V době, kdy automobilka ještě působila pod značkou Laurin&Klement, byly modely se stahovací nebo vůbec žádnou střechou ve velké převaze. Bylo to způsobeno mimo jiné tím, že plátěná střecha šetřila hmotnost, což ulevilo tehdejším motorům, jejichž výkon by na celokovová (či spíše celodřevěná) auta nestačil.

Jak se motory vyvíjely a byly stále výkonnější, začaly se více prosazovat modely s pevnou střechou a otevřené karoserie či stahovací střechy se staly součástí hlavně sportovních a vyhlídkových vozů. U firmy s okřídleným šípem ve znaku se tak stahovací střecha objevuje například u sportovní verze typu 110 (neplést s pozdějším vozem ze 70. let). 3. série vyráběná od roku 1926 měla motor o objemu 1,9 l a 22 kW výkonu přenášeného na zadní kola dovolovala roadsteru uhánět rychlostí až 85 km/h.

V roce 1933 se objevuje Škoda 420, později nazvaná Popular, vůz, který by, nebýt II. Světové války, pravděpodobně motorizoval ČSR podobně, jako se to v USA povedlo Fordu T. Jednou z verzí Popularu byl také typ 916, roadster se stahovací střechou. Patřil mezi sérii, která oproti předchůdcům dostala diferenciál a hřebenové řízení. 22 koní při 3 000 otáčkách znamenalo maximální rychlost 85 km / h. Populáry kralovaly mimo jiné v šetrnosti, protože jim na 100 km stačilo jen 7 litrů benzínu. Příbuzný model Rapid se vyráběl také ve verzích s otevřenou střechou.

Po druhé světové válce, kdy se výroba orientovala na potřeby německého zbrojení, vzniká podle meziválečné koncepce první poválečný škodovácký model, Tudor. Jméno bylo odvozeno od anglického two-door, tedy dvojdvířko. Vyráběly se ale také čtyřdveřové a další verze. Jednou z nich byl i roadster.

 

S příchodem komunistické vlády se zcela mění koncepce automobilového průmyslu v Československu. V roce 1952 přichází zcela nový model – Škoda 1200 „Sedan“. Šlo o první vůz s celokovovou karoserií. Následuje Škoda 440 „Spartak“, Škoda 445 a od ní odvozený sportovní kabriolet Škoda 450, který je v modernizované verzi znám jako Škoda Felicia, určený je převážně na zahraniční trh a poptávka je mnohem vyšší než množství vyrobených kusů. Což ostatně platí i dnes, protože šlo o poslední sériově vyráběnou škodovku se stahovací střechou.

Za zmínku možná ještě stojí kabriolet, vzniklý přestavbou kupé Garde od firmy Graf & Stift, která takto upravila celkem 10 kusů.

V roce 1987 vstupuje do hry Metalex, pražský podnik zabývající se úpravami a přestavbami vozů, zejména pro sportovní a závodní účely. Když západoněmecká firma Hainzinger přestavěla kupé Škoda Rapid na kabriolet a na výstavách našla mnoho zájemců, hledala vhodného výrobce. Tím se stal právě Metalex, který do roku 1990 postavil 12 takových vozů, všechny skončily v Německu.

Metalex (později MTX) se v roce 1990 pustil do vývoje upraveného Favoritu. Takto vzniklý kabriolet měl jen dvě sedačky (a dvoje dveře) a musel přibrat 45 kilo – kvůli ztrátě střechy přišel o torzní tuhost, což muselo být kompenzováno zpevněním podlahy. Mělnický úpravce do roku 1996 zhotovil něco přes 150 vozů MTX Roadster. Více než polovina se prodala do zahraničí, hlavně Německa. Dnes jsou tyto sporťáky předmětem velkého zájmu sběratelů.

Později se firma pustila ještě do přestavby novodobé Felicie. Tentokrát vznikl kabriolet čtyřdveřový, tedy se dvěma řadami sedaček. Pokud máte o takové auto zájem, musíte se poohlédnout po jednom z pouhých 37 vyrobených kusů.