Jak zajistit, aby brzdy znovu fungovaly jako nové? Je to lehčí, než se zdá

Správně fungující brzdový systém je základem pro plynulou a bezpečnou jízdu. Jeho pravidelná kontrola je tedy v tomto ohledu velmi důležitá.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Brzdy jsou jednou z nejdůležitějších částí automobilu, protože zajišťují bezpečné zpomalení a úplné zastavení vozidla v případě potřeby. Na jejich dobrém stavu tedy závisí bezpečnost řidiče i dalších cestujících. Tyto části se během provozu opotřebovávají a je tedy důležité kontrolovat a udržovat jejich stav. V opačném případě hrozí selhání brzd v provozu, což může mít tragické následky. Jejich stav tedy není radno podceňovat.

Brzdový systém se skládá z několika částí

Základní části brzdového systému jsou destičky a kotouče. Zatímco kotouče se plynule točí spolu s koly, destičky jsou staticky umístěny v třmenu a obklopují obě okrajové strany kotouče. K brzdnému účinku dochází ve chvíli, kdy řidič sešlápne brzdový pedál a následně dojde ke stlačení těchto destiček. V důsledku tření o kotouč pak začne automobil zpomalovat. Zároveň dochází k opotřebení obou těchto částí. Destičky bývají zpravidla vyrobeny tak, aby se opotřebovaly dříve než samotný kotouč.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Destičky mají dvě odlišné vrstvy

Destičky se skládají ze dvou hlavních vrstev. První je pevnější a vůbec se nedostává do kontaktu s kotoučem. Druhá vrstva je naopak vyrobená tak, aby brzdila kotouč a postupně se opotřebovávala. Tyto dvě části jsou od sebe na první pohled odlišné, a pokud se tloušťka té třecí pohybuje ve velmi malých hodnotách, je správný čas na jejich výměnu. Při výměně destiček by se zpravidla měl měnit i kotouč, ne všichni však tento postup dodržují. Hrozí pak riziko, že se kotouč rozletí v provozu a napáchá velké škody.

Životnost kotoučů i destiček není přesně stanovena

Životnost brzdových destiček ani kotoučů není přesně stanovena, protože se může lišit v závislosti na kvalitě výrobku a především na tom, jak moc a jakým stylem majitel vozidla jezdí. Při jejich opotřebení a nutnosti výměny se však už na automobil zpravidla nevztahuje záruka a je tedy nutné si jejich stav pohlídat.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Stav brzdové kapaliny je nutno kontrolovat

Co se týče brzdové kapaliny, kontrola jejího stavu by se měla provádět alespoň 3krát ročně a její výměna poté minimálně jednou za dva roky. Stejně jako ostatní provozní látky totiž tato kapalina stárne a postupem času se jí zhoršují vlastnosti. Celý systém musí být dokonale utěsněný a odvzdušněný, aby se brzdný účinek přenášel od řidiče na automobil spolehlivě a bez prodlevy.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Každý výrobce automobilu udává pro své modely určité typy brzdových kapalin, které je dobré dodržovat. Všechny se dají najít v servisní příručce daného vozidla. V případě použití méně kvalitních provozních látek totiž hrozí riziko horšího brzdného účinku nebo například dřívější ztráta požadovaných vlastností, což může ohrožovat bezpečnost celé jízdy. Dbáte na včasnou a správnou kontrolu brzdového systému?

Zdroj: YourMechanic

Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články