Jak zajistit, aby brzdy znovu fungovaly jako nové? Je to lehčí, než se zdá

Správně fungující brzdový systém je základem pro plynulou a bezpečnou jízdu. Jeho pravidelná kontrola je tedy v tomto ohledu velmi důležitá.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Brzdy jsou jednou z nejdůležitějších částí automobilu, protože zajišťují bezpečné zpomalení a úplné zastavení vozidla v případě potřeby. Na jejich dobrém stavu tedy závisí bezpečnost řidiče i dalších cestujících. Tyto části se během provozu opotřebovávají a je tedy důležité kontrolovat a udržovat jejich stav. V opačném případě hrozí selhání brzd v provozu, což může mít tragické následky. Jejich stav tedy není radno podceňovat.

Brzdový systém se skládá z několika částí

Základní části brzdového systému jsou destičky a kotouče. Zatímco kotouče se plynule točí spolu s koly, destičky jsou staticky umístěny v třmenu a obklopují obě okrajové strany kotouče. K brzdnému účinku dochází ve chvíli, kdy řidič sešlápne brzdový pedál a následně dojde ke stlačení těchto destiček. V důsledku tření o kotouč pak začne automobil zpomalovat. Zároveň dochází k opotřebení obou těchto částí. Destičky bývají zpravidla vyrobeny tak, aby se opotřebovaly dříve než samotný kotouč.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Destičky mají dvě odlišné vrstvy

Destičky se skládají ze dvou hlavních vrstev. První je pevnější a vůbec se nedostává do kontaktu s kotoučem. Druhá vrstva je naopak vyrobená tak, aby brzdila kotouč a postupně se opotřebovávala. Tyto dvě části jsou od sebe na první pohled odlišné, a pokud se tloušťka té třecí pohybuje ve velmi malých hodnotách, je správný čas na jejich výměnu. Při výměně destiček by se zpravidla měl měnit i kotouč, ne všichni však tento postup dodržují. Hrozí pak riziko, že se kotouč rozletí v provozu a napáchá velké škody.

Životnost kotoučů i destiček není přesně stanovena

Životnost brzdových destiček ani kotoučů není přesně stanovena, protože se může lišit v závislosti na kvalitě výrobku a především na tom, jak moc a jakým stylem majitel vozidla jezdí. Při jejich opotřebení a nutnosti výměny se však už na automobil zpravidla nevztahuje záruka a je tedy nutné si jejich stav pohlídat.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Stav brzdové kapaliny je nutno kontrolovat

Co se týče brzdové kapaliny, kontrola jejího stavu by se měla provádět alespoň 3krát ročně a její výměna poté minimálně jednou za dva roky. Stejně jako ostatní provozní látky totiž tato kapalina stárne a postupem času se jí zhoršují vlastnosti. Celý systém musí být dokonale utěsněný a odvzdušněný, aby se brzdný účinek přenášel od řidiče na automobil spolehlivě a bez prodlevy.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Každý výrobce automobilu udává pro své modely určité typy brzdových kapalin, které je dobré dodržovat. Všechny se dají najít v servisní příručce daného vozidla. V případě použití méně kvalitních provozních látek totiž hrozí riziko horšího brzdného účinku nebo například dřívější ztráta požadovaných vlastností, což může ohrožovat bezpečnost celé jízdy. Dbáte na včasnou a správnou kontrolu brzdového systému?

Zdroj: YourMechanic

Diskuze Vstoupit do diskuze
57 lidí právě čte
Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Ruská noční můra. Ukrajina je zřejmě i testovacím centrem pro vyspělé zbraně. Co vlastně útočilo na krymské letiště?
Události247.cz
Události247.cz
Západ může reagovat na jaderný krok ruského prezidenta hned několika způsoby
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Jak je možné, že lidé přežili dobu ledovou: Museli být kreativní, zruční a dokonale sehraní
adbz.cz
adbz.cz
Zázvor je na podzim a v zimě k nezaplacení. Vypěstovat ho je hračka, navíc má až 3krát větší sílu než ten z obchodu