Detail, který má své opodstatnění

Černé lemy na sklech mají všechny vozy už v základu sériové výroby. Navrženy jsou podle nejnovějších trendů, spolu v kombinaci designových prvků pro konkrétní typ vozu tak, aby auto vypadalo dobře.

Obvykle černé lemy, které známe jako drobné tečky, mohu být nahrazeny i jinými vzory či jednoduchou fólií s přechodem z černé do transparentní barvy v nejrůznějších procentech prosvětlení mají důležitou funkci.

Lemy se začaly na skla automobilů implementovat zhruba před dvaceti lety. Před tím byly na vozy instalovány gumové lišty. Jednalo se o jakési těsnění, na které byly posléze implementovány chromové lišty, pro lepší efekt. Výsledkem tohoto opatření to byla ochrana skla. Později se však začalo přemýšlet, jak ulehčit automobilkám výdaje na výrobu jednotlivých kusů vozů a s příchodem lepených oken byly chromové lišty zcela vytlačeny obvykle černými okraji, tedy lemy, které známe do dneška. V současnosti představují standard všech vozů. Pokud je nutné vyměnit čelní sklo, používá se ochranná lepicí páska, která se po instalaci odstraní a zůstane opět naše stará, dobrá, černá folie.

Estetické řádění designérů

Černé okraje jsou terčem designérů, kteří navrhují nejrůznější přechody fritů od plné černé barvy po přechod do čirého pole. Můžeme se setkat s klasickými tečkami v nejrůznějším procentu transparentnosti pro plynulý přechod do čirého pole.

Černé body se instalují do všech vyráběných skel pro osobní vozy, kamiony i autobusy či trolejbusy. U hromadné dopravy jsou frity vyráběny z keramických materiálů a polymerů, které nejdou z bezpečnostních důvodů odstranit. Body umístěné v hromadné dopravě se nedoporučuje odstranit z důvodu ochrany lepidla před ultrafialovým zářením.

Sklo je černou fólií ochráněno před propouštěním vody do interiéru a odráží slunce. Navíc jsou lemy důležité již při samotné výrobě skla, a to z důvodu rychlejšího zahřívání černých okrajů než průhledných ploch pro lepší rozložení teploty.

Zdroj fotografií: Grupon.com