Celorepublikové kontroly řidičů: Na co se připravit? Místa s nejvyšší šancí policejní hlídky. Tato města a silnice jsou pod dohledem

Zákon mluví jasně a policie už čeká v záloze. Stačí, aby začalo trochu sněžit, a pokuty budou padat ve velkém, pozor na to.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Sezóna zimních pneumatik se blíží. Já vím, že už je po prvním listopadu a že je tady teoretická povinnost zimní pneumatiky mít. Je to ale zatím jenom teorie. Záleží samozřejmě na počasí. Stačí ale, aby nasněžilo, a povinnost, kterou mnozí řidiči každoročně podceňují, začne platit. Laicky řečeno. Zákon 361/2000 Sb. stanoví, že zimní pneumatiky jsou v České republice povinné od 1. listopadu do 31. března, pokud se na vozovce nachází souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy či pokud lze tyto podmínky předpokládat.

Zimní gumy jsou povinné, ale pouze za daných podmínek

To znamená, že nemusí být všude sníh, ale i teplota kolem bodu mrazu a vlhká silnice mohou být dostatečným důvodem k obutí zimních pneumatik. Dopravní značky „Zimní výbava“ pak tuto povinnost rozšiřují na konkrétní úseky silnic, kde jsou zimní gumy povinné bez ohledu na aktuální počasí. Zimní pneumatiky významně zvyšují bezpečnost na silnicích. To je fakt. Vlastně nechápu lidi, kteří jezdí v zimě bez zimního obutí. A tím v zimě myslím právě na sněhu a ledu. Proč jsou zimní pneumatiky tak důležité? Mají hlubší a odlišně tvarovaný dezén, který lépe odvádí vodu, sníh i bláto a zajišťuje lepší přilnavost k povrchu vozovky.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Při teplotách pod 7 °C mají zimní gumy optimální vlastnosti, zatímco letní pneumatiky mohou ztrácet svou pružnost, což prodlužuje brzdnou dráhu a zhoršuje ovladatelnost vozu. Například na zasněžené vozovce může být brzdná dráha letních pneumatik až dvakrát delší než u zimních. Policie ČR již tradičně v tomto období organizuje kontrolní akce zaměřené na zimní výbavu vozidel. Cílem těchto akcí je nejen kontrolovat, zda řidiči dodržují zákon, ale také zvýšit povědomí o rizicích jízdy na letních pneumatikách v zimním období.

Bílé bočnice pneumatik bývaly navýsost elegantním doplňkem. Kam se vůbec poděly?

Policisté často zastavují vozidla na klíčových tazích a kontrolují stav pneumatik. Historicky tyto akce probíhaly pravidelně, a to zejména v rizikových oblastech, jako jsou hory nebo úseky se zvýšenou nehodovostí. Policie už v minulosti informovala, že když vzhledem k počasí bude evidentní, že není zimní obutí třeba, nebudou policisté řidiče zbytečně kontrolovat. V tomto ohledu policisté doporučují, aby řidiči sledovali před jízdou předpověď počasí, která včas avizuje vývoj povětrnostních podmínek. Kontroly? Budou, jistě.

Velká akce nebude, zatím. Jen ale počkejte na první vločky

Policisté je prý zaměří například tam, kde by letní pneumatiky mohly ohrozit bezpečnost a plynulost silničního provozu. Dále varují, že budou aktuálně reagovat na případné zablokování provozu vlivem nesprávného obutí vozidla v horských úsecích ve stoupání i v případě vzniklé dopravní nehody. Jestliže bude mít absence zimních pneumatik přímý vliv na vznik takové situace, přihlédnou policisté k této skutečnosti při jejím vyšetřování. Sankce až do výše 2 000 korun hrozí tomu, který v období od 1. 11. do 31. 3. v místech, kde bude např. vrstva ledu, pojede na letních pneumatikách.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Ve výjimečných případech za velmi špatných klimatických podmínek může policista řidiči další jízdu zakázat. To jen abych doplnil informaci k možné pokutě. Ale nejde jen o pár tisíc policistovi. Pokud se při nehodě zjistí, že vůz neměl vhodné obutí, může to mít daleko horší důsledky. Pokud se prokáže, že nevhodné pneumatiky přispěly k nehodě, pojišťovny mají právo omezit, nebo dokonce zamítnout pojistné plnění.

Nejde jen o pokutu, mnohem víc bude stát úhrada škody

Riziko, že řidič bude platit opravy nebo léčení zraněných osob ze svého, je tedy reálné. Často slýchám argumenty, že zimní pneumatiky jsou drahé a pro některé řidiče zbytečné, pokud jezdí jen ve městě. Jenže i ve městě může nastat situace, kdy je kluzká vozovka nebo nečekaný sníh, a v takovém případě je nutné být připraven. Chápu tuto argumentaci a neříkám, že řidič ve městě musí nutně kupovat a nasazovat zimní pneumatiky. Typicky v Praze, kde je sníh jednou za zimu, jeden týden. Musí ale počítat s tím, že když nasněží, tak nevyjede.

A teď k tomu, jak se k věci staví policie. Ta prostřednictvím svých oficiálních zdrojů informuje, že dokud nenastanou povětrnostní podmínky v režimu zimním, nebude zimní pneumatiky kontrolovat. Znamená to, že dokud nebude sníh a led nebo nebudou hrozit, mohou řidiči jezdit na letních. To je jediná výjimka. Nicméně je mi jasné, že jakmile se počasí změní, z tolerance se stane hon na čarodějnice. V takovém případě bych si troufal tipnout, že policie okamžitě rozjede velkou akci a začne zimní pneumatiky kontrolovat.

Máte už přezuto?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
101 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články