Udělají aditiva v palivu opravdu dobře motoru nebo jde jen o mýtus?

                   

V posledních letech můžeme vídat aditiva stále častěji, a většina čerpacích stanic už zavedla prémiová paliva, která je obsahují „v základu“. Na otázku, jestli je to dobře nebo špatně, nelze jednoznačně odpovědět. Spousta řidičů se ale shoduje, že paliva s aditivem pročišťují motor, zlepšují jeho chod a šetří palivo. Pozitivní výsledky se ale nedostaví hned, a málokteré jsou snadno pozorovatelné. Nebo přidávaná aditiva autu naopak škodí? Názorů je spoustu, pojďme se na nějaké podívat.

Běžná paliva Natural 95 / 98 nebo Diesel už na čerpacích stanicích pomalu nenajdete – nahrazují je totiž prémiová s názvem Verva, Evo, Efecta, MaxxMotion, V-Power apod. Někteří řidiči slyší na „je to lepší pro auto“, jiní nedají dopustit na klasiku v podobě neaditivovaného benzínu nebo nafty (i v těch ale nějaká aditiva jsou, ale ve velmi malé míře). Prémiová paliva nemohou být vyloženě špatná, škodlivá, protože podléhají přísným technickým normám.

Výsledky ČOI ukazují, že kritéria aktuálně splňují všechna paliva dostupná v České republice. Ale proč vůbec taková paliva existují? V podstatě se jedná o konkurenční boj mezi čerpacími stanicemi (a výrobci), které chtějí vašemu autu nabídnout „něco navíc“. Zlepšování kvality pohonných hmot technologickou cestou bylo tím nejzásadnějším krokem. Došlo kupříkladu k „očištění“ paliv, takže tolik nezatěžují životní ovzduší (přítomnost biosložky, bezolovnaté benziny nebo bezsirná paliva). Pozitivem je také eliminace škodlivých složek, tedy emisních výfukových plynů.

Nejefektivněji však odráží užitné vlastnosti paliva přidaná aditiva, což představuje pro distributory (čerpací stanice) nejjednodušší a nejméně nákladnou cestu, protože se nemusí přimíchávat v rafinerii, ale postačí vlastní laboratoř.

Boj s aditivy v palivu začal koncem 20. století

Vůbec prvním kdo zavedl palivo s přidanými aditivy, byla čerpací stanice Shell, která už v roce 1998 začala v jihočínském Hongkongu prodávat palivo s názvem Shell V-Power.  O rok později se dostal i do ČR, a v roce 2002 byla uvedena i prémiová nafta Shell V-Power Diesel (první prémium na světě pro dieselové motory). Konkurence na sebe nenechala dlouho čekat, a zaváděla vlastní prémiová paliva jako Verva (Benzina), MaxxMotion (OMV), Evo (MOL) nebo Optimal (Eurooil).

Hlavní význam aditiv v pohonných hmotách

Někteří si myslí, že přidáním aditiv dojde rázem ke znatelnému snížení spotřeby paliva. Bylo by krásné, kdyby auto žralo namísto 7 litrů pouze 4 nebo 5, realita je ale trochu jiná. Aditiva mají kupříkladu lépe promazávat některé části, pročistit motor nebo zamezit usazeninám ve vstřikovacích a sacích ventilech, z nichž je velmi obtížné nečistoty odstranit. I proto se dnes spojují výrobci aut s distributory pohonných hmot, aby společně našli řešení pro maximalizaci efektivity motoru (tedy dosáhnout co nejnižší spotřeby úměrné optimálnímu výkonu, a snížit emise).

V momentě, kdy takové palivo natankujete, těžko poznáte výrazný rozdíl. Někteří ovšem tvrdí, že byl záhy běh motoru kultivovanější a pohonná jednotka výkonnější. Ačkoliv to nelze přímo měřit / kontrolovat, může řidič sám ověřit třeba spotřebu paliva, která by sice měla s prémiovým palivem klesat, ale rozdíl to pravděpodobně nebude příliš velký.

Na druhou stranu mám osobní zkušenost s motorkou, která mi před lety po natankování prémiového paliva na neupřesněné pobočce Benziny přestala táhnout a byla celkově dost líná …změnu k lepšímu následně přinesl klasický Natural 95. Těžko říct, jestli neměl motor dost času si zvyknout na aditivované palivo – po této zkušenosti jsem každopádně tankoval pouze Natural 95. Určitě ale nelze tuhle zkušenost aplikovat na auta.

Výzkumy ukázaly, že látky obsažené v aditivech dokážou z hlediska chemie odstranit karbonové usazeniny, a udržovat spalovací prostor, vstřikovací i sací ventily čisté, a dokonce i zvyšovat oktanové (u benzinů) a cetanové (u nafty) číslo. Nedílnou součástí aditiv jsou i mazací přísady snižující třecí ztráty, což zvyšuje výkon a ve spolupráci s vyšším oktanovým číslem snižuje spotřebu.

Většinu vlastností aditiv lze nejlépe zjistit laboratorními testy, ideálně pak metodou „Dirty-Up & Clean-Up“, kdy jsou v provozu dva stejné motory, ale jeden s běžným a druhý s prémiovým palivem. Jeden 60hodinový test se skládá z 800 cyklů, což odpovídá běžnému zatížení v městském provozu. O výsledku potom rozhodne množství usazenin na pístech, které jsou váženy před a po zkoušce. Pro zajímavost, testování v Kolínské laboratoři SGC podstoupilo palivo Shell V-Power 95, a výsledky potvrdily, že jejich prémiové palivo způsobilo o 37% méně usazeniny než palivo bez aditiv.

Vlastní přimícháni aditiva do paliva

Nechcete-li tankovat prémiová paliva, stačí přimíchávat do nádrže aditiva podle svého (nebo taky vůbec). Jejich množství si regulujete sami, ačkoliv by nemělo překračovat určitý limit (čeho je moc, toho je příliš). Podle testování jsou ale paliva, která je obsahují už v základu, účinnější. Nesmysl potom dle mechaniků i odborníků je, přimíchávat aditiva do již aditivovaných paliv, protože to žádný krok ke zlepšení nebude.

Odstranění usazenin nějakou dobu trvá, průměrně se jedná o 5 – 10 nádrží v závislosti na typu auta a množství usazenin. Jestli jsou tedy aditiva v palivu (ne)vhodná, si snad každý vyvodil sám. Ne vždy se ale musí očekávaný výsledek dostavit – jednou ale nejspíš přijde den, kdy zmizí paliva bez aditiv ze všech velkých řetězců čerpacích stanic. A jaké jsou vaše zkušenosti s jednotlivými palivy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
65 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články