Zákony, které mají ochránit lidi, zejména ty nejmenší, určitě dávají smysl. Proč váhat s tím, jestli se zranit nebo ne.
Mohlo by se zdát, že tohle, co píšu, je nošením dříví do lesa. Za chvíli pochopíte proč. Tématem jsou povinné helmy na kole. Chystá se změna, která může zásadně ovlivnit každodenní život statisíců lidí. Nová legislativa, která má vstoupit v platnost, zavádí povinnost nosit cyklistickou helmu při jízdě na kole. Zejména pro mladší osmnácti let. Máte pocit, že píšu článek na základě dat, která jsou roky stará? Ne, nepletu se. Ale ani vy ne. Nejedná se o to, co platí u nás. Jde o novinky, které mají vstoupit v platnost v sousedním Polsku.
Posadili byste svoje dítě na jízdní kolo bez ochranné helmy?
Proč o Polsku v redakci AutoŽivě píšeme? Připomenu, že do Polska jezdí tisíce našich občanů. Řekl bych, že jich tam jezdí víc a víc, řešil jsem to ve svém jiném článku. O tom, jak popularita Polska jako dovolenkové či prázdninové destinace roste. Takže je třeba vědět, jaké zákony tam platí. Aktuálně není helma pro cyklisty podle polské legislativy povinná. A to ani pro děti. Možná to tam mají ložené trochu jinak. Bez ironie, jde o jakési síto. Kdo přežije, přežije. Nevím. Nebo je v Polsku nedostatek ochranných pomůcek? To si také nemyslím, Poláci vyrobí cokoli, a levně.
Změna se na první pohled může zdát jako logický krok směrem k větší bezpečnosti. Jenže podle toho, jaké hlasy z Polska slyším, zároveň vyvolává řadu otázek a emocí. Jak to bude vypadat v praxi? A co všechno to pro cyklisty znamená? Když se podíváme na čísla, není divu, že se zákonodárci rozhodli k tomuto kroku přistoupit. Podle statistik polské policie došlo v minulém roce k mnoha nehodám, při kterých byli účastníky cyklisté.
Nehoda na kole s helmou a bez helmy, to může být velký rozdíl
Z toho jich řada skončila smrtí. Ministr infrastruktury se rozhodl předložit k odborné a veřejné debatě předpisy týkající se povinného nošení přileb dětmi při jízdě na kole a elektrické koloběžce. Ministr infrastruktury Dariusz Klimczak na konferenci v Rawě Mazowiecké připomněl, že podobné zákony existují ve většině evropských zemí, včetně Švédska, Francie a České republiky. Polský zákon o silničním provozu tedy dosud nevyžaduje nošení přilby při jízdě na kole.
Probíhají však diskuse o jeho změně, já to chápu. Změna se bude vztahovat především na osoby mladší 18 let. Ministr připomíná, že mnoho zemí Evropské unie takový zákon zavedlo. A apeluje na to, že nošení přilby výrazně zvýší bezpečnost na polských silnicích. Změny zákona budou předmětem konzultací s lékařskou komunitou, dětským ombudsmanem a odborníky na silniční dopravu. Já vlastně nevím, o čem chtějí debatovat. Proč váhají. Ano, jsem z generace, která jezdila na kole bez helmy. Ano, přežil jsem. Zázrakem.
Helma pro děti na kole je základ bezpečnosti, o čem debatují?
Na kole jsem jako dítě jezdil, jak to jen šlo. Upravoval jsem si kolo. Montoval na něj přehazovačku. Zkracoval blatníky. A jezdil a jezdil a jezdil. A dělal psí kusy a vylomeniny. Do doby, než jsem se totálně rozbil o zábradlí. Je to čtyřicet let. A následky na hlavě mám dodnes. Mít tehdy helmu, asi by to dopadlo jinak. Lépe. Tak znovu. V dnešní době, nechápu, o čem chtějí Poláci diskutovat. Jsem rád, že u nás je helma součástí povinné vybavení dítěte do 18 let.
Cyklistická helma tak není módním doplňkem, ale povinností. Jasně, dítě neochrání před pádem, vím, že ne. Ovšem výrazně omezí možnosti vážného poranění hlavy následkem pádu. Skutečně o tom vím své. Při pádu helma ztlumí sílu nárazu a rozloží úder. Připomenu, že pokud dítě jednou spadne z kola a helma projde nárazem, měla by se vyměnit za novou. A to i když vypadá v pořádku. Může být poškozená. Za mě to nelze podceňovat. Jde o hodně.