Víte, co vlastně u paliva představují oktanová čísla?

                   

Určitě to znáte, když přijedete k čerpací stanici a do vašeho vozidla patří natural, tak nejčastěji máte na výběr ze dvou variant – Natural 95 a Natural 98. Ten s vyšším oktanovým číslem je pak zpravidla o něco dražší a panuje spousta mýtů ohledně toho, že vyšší oktanové číslo je pro váš motor lepší, šetrnější, úspornější a zvyšuje výkon vozu. Co vše je z toho ale pravda?

Oktanové číslo je vlastně jakousi chemickou značkou a vyjadřuje podíl látky, která se nazývá izooktan, který má sám o sobě oktanové číslo s hodnotou 100. Výroba benzinu vzniká z ropných produktů a v rafinériích ale vznikají benziny s nedostatečnou oktanovou hodnoto, která se následně různými příměsemi zvyšuje. Oktanové číslo je potřeba zvyšovat právě kvůli potřebám dnešních motorů a příměsi tak tuto hodnotu zvyšují.

Jednou z příměsí, která se dlouhá léta do benzinu přimíchávala, bylo olovo. Možná si tak pamatujete na olovnatý a bezolovnatý benzín. Olovo má ale pro běžné využití dvě hlavní nevýhody, kdy tou první je, že se jedná o toxickou látku a kromě toho ještě poškozuje katalyzátor vozidla. Nejednalo se tak o něco, co byste do svého vozidla chtěli tankovat a postupně tak byla tato příměs zakázána. Bylo nahrazeno například éterem, toluenem, metanolem či etanolem. Právě palivové příměsi jsou také vždy velkým politickým tématem, velká část jejich zdrojů pochází z organické produkce, zejména z řepky olejné.

Oktanové číslo má především ale vliv na bezpečnost vašeho motoru. Benzín je těkavá a výbušná látka, což může představovat problém pro váš motor a čím vyšší oktanové číslo, tím vyšší má benzín odolnost proti detonačnímu spalování. K tomu může docházet už před zážehem svíčky, tedy v době, kdy to pro motor není žádoucí a ten může být tímto jevem poškozen. V motoru pak dochází k šíření tlaku i několikrát vyššímu, než je požadovaná norma a mohou tak být poškozeny hlavy válců, těsnění, ale i písty.

Obecně platí, že čím vyšší oktanové číslo, tím je to lepší pro motor vašeho vozu, ale v zásadě je předepsané oktanové číslo pro váš vůz právě tím, že určuje, jaký tlak motor snese. Pokud máte do svého vozidla tankovat oktanové číslo 98, určitě to tak dělejte. Pokud jednou za čas natankujete benzín s nižším oktanovým číslem, nestane se nic zásadního, ale při dlouhodobém tankování by se váš motor nejspíše skutečně poškodil.  Naopak pokud má váš vůz tankovat Natural 95 a vy zvolíte vyšší hodnotu, rozhodně svůj vůz potěšíte.

Diskuze Vstoupit do diskuze
65 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články