Jak velikost kol a pneumatik ovlivňuje chování vozu? Velká kola autu sluší, má to však své ale

Kola dělají auto, ale vzhled není to nejdůležitější. Klíčová součást automobilu má zásadní vliv na jeho jízdní vlastnosti i na spotřebu. Myslete na to, při jarním přezouvání.

i Zdroj fotografie: Audi
                   

Velikost kol má podstatný vliv na chování auta. Všechny jeho součásti od ráfku až po pneumatiku, tloušťku, bočnici, běhoun jsou klíčovou součástí vozu. Mnohem častěji se však při výběru kol motoristé řídí vzhledem nebo cenou, než aby se pečlivě zaměřili na technické aspekty. Velká kola autu prostě sluší. Celková velikost kol docela zásadně ovlivňuje výkon motoru a spotřebu paliva. A to nemluvíme jen o nadupaných superautech a sporťácích, ale i o běžných vozech, která jezdí na českých silnicích.

V zatáčkách auto lépe sedí

Rozhodně se nedoporučuje ignorovat velikost kola, kterou pro vůz stanovil výrobce, což je uvedené ve velkém technickém průkazu. Většinou bývají doporučené dvě velikosti. Kola s větším průměrem ráfku jsou využitelnější při dynamičtější jízdě. Celé kolo má u konkrétního vozu ve většině případů stejný průměr. Liší se ale tím, kolik z celkového průměru zabírá ráfek a kolik bočnice pneumatiky. Větší průměr disku znamená, že je nižší bočnice pneumatiky.

Na jízdních vlastnostech se větší disk projeví tak, že při dynamickém průjezdu zatáčkou prostě vůz lépe sedí. Dřív mívaly disky s větším průměrem a nižším profilovým číslem pneumatiky nezřídka i větší šířku. Větší plocha, kterou se auto dotýká silnice, znamená lepší přilnavost, akceleraci i brzdění. V současnosti automobilkám svazují ruce stále přísnější emisní normy, takže se v šířce nízkoprofilová 19″ téměř neliší od základní 16″. Úzká velká kola mají i nižší valivý odpor.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Trochu víc to drncá

Jízdní komfort na kolech s větším průměrem bývá horší. Bočnice pneumatiky je totiž pružná a při přejezdu nerovností částečně pohltí náraz. Tím pomáhá tlumičům, pružinám a dalším mechanismům v zavěšení. U jednodušších konstrukcí podvozku, kterou má valná část běžných vozů, se víc projeví drncání na nízkoprofilových pneumatikách. Zabrat při zdolávání děravých českých silnic a dálnic dostanou ramena náprav, kulové čepy, klouby, těhlice, ložiska kol.

A důležitou kapitolou při výběru pneumatik je jejich cena. Pro vzhledově bezchybné rozměrnější ráfky budete muset sáhnout hlouběji do peněženky. Například letní gumy Pirelli P7 Cinturato v rozměru 215/55 R17 stojí v e-shopech od 2 500 do zhruba 3 100 Kč. Za tutéž pneumatiku v rozměru 235/40 R19 ale dáte již 3 850 až 4 550 Kč. Při nákupu čtyř na přezutí jde o několik tisíc navíc. Na trhu jsou samozřejmě i levnější, ale koukněte na výsledky spotřebitelských testů, abyste nenaletěli na cenově výhodný šmejd.

Lépe se přizpůsobí terénu

Když vzhled nebude jediné měřítko, menší kola s kvalitními pneumatikami poskytnou dobrou službu. Obzvlášť, pokud často jezdíte na výlety do přírody, které provází jízda po nezpevněných silnicích. Sice jízda s nimi není tak nadupaná, ale lépe se přizpůsobují povrchu a méně to drncá. Lépe sedí na silnici, i když je mokro. Na rozdíl od nízkoprofilových, která jsou náchylná na proražení a většinou takovou gumu nejde ani opravit. Navíc mívají nižší hloubku dezénu, takže se rychleji opotřebují.

Jaký typ kol upřednosňujete vy?

Zdroj: TheJournal, Pirelli

Diskuze Vstoupit do diskuze
108 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články