Jak najít správnou pozici 

Najít správnou pozici za volantem je někdy obtížné. Moderní vozy mají polohovatelné jak sedačky, tak volant a to ve všech směrech. Ale stále zde figuruje výška řidiče, která ne vždy zapadá do průměru. Takoví řidiči pak nemají dostatečný rozhled z vozu nebo optimálně nedosáhnou na pedály. Správné nastavení sedačky je nejtěžší především pro začínající řidiče, kteří ještě nevědí, která pozice je právě pro ně ideální.

Průměrný řidič stráví za volantem asi čtyři roky života. To je dost dlouhá doba na to, abychom dbali zvýšené obezřetnosti na své zdraví i bezpečnost. Správné sezení za volantem má stejný vliv na zdraví, jako například správné sezení u počítače.

Vzdálenost sedáku od pedálů

Nastavte si sedačku tak, abyste při maximálním sešlápnutí všech pedálů měli nohy mírně pokrčené. V této poloze máte sílu, kterou je potřeba vyvinout při krizové situaci, například při nouzovém brzdění. A tu lze vyvinout pouze tehdy, když se budete moci zapřít do sedačky. Pokud při běžném sezení vyšlapujete spojku s napnutou nohou nebo propínáte špičky, v případě nouze nemáte dostatečnou šanci zastavit v nejkratší možné vzdálenosti. Pokrčení nohou by mělo být v rozsahu 95 – 135 stupňů.

Poloha opěradla

Ideální úhel mezi sedákem a opěradlem má být v horizontu mezi devadesáti pěti a sto stupni. Řidič v této poloze prostřednictvím pánve cítí, kam se vůz stáčí a jak reaguje. Přes pevně opřená záda v opěradle se vjem přenáší do středního ucha, kde se nachází centrum rovnováhy. Vjem každého pohybu vašeho vozu musí do centra putovat co nejrychleji, proto se ve vozidle musí sedět vzpřímeně. Jedině v této poloze máte možnost nejrychlejších reakcí.

Nastavení výšky sedadla

Při správném nastavení sedadla musíte mít vždy dokonalý výhled na přístrojovou desku, vnitřní zpětné zrcátko, na silnici i na obě vnější zpětná zrcátka. Dále byste měli mít kyčle ve stejné výšce, jako kolena. Dobrou pomůckou pro začínající řidiče je poloha, ve které máte oči asi v poloviční výšce čelního skla.

Nastavení sedáku:

Zejména u dlouhých tras oceníte dobře nastavení sedáku, které vám zajistí správnou podporu stehen a malou mezeru mezi podkolenní jamkou a přední částí autosedačky. Aby vás nebolela při dlouhé jízdě noha, vysuňte jej co nejdéle tak, aby podepíral stehna, ale zároveň musí zůstat mezi podkolenní jamkou a sedačkou alespoň dva centimetry prostoru pro správnou cirkulaci krevního oběhu.

Výška opěrky hlavy

Opěrka hlavy by při optimální poloze měla končit pět centimetrů nad hlavou. Minimální výška je ve stejné výšce hlavy, ideálně o něco výše, jako je temeno hlavy řidiče, (a to i u ostatních pasažérů) protože v případě nehody tělo vykonává pohyb vzhůru a pokud je opěrka hlavy příliš nízko, může dojít k poškození krční páteře.

Nastavení volantu

U dobře posazeného volantu máte schopnost rychlých manévrů při nečekaných situacích. Mějte ruce v takové poloze, aby nedocházelo k jejich únavě. Mezi vámi a volantem má být prostor pro nafouknutí airbagu v případě autonehody, tedy alespoň pětadvacet centimetrů.

Bezpečné držení volantu je v poloze tři čtvrtě na tři. Jiná poloha se z bezpečnostních důvodů nedoporučuje, kvůli případnému vystřelení airbagu. Při jiné poloze rukou vám airbag vystřelí ruce proti obličeji. Tato poloha navíc zaručuje maximální pootočení volantu během krizové situace.

Nastavení zpětných zrcátek

Správné nastavení zrcátek je v takové poloze, kdy vidíte na celé zadní sklo vozidla pro přímý výhled za sebe. Vnější zrcátka mají vykrývat mrtvé úhly. K tomu byste měli vidět jen malou část boku vozidla, která poslouží pro dobrou orientaci v prostoru, ale zároveň nabídne dostatečný prostor vedle sebe a za vaším vozem.