za hodinu (321 km/h).

Po rezervování UberAir vozidla si to musí klient namířit na Skyport. Skyport bude v podstatě něco jako mini letiště pro klienty UberAir a bude se nacházet na střechách různých budov. Uživatelé budou sdílet jízdu s ostatními lidmi a všichni budou vysazeni na vzájemně vyhovujícím místě. Po vysazení pro klienta pak přijede autonomní vozidlo, aby ho dopravilo do finální destinace. Kromě Los Angeles a Dallasu plánuje Uber zavést tuhle dopravu i v Dubaji, taky do roku 2020.

Dopravní prostředky mají ve zkratce označení VTOL (Vertical Take-off and Landing), a jsou to jakési mini letadla. Přesnější opis je „kříženec dronu a helikoptéry“. Uber zveřejnil i cenu téhle dopravy: 1,03 libry za jednu míli (v češtině – 30 korun za 1,6 kilometru). Uber tvrdí, že tahle cena se časem zredukuje a jednoho dne bude levnější využívat služby UberAir, než vlastnit auto. Uber svoje plány popisuje jako „rychlou a spolehlivou dopravu mezi předměstími a městy“. Více než tucet společností nyní spolupracuje na tomhle projektu, včetně firmy Chargerpoint (výrobce nabíjecích stanic), která vyrobí speciální nabíjecí stanici pro Uber letadla.

Elektrické letadlo od Uberu bude tišší, levnější a méně přírodu znečisťující, než jeho nejbližší ekvivalent – helikoptéra. Bude využívat autonomní technologii, díky které bude tahle doprava opravdu bezpečnější, protože se významně sníží chyba obsluhy neboli lidského faktoru. Představitelé společnosti taky tvrdí, že tenhle druh dopravy bude dvojnásobně bezpečnější, než řízení auta, díky plné autonomii a distribuovanému elektrickému pohonu (DEP). DEP umožňuje VTOLu efektivní vznášení se, resp. tah bez potřeby masivních rotorů. Kromě pozitiv má ale Uber i jednu vážnou obavu: žádný výrobce vozidel dosud nedemonstroval komerční „provozuschopné“ letadlo s DEP, takže existuje tady skutečné riziko.




Uber taky vyslovil řadu výzev, které musí řešit, aby mohla být tahle myšlenka reálně uskutečněna. Mezi ně patří hlavně certifikace pro nové koncepty letadel, technologie baterií a problémy s řízením letového provozu. Největší barierou pro ně ale je nedostatek vyhovujících míst pro přistátí. Celý tenhle nápad firma popisuje jako „ambiciózní“ a věří, že v nejbližší dekádě bude dosazena spolupráce všech klíčových VTOL ekosystémů – návrhářů vozidel, komunit, měst a provozovatelů sítí. Co myslíte, má tenhle projekt opravdu budoucnost?