Urgentní: Přehled kompletní povinné výbavy auta na rok 2024. Řidiči si připlatí minimálně 4 950 Kč

Evropská unie přidává další prvky povinné výbavy, které musí mít řidiči ve svých vozech. Rok 2024 je v tomto obzvláště plodný.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Evropská unie pokračuje v boji za snížení a dokonce odstranění smrtelných nehod na našich silnicích. Za tímto účelem podnikla řadu kroků a změn v předpisech, z nichž jedním z nich je zavedení nové povinné výbavy. V autech se objeví již příští rok a seznam je opravdu dlouhý. A co je pochopitelné, žádný dlouhý seznam něčeho navíc nebývá zadarmo. A nebude to zadamo ani v tomto případě, respektive to nebude ani za levno. A platit bude kdo? Platit budou řidiči. Pojďme se na tu výbavičku podívat společně.

Nové asistenty i nová světla

Snaha o naši bezpečnost ze strany EU je rozhodně chvályhodná, ostatně většina z asistenčních systémů a dalších prvků aktivní či pasivní bezpečnosti má původ v rozhodnutích Evropské komise. Pravdou však také zůstává, že minimálně některé z nich (a nejde jen o notoricky známý start-stop systém pro vypínání motoru po zastavení) se nesetkaly u řidičů s přílišným nadšením. Velmi jemně řečeno. Mnozí z nás se tak u nového automobilu jako první pídíme po tom, „kde je to je možné vypnout“. A jestli budeme muset vypínat před každou jízdou.

iZdroj fotografie: Depositphotos

A často musíme. Pochopte, nejsem absolutně odpůrce bezpečnostních systémů. Ba právě naopak. Jen zkrátka někdy u některých z těch „úředně definovaných“ prvků vkrade na mysl otázka, jestli na jejich vývoj a následné odladění byl dostatek času u výrobců, než se rozhodlo o jejich sériové montáži do automobilů. Ono mít v autě „asistent pro jízdu v jízdním pruhu“, který ne vždy přesně rozezná podélné čáry, zato umí (v naprosto nečekanou chvíli) velmi citelně „zatahat za volant“ není nic, co by jednoho nadchlo.

Krátký čas na odladění snižuje funkčnost systémů – i jejich bezpečnost

A možná to ani někdy nepřispívá k větší bezpečnost, spíše naopak. Je to zkrátka jiný přístup, než když si nějaký bezpečnostní prvek vzejde od samotného výrobce, ten má dostatek času (a peněz) na jeho odladění a ve finále představí něco, co funguje zcela dokonale od první minuty a co se stane automatickou součástí dalších generací automobilů. Příklad? Tříbodové bezpečnostní pásy od Volva, airbagy a ABS od Mercedesu, svého času Procon-ten od Audi. A to je jen velmi stručný výčet.

Tohle přesně nás čeká: Čína porazila celý svět v oblasti elektromobilů, Evropa je v ohrožení

Zpět k Evropské unii. Podle zprávy z Bruselu se bude nová povinná výbava do všech nových vozů montovat od 7. července 2024. Nebude se muset dodatečně montovat na stávající modely (to se nám velmi ulevilo), ale kdo si pořídí nový vůz po tomto datu, bude za to muset draze zaplatit. Výrobci budou zkrátka nuceni do vozů instalovat mnohem více elektroniky a něco nám říká, že to nebudou chtít udělat dobročinně. To znamená, že i ty nejlevnější a nejzákladnější modely v Evropské unii budou mnohem dražší.

Je pět tisíc korun moc, nebo málo? Otázka úhlu pohledu

Podle prvních zpráv z Bruselu by se měla cena zvednout minimálně o 200 euro, což je necelých pět tisíc korun. Je to moc, nebo málo? Záleží, z jakého úhlu pohledu se na celou věc podíváme. Za případnou záchranu života či zdraví je pět tisíc samozřejmě směšná částka. Za další komplikaci při výrobě automobilu, větší kompikaci při servisu a další ne příliš funkční systém na palubě je to naopak docela dost peněz. Zejména, pokud se budeme snažit tyto systémy vypínat.

Povinná výbava automobilů ze strany EU pro rok 2024

  • pokročilý asistent pro lepší nouzové brzdění
  • asistent pro jízdu v jízdním pruhu v nouzových situacích
  • inteligentní asistent rychlosti (ISA)
  • upozornění na ospalost/sledování pozornosti řidiče
  • asistent zatáčení a varování před kolizí
  • registrace dat souvisejících s akcí (černá skříňka)
  • nouzové brzdové světlo
  • rozšířená ochranná zóna proti nárazu hlavy

Jak vidíme, ze seznamu povinné výbavy vyčnívají dvě hlavní položky: rychlostní asistent a černá skříňka. Jsou silně propojeny. První bude vydávat zvuky, když řidič překročí povolenou rychlost. Druhý pak zaznamená (a uloží, to je nutno dodat) každý pohyb, který řidič ve svém voze udělá. Kombinace obou by měla přispět ke snížení nehodovosti. A pokud již k nehodě dojde, ke snadnější analýze příčin, proč k ní došlo.

Jak to vidíte vy? Dávají vám nové bezpečnostní prvky ve vozidlech smysl? Dejte nám vědět v diskusi pod článkem, děkujeme!

Není té povinné výbavy už trochu moc?

Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články