Americké přístavy už zkolabovaly: Přetékají neproclenými auty. Kdy a jak dopady ucítí i Česko?

Americké přístavy jsou zahlceny tisíci aut, která čekají na proclení kvůli nově zavedenému vysokému clu, což může pocítit i český trh s automobily.

i Zdroj fotografie: Maryland
                   

Situace v amerických přístavech se poslední týdny rychle zhoršuje. Za vším stojí nedávno zavedené clo ve výši 25 % na dovážená auta, které začalo platit od letošního dubna. Momentálně jsou tak v přístavech tisíce vozů, které čekají na proclení. Nikdo neví, kdy a jak se situace vyřeší, což už začíná vyvolávat značné obavy i u evropských automobilek.

Automobilky hledají nouzová řešení

Spojené státy zavedly vysoké clo, aby podpořily domácí automobilový průmysl a omezily dovoz ze zahraničí. Jenže potíž je v tom, že tisíce aut už byly na cestě do USA v době, kdy clo začalo platit. Firmy nyní nechtějí auta proclít, protože by to znamenalo výrazně vyšší náklady. Výsledkem je přeplnění skladovacích prostor v přístavech a obrovské logistické komplikace.

Nejvíce jsou touto krizí postiženy automobilky, které tradičně hodně exportují do USA, jako Audi, Volkswagen, Jaguar nebo Land Rover. Jejich auta teď čekají v přístavech bez jasného termínu vyřízení. Některé firmy proto plánují otevření nových továren přímo v USA, aby se v budoucnu podobným komplikacím vyhnuly. Další hledají náhradní skladovací prostory, což však představuje nemalé finanční náklady.

Dopady i pro české zákazníky

Ačkoliv se problém odehrává v USA, důsledky mohou zasáhnout i Evropu a Česko. Pokud automobilky budou muset vynaložit značné náklady na řešení krize v USA, může se to projevit ve zdražení vozů i na evropských trzích. Navíc automobilky, které přesunou část produkce do USA, mohou snížit výrobu ve svých evropských závodech, což by mohlo negativně ovlivnit dostupnost určitých modelů i v Česku.

Celá situace připomíná krizi z doby Dieselgate, kdy se automobilky také potýkaly s problémem, kam uložit tisíce aut čekajících na úpravy nebo rozhodnutí úřadů. Stejně jako tehdy, i dnes firmy řeší nouzová opatření a hledají alternativní skladovací kapacity, což přináší další náklady a komplikace.

Jaký bude další vývoj?

Automobilky teď napjatě sledují politická jednání mezi USA a EU a doufají v rychlé zmírnění situace. Pokud se nepodaří najít kompromis rychle, může to mít dlouhodobý negativní dopad na globální automobilový průmysl, včetně toho evropského. Pro české zákazníky a automobilky je proto důležité situaci sledovat, protože její další vývoj může ovlivnit i český trh s auty.

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články