Víte, co se stane s vaším vozem, když ve 150 km/h přeřadíte na dvojku?

                   

Překročení otáček nezvěstí nic dobrého

Už vás někdy napadla myšlenka, co by se stalo s motorem, když překročíte maximum otáček? Černé myšlenky, že to nebude to pravé, jsou správné. Skutečnost je ale možná zarážející. Z vašeho vozu se může během několika vteřin stát nepojízdný vrak a nepomůže ani moderní technika, která by měla odpojit přívod paliva dříve, než se otáčky vyšplhají na kritické hodnoty.

Automat si vše ohlídá

Výhodu mají vozy s automatickou převodovkou, tam je vše pod ochranou elektroniky. V případě manuální převodovky už je to horší. Nechtěně může dojít k překročení povolených otáček i v běžném provozu a to tehdy, pokud při akceleraci na zařazenou čtyřku, po vytočení motoru na maximum, zařadíte namísto pětky trojku. Stačí, aby v autě s volnějšími kulisami při ostřejší jízdě, byla na silnici nerovnost nebo zapůsobila odstředivá síla a pohroma je na světě. V krizové situaci postačí nepouštět spojku, nebo ji alespoň nepustit zcela. Pokud ale spojku pustíte, motor se dostane do limitu překročení omáček.

Spočítejte si jednoduchou matematikou, co se stane s vaším vozem v podobné situaci

Máte-li auto, které na dvojku jede na zařazenou dvojku na 6 000 otáček za minutu rovných 100 km/h a dále se ručička tachometru neposune, ve 150 km/h se dostanete k otáčkám přesně na 9 000 za minutu.

Co se stane s motorem? Ten se nestačí dostatečně promazat a zadře sen. Nebo dojde ke zpožďování uzavírání ventilu, takže zůstane otevřený déle, než je třeba. Pokud se ventil nestihne zavřít včas, hrozí do něj náraz pístu, který buď ohne dřík ventilu, nebo se vyrazí díra v pístu. Všechny tyto závady zapříčiní destrukci motoru. Nejhorší případ je ten, kdy se motor „potká.“

Všem těmto situacím je nutné se vyhnout a není důvod ničit si auto schválně. Těm, co nevěří, doporučujeme shlédnout video, kde si Francouz počíná přesně podle „návodu“ výše, jak se zbavit svého auta. Při rychlosti 150 km/h na zařazený stupeň šest podřadil na dvojku. Samozřejmě musel použít něco jako meziplyn, v takové rychlosti by se mu přeřazení na dvojku asi ani nepovedlo, nedovolily by mu to synchrony převodovky. Na výsledek už se podívejte ve videu.

Zdroj fotografií: YouTube

Diskuze Vstoupit do diskuze
99 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články