Z aut zmizí klasické USB konektory: EU zase něco vymyslela, už tlačí na automobilky. Jak si prosím budeme nabíjet telefony?

Mít v autě USB-C konektor skýtá samé výhody, co se dobíjení i přenosu dat týče. V roce 2023 by to už snad mohla být povinná výbava, přesto ještě stále někteří výrobci váhají.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Celé měsíce probíhá mezi výrobci bitva o konektor, kterým se budou nabíjet elektromobily a jenž se nakonec prosadí jako standard. A bitva je to místy opravdu nelítostná. Nechme ale elektromobily na chvíli stranou: V pozadí probíhá další boj o nabíjecí konektor, který ovlivňuje mnohem více vozidel a ještě více spotřebitelů. Nachází se u přístrojové desky nebo zadního sedadla a využijete ho vy, stejně jako vaše děti. Ano, „USB bitva“ zuří na plné obrátky. Pojďme se na detaily a budoucnost (nejen) dobíjecích konektorů v autech podívat společně.

V počítačích i telefonech bude USB-C standardem

Konektor Universal Serial Bus-A – tenký, obdélníkový otvor s plastovým jazýčkem, který je součástí automobilového vybavení od roku 2006 – je nahrazován menším, účinnějším USB-C. Upgrade USB probíhá již od roku 2014, přičemž výrobci počítačů, mobilních telefonů a elektroniky směřují zcela neomylně právě k USB-C standardu. Dokonce i tradiční Apple přechází na standard USB-C , částečně tedy kvůli souladu s evropským právem. Základní výhody jsou však jasné: USB-C je menší, oboustranný a dokáže dodat mnohem více energie i dat.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Dnes můžete získat 240 wattů energie přes USB-C, stejně jako můžete získat až 80 gigabitů za sekundu, což je obrovské množství,“ řekl Jeff Ravencraft, provozní ředitel USB Implementers Forum, neziskové organizace založené v roce 1995 s cílem propagovat a udržovat technologii USB. Pro srovnání, tyto první konektory USB-A z roku 1995 mohly přenášet 7,5 wattů energie nebo 1,5 megabitů dat za sekundu. „Říkáme to pořád: Tento vlak opustil stanici. Odjel už dávno,“ řekl Ravencraft o USB-A.

USB v autě? Různé strategie automobilek

Jak ale uvádí magazín Automotive News, výrobci automobilů se při převodu na USB-C alespoň prozatím ubírají odlišnými cestami. Někteří, včetně Toyoty, Mercedes-Benz, BMW a Volkswagen, jdou s dobou a přechází výhradně na nový standard, protože každá z jejich modelových řad přichází s inovací nebo přepracováním interiéru. Jiní, včetně Ford, General Motors a Stellantis, zůstali konzervativnější a nabídli ve svých vozidlech porty USB-A i USB-C.

iZdroj fotografie: Depositphotos

U BMW všechny nové modely od iX v roce 2021 nabízejí výhradně USB-C, jak uvedl mluvčí BMW pro magazín Automotive News. Vozy Mini nabízejí USB-A i USB-C v závislosti na úrovni výbavy a přejdou na všechny USB-C. Německá automobilka uvedla jako důvody přechodu snadnou konektivitu a vyšší rychlost přenosu dat a nabíjení. „V Toyotě došlo k rozhodnutí přejít na výhradně USB-C v roce 2019 po důkladné analýze,“ řekl Hal Eubanks, manažer Toyoty pro pokročilé technologie. 

Starší USB-A kvůli zpětné kompatibilitě

Výrobci automobilů pravděpodobně ponechali porty USB-A ve svých vozidlech kvůli zpětné kompatibilitě‘,“ řekl Sam Abuelsamid, hlavní analytik společnosti Guidehouse Insights. „Lidé mají kolem sebe spoustu kabelů, které za ta léta nashromáždili. Pokud máte nějaké kabely USB-A, možná je budete chtít nějakou dobu používat.“ Řekl však, že dokonce i konektory USB-A se nakonec převedou výhradně na USB-C. „S příští generací modelů se pravděpodobně přesunou pouze na USB-C.

Autobazarový klenot: Volha 24 po olympijském taxikáři. Uniforma je v ceně, špionážní telefon na KGB také

Ford používá oba druhy portů, dle slov mluvčího Alana Halla kvůli usnadnění přechodu, kterým prochází mnoho jejich zákazníků, když aktualizují svá elektronická zařízení na nejnovější technologii. A naše Škoda? Ta používá USB-C již od dob faceliftu Octavie druhé generace a pochopitelně to má stejné u všech novějších modelových řad, v duchu koncernu VW. Jaký typ USB konektoru máte v autě vy, jde výrobce vašeho vozu „s dobou“? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Udělala EU správný krok, když donutila všechny výrobce k USB-C?

Diskuze Vstoupit do diskuze
133 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články