Častý a nebezpečný zlozvyk, který spolehlivě zničí manuální převodovku v každém autě

Místo, kam odkládáme pravou ruku má vliv nejen na převodovku, ale především na naši bezpečnost. Nevymýtíme konečně tento zlozvyk v roce 2023?

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Přiznám se, že inspirací k napsání tohoto článku byla nedávná cesta s mým otcem, kterého s osmi křížky na krku vnímám jako osobu v zásadě životem zkušenou, pochopitelně i za volantem. Nezapomenutelné výlety Škodou 120 do Budapešti, která byla „za socíku“ jedním z mála míst s možností nákupu západního zboží (rozumějte pracího prášku a Coca-Coly), nebo dlouhé noční jízdy na JAWĚ 350 přes celou republiku. Zažili jsme leccos. Přesto mne zarazilo, jak tvrdošíjně se drží tohoto zlozvyku.

Řadící páka není na stálý tlak dimenzována

Otec má staršího Focuse, dovezeného víc jak před deseti lety coby ojetinu z Drážďan, vhodné to vozidlo pro důchodce na nákupy v Kauflandu nebo cestu do OBI. Kam jsme právě spolu nedávno jeli, a v družném hovoru jsem se přistihnul, jak fascinovaně hledím na jeho pravou ruku, odpočívající na řadící páce nebohého Fordu. „Proč tam máš tu ruku?“ „Kde?“ „No na té řadící páce“. „A kam jí mám dát?“ „Kamkoli, ale ne tam“. Popadnul jsem telefon a do vyhledávače zadal „středový tunel Focus II“. A bylo vyřešeno.

iZdroj fotografie: KVDP / Creative Commons / CC-BY-SA

Dojeli jsme do OBI a otec už byl mírně zviklán mojí krátkou přednáškou o tom, jak si tímhle způsobem ve finále zničí převodovku. Je, stejně jako já, technicky založen, nedalo mi proto velkou práci mu vysvětlit, že řadící páka opravdu není dimenzována na tlak ze shora, stejně jako na to není dimenzováno vedení od páky k převodovce. A především si většina převodovek neporadí s malou (zato dlouhotrvající) změnou v pozici lanek nebo táhel, vedoucích od řadící páky.

Jinými slovy, kdyby převodovky mohly mluvit, zeptaly by se asi následovně: „Tak chceš zařadit, nebo ne? Jestli ne, tak proč se ta páka pořád hýbe a snaží se posunout někam dolů a do strany?“ Na to už není rozumná odpověď, kromě „nevím“. Pochopitelně, žádný konstruktér nepočítal s tím, že na řadící páku manuální převodovky bude po dobu x let působit denně působit síla o velikosti – kolik vlastně? Víte někdo, kolik váží vaše pravá ruka? Tohle číslo vás možná překvapí.

Kolik váží ruka? Víc, než snese jakákoli řadící páka

Stačí několik kliknutí, abychom se to dozvěděli. Průměrná hmotnost lidské ruky je 0,7 kilogramů, avšak paže váží již 13 (!!!) kilogramů. Navíc, jde o „suchou“ hmotnost, bez tekutin, v tomto případě tedy krve a vody. Nebudeme vás zatěžovat mechanikou působení síly v tlaku, jisté je, že s tak značnou hmotností si dlouhodobě žádný mechanismus řadící páky neporadí. Řešení je jednoduché: odteď už žádné ruce na řadící páce!

iZdroj fotografie: Depositphotos

AutoŽivě.cz doporučuje

Přes veškerá rizika poškození převodovky je „odkládání“ rukou na hlavici řadící páky nežádoucí především z hlediska bezpečnosti jízdy. Neb jeden z nejdůležitějších textů, který by měl být napsán na palubní desce každého vozu zní:

OBĚ RUCE PATŘÍ VŽDY NA VOLANT

Protože když dojde k nečekané situaci, bude vám jedna ruka, odložená kdesi dole, citelně chybět. A pokud vás při řízení pobolívá v ramenou či v lokti, doporučujeme si za několik tisíc korun do auta nainstalovat středový tunel, krom opěrky na loket získáte často i praktický úložný prostor navíc. Poděkuje vám nejen ruka, ale i řadící páka a převodovka. A ve finále – pochopitelně i vaše peněženka.

Závěr je tedy jednoznačný. Ruka na řadící páku opravdu nepatří, pokud cestujete s partnerem či partnerkou, lze třeba případné krátké pohlazení spolujezdce vnímat jako správnou dávku něhy, nicméně obě ruce mají své místo především na volantu a nikde jinde. Jinak si opravdu můžete zničit každé auto, u kterého tento zlozvyk budete praktikovat. Jakékoli dlouhodobější „odložení“ mimo volant je pro bezpečnost nežádoucí. Držíme palce na vašich cestách, přejeme hodně šťastných kilometrů a převodovek bez poruchy!

Také opíráte svou pravou ruku o řadící páku?

Zdroj: ELUC, Dáma
Diskuze Vstoupit do diskuze
62 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články