Vědec z NASA má nápad, který může být revolucí v automobilismu. Řešení používají ve vesmíru již léta

Současná dekáda bude nejspíše obdobím revoluce v automobilovém průmyslu, přičemž nejzřetelnější složkou bude nástup elektromobilů.

i Zdroj fotografie: se souhlasem Cornell University
                   

Elektromobily si nevyhnutelně ukrajují stále větší zastoupení jak v osobní, tak i v nákladní dopravě, a jejich postupná dominance je tak pouze otázkou času. Ekologická stránka věci tu samozřejmě hraje svou silnou roli. Nicméně je tu pořád mnoho skeptiků, kteří hlavně upozorňují na krátkou dojezdovou vzdálenost a způsoby dobíjení vozidel. S nápadem, jak tyto i další problémy vyřešit, přišel bývalý vědec pracující pro NASA.

Zřetelně se nejedná o nic nového

Khurram Afridi pracoval v NASA na několika projektech, včetně toho, který by mohl být revolucí pro automobilový průmysl. Pointou je totiž nabíjení během samotné jízdy, což by odstranilo problém nedostatečně rozvinuté sítě nabíjecích stanic, a auta by nebyla závislá na kabelech či dalších přípojkách. Kromě toho by bylo možné použít menší baterie, které by elektromobily zlevnily a byly také více přátelské k životnímu prostředí.

iZdroj fotografie: Pixabay

Bezdrátové nabíjení je jedno z témat, které se vědci snaží dlouhodobě rozvíjet, a zatím největší pokrok pro „běžné občany“ představují mobilní telefony se zabudovanou cívkou. U aut by se jednalo o složitější záležitost, protože by vyžadovalo speciální povrch, který by generoval elektromagnetické pole. Problém je, že taková soustava konzumuje více energie, než jí generuje. První verze takových silnic otestovali v Kalifornii už v 80. Letech a byly známy jako „chytré silnice“.

To, co NASA používá roky

Podle profesora Afridiho je instalace pod asfalt potřeba, ale ne pro generování pole, ale ke změně velkého objemu energie na velmi krátkou vzdálenost. Silnice by tak vlastně vysílala energetický „polštář“, který by elektromobil dokázal průběžně přijímat. To samozřejmě předpokládá, že výrobci do aut přidají hardware schopný takovou energii zachytit. Vypadá to jako velmi zajímavé řešení, stále je v něm ovšem hodně „jestli“.

iZdroj fotografie: Pixabay

V první řadě by to znamenalo obrovskou předělávku silnic spolu s výrobci aut, což ani při dostatku financí nepůjde rychle. Vědci se ovšem vývoje tohoto průlomového řešení nevzdávají. Technologie má dnes obecně tu vlastnost, že prakticky cokoli, co se dostane do masové produkce, je v tu chvíli zastaralé kvůli bleskovému tempu vývoje. Budoucnost si ovšem nějakou formu kompletní elektrifikace dopravy nejspíše vyžádá.

Zdroj: Cornell University

Diskuze Vstoupit do diskuze
60 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články