Vážné problémy čekají majitele vozů s vyřazeným katalyzátorem

Ačkoliv je katalyzátor nesmírně důležitou součástí výfukového potrubí, někteří řidiči jej demontují. Jenže jízda bez něj může znamenat vážné následky.

i Zdroj fotografie: Unsplash
                   

Funkci katalyzátoru snad netřeba dlouze popisovat – primárně zajišťuje přeměnu uhlovodíků, oxidu uhelnatého a oxidu dusíku na méně škodlivé látky. Jenže je zároveň překážkou, která brzdí proudění výfukových plynů, což s sebou nese i snížení výkonu motorové jednotky. Nutno dodat, že k odstraňování katalyzátoru docházelo a stále dochází výhradně u starších automobilů, u novějších modelů to řidiči příliš neřeší.

Problémy způsobené demontáží katalyzátoru

Původní myšlenka, že komponent brání v „plném průchodu“ výfukových plynů, je v některých případech míjí účinkem. Řada řidičů si totiž stěžuje, že motor po nějaké době výkon naopak ještě ztratil. A přidaly se i další problémy. Jakmile je katalyzátor odstraněn, dochází k neefektivnímu spalování paliva, čímž stoupne spotřeba a unikání pohonných hmot do výfukového ústrojí.

iZdroj fotografie: Unsplash
Problémy způsobené demontáží katalyzátoru

Do toho se může zároveň dostávat olej a další nečistoty, což vede k opravdovému ucpání a následnému snížení dynamiky. V dlouhodobém měřítku navíc může dojít k poškození souvisejících komponent, včetně samotné hnací jednotky. Zejména japonské a americké vozy dokonce nemohou bez katalyzátoru optimálně pracovat a jeho odpor ke své funkci potřebují.

Řidiči obvykle katalyzátor nemění

Jakmile je rozhozena optimální funkce, dá to auto dříve či později najevo. Třeba asijské značky mají katalyzátor těsně za sběrným potrubím, a jakmile dojde k jeho odstranění nebo špatnému fungování, mohou se částice dostávat až do válců. Tam otřepy sice nenapáchají takové škody, k jistému snížení výkonu to však také povede – ačkoliv mnohem horší je onen ucpaný katalyzátor, což vede mnohé řidiče k jeho demontáži.

iZdroj fotografie: Unsplash
Řidiči obvykle katalyzátor nemění

Samotná výměna této součásti přitom nemusí být zrovna levná, nehledě na cenu práce. Z finančního hlediska je tak logické, že se řada motoristů rozhodne fungovat bez něj. Kdo chce jít tímto směrem a nevadí mu, že do ovzduší vypouští mnohem více škodlivin než dříve, měl by vyčistit válce od otřepů ze zničeného katalyzátoru a vyměnit motorový olej, kam se pravděpodobně také dostaly.

Diskuze Vstoupit do diskuze
125 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články