Stát začne šikanovat majitele elektromobilů. Chce zpátky svoje peníze, které rozdal na dotacích

I bohaté země, které podporovaly elektromobilitu štědrými dotacemi začínají šlapat za brzdu a vybírat peníze nazpět. Češi přitom chystají opak – jsme opravdu nepoučitelní?

i Zdroj fotografie: Se souhlasem CarLove autopůjčovna
                   

Když se v roce 2020 začalo zpočátku opatrně, posléze už bez servítek mluvit o návrhu na zrušení bezplatného parkování v residenčních zónách pro elektromobily v Praze, byl to svým způsobem zlom. Dosud extrémně vstřícná politika vůči majitelům vozidel s nulovými emisemi jakoby náhle skončila. Motivace přitom byla od počátku jasná: s rozvojem elektromobilů začínají (nejen) v městských kasách chybět peníze, které se majitelům elektromobilů celkem neuváženě rozdávaly. A města je začínají chtít zpět. Pojďme se na to podívat společně.

Praha zruší bezplatné parkování elektromobilů. Do konce roku to však nestihne

„Město v roce 2020 rozhodlo, že podpora elektromobility formou parkování zdarma je limitována koncem roku 2023 s tím, že se na konci roku 2023 rozhodne, zda a jakou jinou podporu bude případně město poskytovat. Tato jednání se nyní uskutečňují a ukončení podpory musí nejprve schválit městská rada. Už teď je ale téměř jisté, že to bude postupnými kroky v příštím roce,“ říká Vít Hofman, tiskový mluvčí Magistrátu hlavního města Prahy. „Je velice nepravděpodobné, že by se tak stalo ostrým startem k 1. 1. 2024,“ dodává.

Nicméně se zdá, že už s koncem roku může nastat malá změna. Týká se to konkrétně vozidel, která nemají registrační značky EL a musí si žádat o povolení k parkování.

Špatné parkování v roce 2023 přijde draho. Stát nemá peníze, každá koruna se počítá

„Připravujeme přechodné ustanovení, které by znamenalo, že po novém roce již nebudou vydávána nová přenosná parkovací oprávnění a existující povolení pro elektromobily. Cílem je, aby nebylo potřeba předčasně ukončovat platná povolení nebo dokonce vracet část jejich ceny. Tímto by se Praha připravila na zavedení nového systému placeného parkování. Bude to transparentnější, předvídatelnější a celkově právně i administrativně jednodušší,“ vysvětluje náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.

I nejbohatší z nejbohatších zjišťují, že tudy cesta nevede

Zvýhodnění elektromobilů postupně ruší i země, které je ještě nedávno vehementně protlačovaly. Například Norsko. Tamní vláda podporovala rozvoj elektromobilů natolik moc, že se jejich provoz stal výhodnějším, než využívání MHD. Norsko se tak zbavilo lokálních emisí, ale v konečném důsledku má ve městech výrazně více aut. Sice elektrických, ale i ta musí někde parkovat. Navíc i bohaté kase začínají chybět peníze. Právě proto se země rozhodla tyto výhody, včetně parkování zdarma, postupně rušit.

iZdroj fotografie: Audi

Norská vláda také již téměř před rokem zrušila osvobození od DPH pro elektromobily s cenou vyšší než 500 000 norských korun (necelých 49 000 eur). Podle norského listu Local bude při koupi elektromobilu s cenovkou vyšší než 600 000 korun účtována DPH ve výši 25 000 korun, tedy asi 4 %. U elektromobilů s cenou nad jeden milion korun to bude již 12,5 %. „Je skvělé, že lidé používají elektromobily. Ale není dobré, když lidé nasedají do aut a jezdí do rušných městských oblastí, místo aby chodili pěšky, jezdili na kole nebo používali veřejnou dopravu,“ řekl tehdy ministr dopravy Jon-Ivar Nygård.

Začneme v Česku dotovat elektromobily?

Zdá se, že v Čechách jsme buďto zaspali, nebo tato varování zkrátka nevnímáme. Jinak si totiž nelze vysvětlit skutečnost, že české firmy (bez ohledu na svoji velikost) mohou v příštím roce zažádat o finanční injekci z Národního plánu obnovy obdrží v příštím roce finanční ve výši 1,95 miliardy korun na podporu elektromobility. Z toho 1,65 miliardy korun bude poskytnuto na podporu nákupu elektromobilů a vozidel na vodík, zatímco 300 milionů korun bude věnováno na výstavbu dobíjecích stanic.

Podpora bude zajišťována prostřednictvím finančního příspěvku a bankovní záruky poskytované Národní rozvojovou bankou (NRB). Jde tak o první opravdu masivní přímou podporu rozvoje elektromobility v Čechách.

iZdroj fotografie: iStock

Jinými slovy, téměř dvě miliardy padnou na příspěvky na elektrická auta. Zda to má smysl, když vidíme, jak dopadli naši (navíc superbohatí) skandinávští sousedé, je otázkou. Faktem ale zůstává, že u nás je provozování elektromobilů, stejně jako v osmnácti dalších zemí EU, mnohem nákladnější než provoz tradičních vozidel na spalovací pohon. Pokud chce Česko jezdit na elektřinu, má ještě spousty mezer, které musí dohnat. A nemá na to až tak moc času.

Jak to vidíte v kontextu výše napsaného vy, jak dopadne přechod na elektromobilitu v Čechách? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!

Měly by dotace na elektromobily konečně skončit?

Diskuze Vstoupit do diskuze
88 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články